Media
29 november 2015 | door: Nicolette Spanjersberg en Lorraine van Dijk, Studenten Strategic Management, Tilburg University

Ruïneren sociale media ons professionele leven?

Iedereen maakt wel eens een grap die niet gewaardeerd wordt door zijn of haar omgeving. Maar wanneer deze grap de wereld rond gaat, kan dit grote gevolgen hebben voor uw professionele en privéleven.

"Tijd om na te denken over de consequenties van onze online acties."

Een misplaatste grap op Social Media kan zeer negatieve gevolgen hebben voor zowel de reputatie van de persoon in kwestie als van het bedrijf of de instelling dat door hem of haar vertegenwoordigd wordt. Dit is een probleem waar IAC, een internationaal media- en internetbedrijf, mee kampte toen één van haar medewerkers, Justine Sacco, een bericht op Twitter plaatste dat las: ‘Going to Africa. Hope I don’t get AIDS. Just kidding. I’m white!’. Sacco werd binnen enkele uren direct veroordeeld door meer dan 100.000 twitteraars. Voordat zij haar uitspraak kon verdedigen was dit bericht al onder ogen gekomen van haar manager en werd ze op staande voet ontslagen. Dit leidde tot een internationale discussie met betrekking tot in hoeverre iemand op professioneel gebied gestraft kan worden voor iets wat zich in de privékring heeft afgespeeld.

 

Medewerkers zijn het visitekaartje van een bedrijf. De reputatie van een medewerker reflecteert daarom direct op de reputatie van de onderneming. Wegens de snelle spreiding van informatie over Social Media netwerken, kan de reputatie van het bedrijf in flinke mate beschadigd worden wanneer een medewerker een ongepaste opmerking plaatst op één van deze netwerken. Verschillende bedrijven hebben in het verleden diverse strategieën toegepast met betrekking tot het beperken van de imagoschade van het bedrijf dat als gevolg van de misplaatste online grap is aangericht. Echter hebben ook deze strategieën tot grote onrust geleid – in hoeverre staat het bedrijf in haar recht strenge maatregelen te treffen tegenover de medewerker in kwestie?

 

De beroemde uitspraak van Nobelprijswinnaar Milton Friedman, is dat het doel van een bedrijf uitsluitend het maximaliseren van de winst en daarmee de waarde van de aandelen is. Dit valt enkel te realiseren wanneer het bedrijf een positieve reputatie opgebouwd heeft en deze reputatie in voldoende maten onderhoudt. Dit is het doel dat IAC in gedachte had toen zij het onvermijdelijk vond de werknemer in kwestie te ontslaan. 

 

Ondanks dat deze uitkomst acceptabel is, is de procedure die naar deze maatregel heeft geleid daarentegen niet acceptabel.

 

Het klopt dat de werknemer een fout heeft begaan met grote gevolgen voor het bedrijf. In onze ogen blijft de interactionele rechtvaardigheid echter een belangrijk aspect van de sociale verantwoordelijkheid van een bedrijf. Dit houdt in dat een werknemer altijd met respect en waardigheid behandeld dient te worden. Dit heeft tot gevolg dat een werknemer te allen tijde toebedeeld zou moeten zijn aan een proces waar hij of zij zijn of haar acties kan verdedigen. 

 

Verdere imagoschade kan voorkomen worden door het inzetten van een juiste strategie. Het is daarom aan te raden een goede houding te hebben tegenover de werknemers van uw bedrijf. Door de werknemer een proces toe te kennen en met respect en waardigheid te behandelen, zal de onderneming van een positieve reputatie genieten.

 

Kortom, wij zijn van mening dat een bedrijf gerechtvaardigd is forse maatregelen te treffen tegen medewerkers die de reputatie van het bedrijf schaden. Echter vinden wij het van belang dat een proces toegekend wordt aan de betreffende medewerker om zichzelf te kunnen verdedigen.

 

Onze laatste wijze woorden omtrent Social Media luiden: Think before you write!

Trefwoorden:
RechtspraakMedia

Deel

met uw netwerk:
Opiniestukken van: Nicolette Spanjersberg en Lorraine van Dijk, Studenten Strategic Management, Tilburg University
Ruïneren sociale media ons professionele leven? - 29 november 2015



Meer opiniestukken:

Bestel online:

Zo wordt u opiniemaker

In dit boek leert u in tien stappen denken en schrijven als een journalist

 

Alleen nog verkrijgbaar via bol.com


Schrijftip van de week

Week 50
Practice what you preach
> Meer