Geschiedenis
16 november 2015 | door: Noah D Glimmerveen

Red het Sinterklaasfeest: Terug naar de oude essentie

Het Sinterklaasfeest is stervende. Dit komt niet door racisme van de Nederlanders. Het probleem is dat de oude geliefde traditie al jaren wordtvercommercialiseerd door de wens om het hip te maken.

"Sinterklaas gaat niet om hip zijn of winst maken. Het gaat om een mooi en klassiek sprookje."

Sinterklaas is niet meer. Dit was allang zo, het zwartepietendebat is slechts een symptoom van het grotere probleem; de verloedering en langzame verwoesting van de traditionele viering. Commerciële belangen, onnodige modernisering of "ver-hipping" zo u wilt is het zaadje waar de zwartepietenboom uit gegroeid is. Kinderen nu, zullen niet opgroieen met de goedheiligman, zij groeien op met een "ADHD-Sint", massafeesten, pop-sinterklaasliedjes en de NTR, die het karakter Sinterklaas heeft gecopyright. 

 

ADHD-Sint 

Toen Bram van der Vlugt in 2011 zijn mijter afzette, verdween het laaste dat het Sinterklaasfeest zoals het in Nederland gevierd wordt nog enige waardigheid gaf. Stefan de Walle, niets ten nadele van de man, is geen goede nationale Sint. Zijn kostuum is simplistisch en goedkoop, op zijn stola staan geen kruizen maar mijters, deze mijters zijn toevallig het logo van het televisieporgramma 'Het Sinterklaasjournaal'. Hiermee zegt de NTR in feite: "Sinterklaas is ons merk". Dat is het probleem, Sinterklaas en Zwarte Piet zijn verworden tot een merk. Als men Stefan in zijn rol ziet, ziet men geen wijze oude heligman die al eeuwen over de daken loopt om kinderen gelukkig te maken, je ziet een zwaaiende, juichende en luidruchtige lolbroek, die meer de het imago oproept van een leuke energieke oom dan Sint Nicolaas. Ik zou de lezer willen vragen om een foto van de huidige Sint te vergelijken met Eduard Verkade, die in de jaren 1934-1938 Sinterklaas was in Amsterdam, dan is deze uitleg niet eens nodig.

 

Ik noem de huidige Sint de "ADHD-Sint" omdat hij schreeuwt, springt en zwaait met zijn armen als een bezetene. Voor de Nederlandse Sint is geen eerbied op te brengen, geen ontzag of respect. Hij lijkt meer een overactieve leukdoener. 

 

De Pieten of Zwarte Piet? 

Ik vind Zwarte Piet niet racistisch, maar ik ben dan ook een blanke Nederlander. Ik kan nooit weten hoe het is om zwart te zijn rond de Sinterklaastijd, maar vind absoluut niet dat deze geliefde traditie moet worden aangepast, hij moet worden hervormd.

 

Het probleem is dat er zo véél Zwarte Pieten zijn, ze dansen als acrobaten rond, hebben - soms - allemaal een eigen naam en karaktereigenschap als de dwergen uit Sneeuwwitje "Sorrypiet, Pakjespiet" etc. Dit maakt ze tot een vervangbaar regiment, een uitwisselbaar knechtenleger. Door terugtekeren naar twee karakters: Sinterklaas en de Zwarte Piet, één Zwarte Piet, zouden veel problemen opgelost zijn. 

 

De ene Zwarte Piet (zoals hij bestond voor circa 1930) zou uniek zijn. Als hoge en enige knecht van Sinterklaas is hij niet één van de duizend, hij heeft een uitzonderingspositie, vertantwoordelijkheid en is hij zo goed als gelijk aan de Sint. Andere knechten kunnen matrozen zijn, of trommelaars. Zwarte Piet zou uniek zijn, dé persoon aan wie de Sint alles toevertrouwd. Omdat hij de leiding heeft over het andere personeel, is er ook geen excuus om hem "dom" te maken.

 

Een leger van dansende zwarte mensen is misschien rcsistisch, maar Zwarte Piet als individu zou dit oplossen. In België is al een stap in de goede richting gezet, daar is er één Zwarte Piet die zich aan de zijde van de Sint schaart. Ik weet dat een Zwarte Piet niet commerciëel winstgevend is, maar is dat nu echt waar Sinterklaas om gaat? Sinterklaas en "zijn Pieten" zou moeten terugkeren naar "Sinterklaas en Zwarte Piet". 

 

Terug naar de eenvoud 

Sinterklaas zelf moet weer respectabel worden, geef hem een mooi en chic kostuum, schroom niet om te laten zien dat hij een bisschop is. Dat is hij nu eenmaal. Maak hem bedeesder, streng doch rechtvaardig. Hij mag best laten zien dat hij al honderden jaren meegaat, ver-hip zijn gedrag niet, Sinterklaas is oud maar doet dit zijn werk liefde, toon dit aan. In België heeft de Sint een prachtkostuum met borduurwerk, juwelen enzovoorts (overigens zonder kruisen). Deze Sint, meesterlijk neergezet door Jan Declier, zul je nooit met een tablet zien. Burgemeesters kussen zijn ring, hebben ontzag voor hem, weer revererend naar Eduard Verkade. 

 

In plaats van kinderen op te jagen door in het Sinterklaasjournaal een verhaaltje te verzinnen waarom het feest niet door kan gaan, moet er aandacht worden besteed aan een lieve oude mooie Sint waar kinderen best een beetje geïntimideerd door mogen zijn. Je zou hem bijvoorbeeld het schilderij van Jan Steen kunnen laten zien en hem de anekdote van die avond kunnen laten vertellen, zo krijgen kinderen ook cultuur mee. 

 

Sinterklaas hoeft niet hip te zijn, zo gaat hij verloren. Sinterklaas mág zijn leeftijd laten zien, en hij mág ook best streng zijn. De Sinterklaasviering gaat niet om popmuziek en avontuur, het gaat om in spanning wachten bij de schoorsteen en een liedje zingen, om de volgende dag een mandarijntje in je schoen te vinden. 

 

Sinterklaas hoeft niet hip te zijn 

Sinterklaas gaat niet om hip zijn of winst maken. Het gaat om een mooi en klassiek sprookje dat zijn oude klasse, eenvoud en schoonheid weer terug moet krijgen. Sinterklaas zal gered zijn als hij met Zwarte Piet, (niet de Pieten) weer door de sneeuw kan rijden, en van de burgermeester van Amsterdam eerbiedig ontvangen wordt. Geef de goedheiligman glaasje bisschopswijn in plaats van een iPhone of twitteraccount.  

Deel

met uw netwerk:


Meer opiniestukken:

Bestel online:

Zo wordt u opiniemaker

In dit boek leert u in tien stappen denken en schrijven als een journalist: doelgroepgericht en met gevoel voor ‘seks en sensatie’.