Generaties
17 januari 2016 | door: Bram Lambrechts

Midlife-crisis in de adolescentie

We leven in een tijd waar veel jongeren de pedalen verliezen en het stuur niet meer stevig beet hebben. Ze proberen hun persoonlijkheid te vormen in interactie met de wereld rondom hen.

"Perfectie is het streefdoel"

We leven in een tijd waar veel jongeren de pedalen verliezen en het stuur niet meer stevig beet hebben. Tussen de leeftijd van 17 en 25 gaan jongeren op zoek naar zichzelf. Ze proberen hun persoonlijkheid te vormen in interactie met de wereld rondom hen. Hieronder maak ik een denkoefening, even stilstaan om rond kijken.

 

Het vormen van een persoonlijkheid gaat onder meer gepaard met het zich willen identificeren aan ‘peergroepen’. Men gaat zijn gedragingen instellen op dat van de groep waartoe men wil behoren. We denken bijvoorbeeld aan Gothic of skaters. Door hun kledingstijl, muzieksmaak en manier van omgaan met elkaar identificeren ze zich met de groep, of stijl, waartoe ze wensen deel van uit te maken. Dit is geen nieuw fenomeen. Wat wel relatief nieuw in de omgeving van jongvolwassenen is, is de bereikbaarheid van nieuws en media. In een oogwenk zijn we op de hoogte van de nieuwe kapsels van beroemdheden, hebben we zicht op de nieuwe tatoeage van een popster of weten we welk beroemd koppel gaat scheiden (liefst ook nog waarom). 

 

Rolmodellen voor veel jongeren, neem nu even the Kardashians, posten meermaals per dag foto’s op Instagram, Facebook en andere sociale media. De zichzelf ietwat respecterende paparazzi smult van zulke foto’s en proberen hier een hot topic van te maken op hun site. Het nieuwe flits zo vlug aan de ogen van de jongeren voorbij, dat het een kunststukje is om up-to-date te blijven. Dit geeft de jongere geen kans om een zich volledig te verifiëren met een bepaalde groep. Want eens ze zich hebben aangepast aan een nieuwe stijl of hype is daar al de nieuwe foto of het nieuwe artikel. Het mag geen verrassing zijn dat de media hier dus een grote rol in speelt.

 

Veel jongeren lopen dezer dagen vast op het feit dat ze niet meer weten wie ze nu willen of kunnen zijn. In deze tijd krijgen jongeren de kans, in tegenstelling tot eerdere generaties, om te experimenteren. Ze gaan op kot en studeren wat ze willen, na het diploma gaan ze even terug naar huis en beginnen te werken, waarna er toch de zin ontstaat om (terug) op eigen benen te staan. Ondertussen gaan ze op zoek naar de ideale partner om deze periode door te komen en hun volwassen leven te beginnen. Deze zoektocht verloopt niet altijd vlekkeloos en er zal veel geëxperimenteerd worden. Dit zijn mogelijkheden die de hedendaagse maatschappij voorziet en soms ook verwacht. Perfectie is het streefdoel, nietwaar?

 

Deze perfectie is helaas niet altijd de uitkomst van het vele zoeken. Veel jongeren lopen vast op hun weg naar perfectie en weten niet meer wie ze zijn en waar ze voor staan. Ze blijven eeuwig twijfelen of ze niet beter kunnen en of ‘dit het nu wel is’. Het gras is altijd groener aan de overkant, dus the next big thing zal wel juist om de hoek liggen. Adolescenten denken niet meer na of ze dit niet bereikt hebben, of ze niet net die hoek hebben omgeslagen. Hier is helaas geen tijd meer voor want kijk; daar dient de nieuwe rage zich alweer aan.

 

Doordat jongeren niet meer de tijd kunnen nemen om op tijd en stond te stoppen en de wereld rondom hun te aanschouwen, kunnen ze terechtkomen in een straatje zonder einde. Door dit stilstaan geven ze zichzelf de kans om over zichzelf te reflecteren en te beslissen hoe ze hun leven willen invullen. 

 

Laten we met z’n allen even samen stilstaan. Gewoon even stoppen met het najagen van nieuwsfeiten en de laatste roddels, maar even neerzitten en nadenken over jezelf en waar je voor staat. Wanneer we deze uitdaging aangaan, krijgen we een nieuwe generatie jongeren die durven na te denken en zaken kritisch in vraag durft stellen. Mezelf helpt het in ieder geval. Ik moedig haast iedereen aan hetzelfde te doen.

Trefwoorden:
Generaties

Deel

met uw netwerk:


Meer opiniestukken:

Bestel online:

Zo wordt u opiniemaker

In dit boek leert u in tien stappen denken en schrijven als een journalist

 

Alleen nog verkrijgbaar via bol.com


Schrijftip van de week

Week 50
Practice what you preach
> Meer