Geschiedenis
22 augustus 2015 | door: Lasse van den Dikkenberg, Student Universiteit Leiden

Vernieuw ons geschiedenisonderwijs

Geschiedenisonderwijs is nooit objectief en zal dat helaas ook nooit worden. We kunnen wel onze focus veranderen waarbij we ons meer focussen op de echt positieve onderdelen van onze geschiedenis.

""We moeten onze focus verschuiven naar een positieve geschiedenis""

Een van de hoofdonderwerpen van het geschiedenisonderwijs is al sinds de 19e eeuw de zogenaamde “gouden eeuw”. Deze periode is toen zo genoemd als een soort verheerlijking van deze periode van welvaart. Maar welvaart voor wie? En, net zo belangrijk, ten kosten van wie? In deze periode profiteerde slechts een klein deel van de bevolking van de welvaart die werd vergaard. En naast de meerderheid van de Nederlandse bevolking die dus niet kon mee profiteren was er nog een veel grotere onderklasse. Het gaat hier om miljoenen mensen die werden onderdrukt in de koloniën die gebukt gingen onder slavernij en andere vormen van racisme.

 

Natuurlijk zijn de 17e-eeuwse kunst en architectuur bewonderenswaardig (deze moeten ook zeker een onderwerp blijven). Maar willen we onze kinderen nou echt leren dat het geoorloofd is om 99% van de bevolking in armoede en onderdrukking te laten zodat een kleine 1% in weelde en overvloed kan leven? De 17e eeuw moet niet worden geschrapt uit onze geschiedenisboeken, maar deze witgewassen bladzijde mag worden herschreven tot een zwarte bladzijde in onze geschiedenis, want veel meer dan dat is het niet.
 
Hoewel ik zelf geen fan ben van nationalisme besef ik natuurlijk ook wel dat er delen moeten zijn in onze geschiedenis waar we trots op moeten/ kunnen zijn. Een belangrijk punt hierbij zou kunnen zijn dat Nederland als allereerste land het homohuwelijk legaliseerde in 2001. Maar ook nuttige uitvindingen zoals de telescoop, microscoop en de cd zijn dingen waar we best trots op mogen zijn. En uiteraard is ook ons waterbeheer een bijzonderheid waar we trots op mogen zijn. Al vanaf de middeleeuwen hebben wij land ingepolderd en de deltawerken en de Flevopolder zijn ook zeker prestaties van wereldformaat. En natuurlijk moet de eerder genoemde kunst uit de 17e eeuw, maar ook latere kunst zoals die van Van Gogh, een onderwerp blijven.
 
Verder is een chronologisch overzicht van de tijdsperiodes natuurlijk ontzettend belangrijk. Dit moet en zal altijd de basis blijven van geschiedenisonderwijs. Maar ook hier is de huidige focus dubieus. De 1000 jaar middeleeuwen krijgen nu minder aandacht dan de 17e eeuw. Terwijl in de middeleeuwen veel fundamenten van onze samenleving zijn ontstaan. Al onze grote steden zijn bijvoorbeeld in deze tijd ontstaan. Daarbij komt dat veel van onze provinciegrenzen terug te voeren zijn op deze periode. De middeleeuwen zijn wel degelijk meer dan alleen een duistere onbekende periode. Maar wanneer deze zo onderbelicht blijft zal dat natuurlijk wel het beeld blijven.
 
We moeten onze focus verschuiven naar een positieve geschiedenis waarbij we de nadruk leggen op ontwikkelingen waarvan mensen daadwerkelijk voordeel hebben gehad. Onze prioriteit moet daar liggen waar een meerderheid profiteert en niet waar een minderheid profiteert ten koste van een meerderheid. De chronologische basis is de hoofdlijn, maar de thema’s die extra uitgelicht worden moeten wel veranderen. Meer aandacht voor de echte positieve onderdelen van onze geschiedenis en minder aandacht voor de oneerlijk vergaarde welvaart in de 17e eeuw.  

Deel

met uw netwerk:
Opiniestukken van: Lasse van den Dikkenberg, Student Universiteit Leiden
Sprekers bij de Pegida-mars in Utrecht zijn niet welkom - 5 oktober 2015
Vernieuw ons geschiedenisonderwijs - 22 augustus 2015
Islamitische Staat en de Koran - 14 augustus 2015



Meer opiniestukken:

Bestel online:

Zo wordt u opiniemaker

In dit boek leert u in tien stappen denken en schrijven als een journalist

 

Alleen nog verkrijgbaar via bol.com


Schrijftip van de week

Week 50
Practice what you preach
> Meer