Kunst en Cultuur
4 oktober 2015 | door: Quirijn Spoon

Geen Zwarte Piet, maar Stroopwafel Piet

Zwarte Piet, wie kent hem niet? Elk jaar op 5 december komen de goedheiligman en hij naar Nederland. Waar voorheen Sinterklaas een vrolijk feest voor iedereen was, is het nu een maatschappelijke discussie.

"Elmer Kolfin: "Als kenner twijfel ik er niet aan dat de figuur is terug te voeren op kinderslaven""

Er zijn veel theorieën over het ontstaan van Sinterklaas en Zwarte Piet. In de loop der jaren zijn er een aantal portretten gevonden uit de slavernij, waarop een blanke vrouw stond met een kleine donkere jongen. Dit zou kunnen verwijzen naar de slavernij. Er is sprake van stereotypering: dikke lippen, kroeshaar en gouden oorbellen. Sommige mensen interpreteren dat de Zwarte Pieten als slaaf worden behandeld en dat ze moeten luisteren naar de blanke Sinterklaas. Bijvoorbeeld in het Sinterklaasjournaal, gepresenteerd door Dieuwertje Blok, worden de pieten vaak als dom bestempeld en maken ze veel fouten. Dit verwijst ook weer naar de ondergeschiktheid van de Zwarte Pieten tegenover Sinterklaas.
 

Voorstanders daarentegen vinden dat dit geen invloed heeft op de kinderen. Zij willen immers altijd Zwarte Piet zijn, omdat deze grappig, lenig, en acrobatisch zijn, daarbij mogen ze ook nog eens pepernoten en cadeautjes weggeven. Kinderen zijn zich duidelijk niet bewust van de eventuele racistische kant. Voorstanders van de Zwarte Pieten stellen ook dat Sinterklaas vooral een kinderfeest is en geen slachtoffer moet worden van discussies tussen volwassenen.
Kunsthistoricus Elmer Kolfin  vindt dat er een oplossing zou moeten komen die positief is voor alle partijen. Hij zegt : ‘Als kenner twijfel ik er niet aan dat de figuur is terug te voeren op kinderslaven; daarom moet Zwarte Piet een andere vorm krijgen”[1].

 

Dat Zwarte Piet aan het veranderen is, is wel duidelijk. De traditionele Zwarte Piet is bijvoorbeeld niet meer toegestaan op de basisscholen in Den Haag. Dit is de eerste grote stad in Nederland waar dit op zo'n grote schaal gebeurt. Er is onderling afgesproken door de schoolbesturen om alle discriminerende kenmerken te schrappen. Het Haagse bestuurder van het primair onderwijs vindt dat elk kind, ongeacht kleur of ras, zich op zijn of haar gemak moet voelen tijdens het Sinterklaasfeest. Daarom moet Piet worden ontdaan  van zijn grote rode lippen, kroeshaar, gouden oorringen en mag hij niet meer worden neergezet als het domme, onhandige hulpje van Sinterklaas. Ook de klassieke zwarte huidskleur is in 2015 niet meer te zien in Den Haag, Stroopwafel Piet en Kaas Piet daarentegen wel. Er zullen wel nog Zwarte Pieten zijn maar deze zullen niet meer compleet zwart gekleurd zijn maar gedeeltelijk. Het zwart wordt vele male minder dik op het hoofd gesmeerd, bovendien blijf je de blanke huidkleur zien.

Voorstanders zeggen ook dat Sinterklaas een feest is en blijft voor kinderen en om niet te vergeten een Nederlandse traditie is. Het is geen feest waar racistische mensen hun ideeën uitwisselen. Zij vinden dat het racistisch motief niet het feest kan bederven. Er wordt nu niemand kwaad gedaan zoals dit vroeger gebeurde met donkere mensen. Bovendien vinden ze dat kinderen er geen kwaad mee worden gedaan.
 
Hoe je het ook went of keert dezelfde mening krijgt niemand over Zwarte Piet. Wel ben ik van mening dat er een aantal veranderingen plaats moeten vinden om het feest gangbaarder te maken voor iedereen. Zoals er is gebeurd in Den Haag of door middel van een Stroopwafel Piet en Kaas Piet. Wellicht een combinatie van beide. Hierdoor denk ik dat het Sinterklaasfeest voor iedereen weer ouderwets gezellig kan worden.

[1] De Volkskrant 23/10/13; Michiel Kruijt


 

Deel

met uw netwerk:
Opiniestukken van: Quirijn Spoon
Geen Zwarte Piet, maar Stroopwafel Piet - 4 oktober 2015



Meer opiniestukken:

Bestel online:

Zo wordt u opiniemaker

In dit boek leert u in tien stappen denken en schrijven als een journalist

 

Alleen nog verkrijgbaar via bol.com


Schrijftip van de week

Week 50
Practice what you preach
> Meer