Gezondheid
13 oktober 2015 | door: Ton Wurtz, voorzitter

Gruwelijk worden de verpakkingen van sigaretten, maar de EU is doof

Het werkt niet, die foto's van rokerslongen, is de conclusie van gerespecteerde wetenschappers aan de Universiteit van Maastricht.

"Teksten als 'Roken is dodelijk' of foto's van rokerslongen kunnen het tegenovergestelde effect hebben"

De EU doet soms ook nutteloze dingen. Sinds kort is de richtlijn van kracht waaraan in de toekomst de verpakkingen van sigaretten moeten voldoen. Die pakjes gaan er zo naar uit zien dat een roker zijn of haar pakje niet zomaar op tafel meer kan leggen.

 

De waarschuwing nieuwe stijl bestaat uit drie elementen: een kleurenfoto, een waarschuwingstekst over de schadelijke gevolgen van roken en informatie over stoppen met roken. Die drie onderdelen wegstoppen in een hoekje mag niet van de Europese Commissie. De waarschuwing moet in totaal ten minste 65 procent van zowel de voorkant als de achterkant van een pakje sigaretten beslaan. De waarschuwende foto moet het grootste en meest opvallende element zijn. De waarschuwingstekst moet tegen een zwarte achtergrond worden afgebeeld, de informatie over stoppen tegen een gele. De regels worden net zo streng als in Australië.

 

Roken is dodelijk werkt niet

- Dat schrijven onderzoekers van de Universiteit Maastricht in een artikel in het wetenschappelijke tijdschrift Health Psychology Review. Teksten als 'Roken is dodelijk' of foto's van zwartgeblakerde longen kunnen zelfs het tegenovergestelde effect hebben, waarschuwt onderzoeker Gjalt-Jorn Peters. ''Mensen die er niet van overtuigd zijn dat ze kunnen stoppen met roken, kunnen wanneer ze bang gemaakt worden in de defensie schieten en daardoor meer gaan roken. Dat kan niet de bedoeling zijn.'' De onderzoekers pleiten er dan ook voor dat de angstaanjagende waarschuwingen van de pakjes gehaald worden.

 

Motiveren

"Als je mensen wil motiveren om hun gedrag te veranderen, is het zaak om dat niet te emotioneel te brengen. De nadruk leggen op de negatieve consequenties werkt maar voor een bepaalde groep mensen: alleen de mensen die geloven dat ze kunnen stoppen met roken.''

Daarom is het volgens Peters belangrijk om de boodschap anders te formuleren. ''Wellicht kunnen er tips op de pakjes komen te staan: 'koop minder sigaretten' of 'vermijd situaties waarin je meestal rookt' of 'vertel je vrienden dat je wil stoppen'''.

Trefwoorden:
EuropaGezondheid

Deel

met uw netwerk:


Meer opiniestukken:

Bestel online:

Zo wordt u opiniemaker

In dit boek leert u in tien stappen denken en schrijven als een journalist

 

Alleen nog verkrijgbaar via bol.com


Schrijftip van de week

Week 50
Practice what you preach
> Meer