Media
11 februari 2016 | door: Berend Koudijs, Student Marketing Communicatie hogeschool Leiden

Het internet is geen eigendom van bedrijven

Het internet is uitgevonden met als doel: "Het delen van informatie en mensen met elkaar verbinden". Inmiddels is het internet zijn doel voorbij gegroeid.

"Internet kent geen eigenaar"

Reclamefilmpjes voordat je een YouTube filmpje mag bekijken, advertenties voordat je verder mag op een website of Pop-ups die opeens in je beeldscherm komen. Iedereen is wel bekend met online-advertenties, ze zijn in overvloed aanwezig op internet en we weten allemaal hoe vervelend ze kunnen zijn. Er is een oplossing: Adblocker. Adblocker is een App die alle reclames omzeilt en waardoor je ongestoord over het web kunt surfen. Zelf gebruik ik al een aantal jaar adblocker. Dit doe ik niet omdat ik weiger reclames te kijken, maar omdat de afgelopen jaren het aantal reclames op internet drastisch is toegenomen, elke tien minuten geforceerd een reclame kijken werd mij te veel. Toen ik onlangs toch een reclame te zien kreeg dacht ik dat mijn adblocker niet meer werkte. Het blijkt dat bedrijven adblockers geld betalen om op een ‘’whitelist’’ te komen. Dit houdt in dat de adblocker deze reclame niet blokkeert. Bedrijven lopen blijkbaar zo veel geld mis door adblockers dat zij bereid zijn om adblocker om te kopen. Het is zowel voor gebruiker als de bedrijven tijd voor een nieuwe vorm van omgang met elkaar op het internet.
 
144 miljoen mensen gebruiken adblockers en dit worden er met de dag meer, zeker nu adblockers op mobiele apparaten een grote doorbraak hebben gemaakt. Waarom zijn deze adblockers zo'n enorm succes? De gebruikers zijn het zat om tegen hun zin reclames te kijken. Op televisie zappen mensen door en nu is er op internet een betere oplossing gevonden, gewoon blokkeren!
 
Het internet kent geen eigenaar
Het internet is uitgevonden met als doel: "Het delen van informatie en mensen met elkaar verbinden". Inmiddels is het internet zijn doel voorbij gegroeid. Bedrijven zijn tot de ontdekking gekomen dat internet naast een bron van informatie ook een plek is om hun producten te verkopen. Bedrijven hebben geprobeerd om het internet te claimen doormiddel van reclames; zo verdient Google ruim 31 miljard aan advertentie-inkomsten. Deze kapitalistische aanpak heeft voor een tegenbeweging genaamd adblockers gezorgd.
 

Geld verdienen is de verkeerde doelstelling voor een platform dat is gebouwd om informatie te delen. De populariteit van adblockers laat zien dat de gebruiker controle terug wil.
 
Nieuwe inkomstenbron
Sommige websites krijgen hun inkomsten voor 100% uit advertenties. 15% van alle advertenties wordt geblokkeerd door het gebruik van Adblockers. Dit staat gelijk aan een bedrag van 22 miljard dollar dat bedrijven mislopen. Deze cijfers zijn een groot bewijs dat een nieuwe manier van geld verdienen via internet noodzakelijk is. Mobiele games hebben al een slimmere aanpak als het gaat om online-advertenties. De advertenties worden niet geforceerd aan de gebruiker, maar worden optioneel aangeboden voor beloning. Deze aanpak is slechts een ander jasje van hetzelfde. Het verdienmodel is in dit geval nog steeds gebouwd op het bekijken van reclames door de gebruiker. Om gebruikers en bedrijven in vrede te laten samenleven op het internet zal er een nieuw verdienmodel moeten komen waarbij de gebruikerservaring op de eerste plaats komt.

Trefwoorden:
EconomieMedia

Deel

met uw netwerk:
Opiniestukken van: Berend Koudijs, Student Marketing Communicatie hogeschool Leiden
Het internet is geen eigendom van bedrijven - 11 februari 2016



Meer opiniestukken:

Bestel online:

Zo wordt u opiniemaker

In dit boek leert u in tien stappen denken en schrijven als een journalist

 

Alleen nog verkrijgbaar via bol.com


Schrijftip van de week

Week 50
Practice what you preach
> Meer