Economie
30 januari 2012 | door: Leo Bolle, fiscaal jurist en directeur/eigenaar van bedrijfsadviesbureau Multiraedt

Bedrijven moeten meer durven bloggen

Bedrijven moeten zich actiever mengen in online discussies over hun producten en diensten.

"Doe niet als Apple, maar ga online de confrontatie met je klanten aan."

 

Het feit dat tegenwoordig de meeste Nederlanders online bereikbaar zijn, biedt bedrijven gouden kansen - als ze tenminste een uitgebalanceerde internetstrategie hebben.

 

In alle sectoren trekken bedrijven steeds meer geld uit voor websitepromotie en het bewerken van klanten via sociale media. Er wordt momenteel substantieel met geld geschoven binnen het totale reclamebudget, ook al leveren de traditionele advertentiecampagnes nog steeds de meeste respons op.

 

Sturen
Het bedrijfsleven begint zich gelukkig steeds meer te realiseren wat de waarde is van de informatie-uitwisseling en onderlinge hulp tussen internetgebruikers, en dat het dat niet langer kan negeren. Sterker nog, willen bedrijven concurrerend blijven, dan zullen ze zich actief moeten mengen in de discussies op internet en moeten proberen de informatiestroom een beetje te sturen.

 

Dat sturen kan natuurlijk uitstekend door te bloggen namens de zaak. De voordelen hiervan zijn legio:

 

Zo blijkt uit Amerikaanse enquêtes namelijk dat websites mét een blog 55 procent meer verkeer genereren dan websites zónder blog. Bovendien leidt het voeren van een blog tot bijna 80 procent meer Twitter-volgers. Dat zal ongetwijfeld ook het gevolg zijn van het gebruik van vele belangrijke keywords in het blog. Hierdoor wordt de zichtbaarheid van de website op het internet enorm verbeterd.

 

Constructieve feedback

Via een blog kan de ondernemer dus gemakkelijker in contact komen met zijn (potentiële) klanten en is hij in staat ontzettend veel meer informatie over zijn bedrijf en producten te verstrekken. Bovendien kan ook snel en soepel worden ingespeeld op recente ontwikkelingen in het bedrijf en het assortiment.

 

Middels een blog komt de ondernemer in gesprek met zijn (potentiële) klant en als dat op een zorgvuldige en doordachte manier gebeurt, kan dat leiden tot constructieve feedback van die klant. Zo heeft IBM ontdekt dat bloggen waarbij het personeel intensief betrokken wordt, leidt tot een zeer vruchtbare interactie met de klanten. Uit deze constructieve feedback komen vaak de beste ideeën voort!

 

Wel heeft IBM voor deze blogactiviteiten een systematische strategie ontworpen, die goed gecoördineerd wordt met de andere reclame-inspanningen. Anders dan bijvoorbeeld Apple, dat als de dood is dat kritische klanten zijn imago schaden, moet de ondernemer de soms pijnlijke confrontatie met de klant niet uit de weggaan, maar zien als een kans zijn aanbod nog verder te verbeteren.

 

Lange adem
Het bouwen van een succesvol blog is een kwestie van lange adem en een goed gestructureerde aanpak. Op mijn website (zie Tips Voor Zakelijke Bloggers) ga ik uitgebreid in op de vereisten waaraan een blog moet voldoen.

 

Een goed zakelijk blog maakt dus het verschil. Heb je een kleine onderneming en twijfel je nog of dat ook voor jou geldt? Vraag je dan af of het uitmaakt of je überhaupt een website hebt. Daarover schreef ik eerder al (op 1 juli) een blog, en de conclusie was toen: een website voor een kleine onderneming is alleen zinnig als die enerzijds functioneel is en de uitstraling en resultaten van de onderneming verbetert, en anderzijds de overige bedrijfsactiviteiten niet overvleugelt.

 

Dit geldt grosso modo ook voor zakelijke blogs. Net zo min als geen enkele ondernemer de kans voorbij mag laten gaan zijn bedrijf zo goed mogelijk te etaleren op het internet, kunnen zéker de grotere ondernemingen het zich niet veroorloven een zo’n veelzijdig medium als een blog te negeren.

 

Dit geldt eveneens voor de kleinere bedrijven. Een blog vormt een uitstekende manier om je te onderscheiden van de rest.

Trefwoorden:
EconomieMediaDebat

Deel

met uw netwerk:


Meer opiniestukken:

Bestel online:

Zo wordt u opiniemaker

In dit boek leert u in tien stappen denken en schrijven als een journalist

 

Alleen nog verkrijgbaar via bol.com


Schrijftip van de week

Week 50
Practice what you preach
> Meer