Arbeidsmarkt
4 december 2015 | door: L. Safar-Zade en M.B. Kinali, Studenten aan de Tilburg University

De schaduwzijde van social media op organisaties

Organisaties die het gebruik van social media op de werkvloer toelaten, lopen het risico op arbeidsproductiviteitsvermindering.

"Het gebruik van social media door werknemers is een zorgwekkend probleem voor organisaties."

Tot op heden wordt het gebruik van social media positief belicht, echter heeft het een negatief effect op organisaties die niet direct zichtbaar is. Deze schaduwzijde veroorzaakt agentschapsproblemen. Organisaties die het gebruik van social media op de werkvloer toelaten, lopen het risico op arbeidsproductiviteitsvermindering. Steeds meer organisaties zien het gebruik van social media door werknemers als een “shirking effect”, tijdverspilling en het uitstellen van verantwoordelijkheden. Dit is een zorgwekkend probleem voor organisaties in deze moderne tijd. Echter zijn er enkele maatregelen die toegepast kunnen worden om dit efficiëntie probleem te reduceren.

 

Facebook, LinkedIn, Twitter, Youtube en WhatsApp, zijn niet weg te denken in de huidige digitale samenleving. Hierdoor trachten steeds meer organisaties maatregelen in te voeren over het gebruik van social media op de werkvloer. Het aantal gebruikers van deze netwerken stijgt, het is gratis en toegankelijk voor iedereen. De toenemende mate van het gebruik van geavanceerde mobiele telefoons, stimuleert en maakt het gebruik van social media intensiever. Volgens verslavingsdeskundige Herm Kisjes, is het gebruik van social media voor individuen zeer verslavend en noemt dit fenomeen “Socialbesitas”. Tevens geeft hij aan dat de verslaving dermate controle kan uitoefenen op een individu, zover dat het zelfs zijn functioneren op het werk kan belemmeren.

 

Het is niet overdreven dat organisaties dit zorgwekkend ervaren. Uit het onderzoek van de Nationale Vacaturebank[1] onder 900 respondenten, blijkt dat ongeveer 48 procent van de werknemers tijdens het werk regelmatig afgeleid wordt door social media en het werk niet gefocust kan uitvoeren. Volgens Intermediaire.nl[2], besteden actieve gebruikers gemiddeld twee uur per dag aan social media op de werkvloer. Twee uitbetaalde uren waarvoor de werkgever (de principaal) geen inspanning van de werknemer (de agent) terugkrijgt.

 

Social media neemt steeds meer een dominante rol in de samenleving. Hierdoor dienen er duidelijke afspraken gemaakt te worden tussen principaal en agenten, vervolgens deze vast te stellen in het social media beleid en in de arbeidsvoorwaarden. Een mogelijke oplossing om het verslavende effect van social media te beperken is het blokkeren van social media websites op de werkcomputers van agenten. Vaak zijn de agenten zich niet bewust van het feit dat de tijdsbesteding aan social media onder shirking valt. Door het blokkeren van de social media websites, kunnen de agenten alleen via de eigen mobiele telefoon deze websites raadplegen en dit wordt zichtbaar op het werk. Bij veelvuldig gebruik wordt het door de collega´s opgemerkt en ontstaat er een omgevingsdruk. Dit resulteert in reductie van tijdverspilling. Het verbieden van het (privé)gebruik van social media is wettelijk niet toegestaan en praktisch onhaalbaar. Bij de meeste organisaties mogen de agenten eigen mobiele telefoons onder werktijd gebruiken. Het moreel gedrag van de agent bepaalt hoe hij zal handelen. Voor de principaal is de mate van de inspanning van de agent door informatieasymmetrie lastig te meten.

 

Een andere oplossing voor het shirking effect is het toepassen van een prestatiesysteem van agenten. Bij teams met een duidelijke taakverdeling wordt er vaak gebruik gemaakt van een “dagstart”. Hierbij evalueert ieder agent in de groep welke doelstellingen hij op de dag en in de week gaat behalen. Deze toewijding motiveert de agent om doeltreffend en productief te werken. De principaal heeft hierdoor inzicht in de werkzaamheden en de tijdsbesteding, dit is een manier van monitoring. Tevens bevordert het toepassen van het beoordelingssysteem de productiviteit, waarbij goed presteren in een loonsverhoging resulteert. Hierbij komt extrinsieke motivatie aan bod die de agenten stimuleert om productiever te zijn en geen tijd aan social media te verspillen.

 

[1] Bron:NationalVacaturebank.nl: http://www.nationalevacaturebank.nl/informatie/kandidaten/persberichten/bijna-helft-werknemers-afgeleid-door-social-media-op-het-werk

[2] Bron:Intermediair.nl: http://www.intermediair.nl/carriere/werk-en-leven/werk-prive-balans/Dit-zijn-volgens-onderzoek-de-grootste-tijdverspillers-op-werk

Deel

met uw netwerk:
Opiniestukken van: L. Safar-Zade en M.B. Kinali, Studenten aan de Tilburg University
De schaduwzijde van social media op organisaties - 4 december 2015



Meer opiniestukken:

Bestel online:

Zo wordt u opiniemaker

In dit boek leert u in tien stappen denken en schrijven als een journalist

 

Nu 50% korting: 9,95 euro incl bezorging!