Gezondheid
19 april 2016 | door: Ton Wurtz, voorzitter Stichting Rokersbelangen

De perversie van de antitabakorganisaties

Gezondheid is een groot goed. Maar genot, welzijn en geluk zijn ook belangrijke waarden en die moeten soms worden afgewogen tegen bepaalde gezondheidsrisico’s.

"Meer en meer vervreemden politici en antitabakorganisaties van de gewone consument"

De perversie van de anti-tabakfanaten is een van de meest wanhopige aspecten van onze huidige wereld en ze zijn bovendien te veel bezig met het bespelen van de publieke opinie. Het is bijna grappig als het niet zo triest was. De anti-propaganda staat mooi in de media, maar de uitwerking is ronduit slecht. We moeten opletten voor het valse argument van het hellend rookvlak, maar we lijken steeds meer naar een nultolerantie te evolueren. Je hoeft geen visionair te zijn om te weten dat dat vragen om ellende is.

 

SEO en Eindspel Tabak

Verkeerde voorstelling van zaken voeren de boventoon. Het is een flagrante schending van de werkelijkheid. Het Economisch Instituut voedt de samenleving met onjuiste feiten en aannames en het Eindspel tabak deint vrolijk mee op de antirook-hype. Een voorbeeld van de SEO (Stichting Economisch Onderzoek) is dat de Stichting Red de kleine horeca in 2008 een onderzoek heeft laten doen omtrent de economische gevolgen over de sluiting van kleine horecaondernemers; helaas is dit document niet te vinden op de website van SEO. (http://www.kleinehoreca.info/downloads/Horeca_rookverbod_270608.pdf). Uiteraard is het waardevol om de standpunten van de anti-rookorganisaties eens goed te bestuderen, alleen al om de vraag waar ze die ‘onzin’ vandaan hebben te beantwoorden!

 

Accijnsheffingen op tabak

Heffingen op sigaretten, die geen extra inkomsten opleveren, en zeker geen daling op het gebruik van tabaksproducten, laten zien is geen gezwollen marketingpraat, maar het verhaal zoals het is. De gevolgen van draconische accijnsverhogingen zien wij dagelijks in de media verschijnen: criminaliteit, diefstal, illegale import en fake producten. De consument zoekt door de hoge prijzen van tabak steeds vaker naar alternatieven, met alle gevolgen van dien. De schatkist heeft minder accijnsopbrengsten, de tabakswinkelier en de retailer verliezen omzet en klandizie. Voor de kleine retailer (winkelier) betekent dit uiteindelijk sluiting van zijn zaak.

 

Antitabakorganisaties

De antitabakorganisaties hebben alleen invloed omdat wij toevallig in een samenleving wonen waarin de heilige strijd tegen tabak aanbeden wordt door overheid en Kamerleden. Politieke partijen zijn lobbyclubjes geworden die belangen behartigen en niet partijen die voor een duidelijk maatschappijbeeld staan. En dat terwijl we dat nu juist wél nodig hebben. Meer en meer vervreemden politici en antitabakorganisaties van de gewone consument. Democratie wordt ondergeschikt gemaakt aan idealen en/of eigenbelang. Het zogenaamde 'hogere' belang gaat voor democratie en levensstandaard van normale consumenten.

Gezondheid is een groot goed. Maar genot, welzijn en geluk zijn ook belangrijke waarden en die moeten soms worden afgewogen tegen bepaalde gezondheidsrisico’s. Daarom moet ieder individu het recht hebben om zelf te kiezen hoe en in welke mate hij/zij voor zijn gezondheid zorgt en daarvoor zijn geen antitabakorganisaties nodig.

Trefwoorden:
PolitiekGezondheid

Deel

met uw netwerk:


Meer opiniestukken:

Bestel online:

Zo wordt u opiniemaker

In dit boek leert u in tien stappen denken en schrijven als een journalist

 

Alleen nog verkrijgbaar via bol.com


Schrijftip van de week

Week 50
Practice what you preach
> Meer