Geschiedenis
12 mei 2016 | door: Charles van den Broek, schrijver en historicus

Nederland ligt onder vuur

De afgelopen weken bereikte het ''weg met ons''-gevoel een nieuw dieptepunt. Nu werd de bevolking een gevoel van hypocrisie aangepraat door een stel islamitische activisten en derderangs rijmelaars.

"''Voor mij geen 4 mei'' mag (ironisch) geen twee minuten stil zijn door de doden die ze verachten"

Nederland ligt onder vuur, dat kun je best stellen. Dat werd de afgelopen week weer eens pijnlijk duidelijk. Ik heb het dan niet over terroristen die hun wil op willen leggen, of een dreiging uit Rusland (een idefix waar veel mensen maar niet van af lijken te komen), maar vanuit de eigen bevolking. Overdrijf ik? Oordeel zelf.

 

Ten eerste heb je een politieke partij (D66), die het land het liefst morgen af zou willen schaffen, om het op te laten gaan in de door hen aanbeden moloch die de EU heet. Voor alles dat uit Brussel op ons af komt, en waar men het niet mee eens is, is volgens Pechtold en consorten de enige oplossing om nog meer bevoegdheden over te dragen. Zonder daar overigens enige inspraak voor terug te verlangen. Dat heet dan in die kringen democratie...

 

Het tweede voorbeeld dat ik wil aandragen is het dwaallicht dat we tot onze ''Dichteres des Vaderlands'' hebben benoemd, Anne Vegter. Volgens haar moet de tekst van het volkslied worden aangepast,omdat deze niet meer begrepen zou worden, en bovendien niet meer met de huidige tijd te maken heeft.

 

En als laatste moet ik  toch het groepje pathetische aandachtszoekers noemen, dat het nodig vond om de 4 mei-herdenking aan te grijpen om hun misplaatste gevoelens naar buiten te brengen; de Dodenherdenking zou hypocriet zijn, omdat we niet de Palestijnse doden, of de Syriërs herdenken die (ooit) zijn gestorven. Vandaar de tweet van de ''Voor mij geen 4mei''-beweging...  

 

Voor alle drie geldt een volstrekt onbenul van de geschiedenis van dit land. En erger, een volstrekte minachting. Er zijn duizenden gestorven om dit land te laten ontstaaan, en vervolgens in stand te houden. Toch willen ze er (om verschillende redenen) liefst zo snel mogelijk van af. Over D66 wil hier verder geen woorden vuil maken, ik heb al eerder mijn afkeer van dit onfrisse clubje eurofielen kenbaar gemaakt. Aan de andere twee wil ik echter een paar woorden wijden. Omdat ze (hoewel het om twee verschillende kwesties lijkt te gaan), toch sterk met elkaar verbonden zijn.

 

Symboolfunctie

Laat ik met onze rijmelaar van dienst beginnen. Volgens haar is het Wilhelmus niet meer van deze tijd. We zijn niet meer in oorlog met Spanje, we geloven niet meer en wat zou er in godsnaam bedoeld kunnen worden met een regel als ''ben ik van Duitschen bloed?'''. Dat iemand die zegt met taal bezig te zijn niet weet wat er bedoeld kan worden (iets dat toch iedere LTS-leerling in de tweede klas moet leren), is op zich al verontrustend genoeg. Maar haar argumenten deugen verder ook niet. Het Wilhelmus is een Geuzenlied dat stamt uit de ontstaansperiode van dit land. Het is daarmee onderdeel van onze geschiedenis. Het is zwaar overdreven om te stellen dat zonder dit strijdlied Nederland niet bestaan zou hebben, maar toch zit daar een kern van waarheid in. Bovendien hoeft een volkslied helemaal niet de tijdgeest weer te geven. Het is een nationaal symbool, geen modegril. Nergens op deze wereld twijfelt iemand daar aan. Britten zingen al eeuwen dat God hun Queen of king  moet beschermen (of veilighouden, in nieuw taal gebruik), en er is geen Amerikaan die niet spontaan in de houding springt en met zijn hand op het hart een tekst over een met sterren en strepen bezaaide banier mee blert als het volkslied klinkt.  En er is in Frankrijk niemand (behalve ooit een keer door Serge Gainsbourg, maar dat was een - weliswaar briljante - beroepsprovocateur) die kritiek heeft op de Marsaillaise. Terwijl er toch nog maar weinig kinderen van de  revolutie door de straten marcheren. Iedereen zingt op Quatorze Juilliet of voor een voetbalwedstrijd uit volle borst de nationale hymne mee. En ook daar zijn er inmiddels inwoners uit andere delen van de wereld, ik zeg het er voor Anne Vegter maar even bij, want ik weet niet of ze wel volkomen op de hoogte is (uit haar rederingen zou men vermoeden van niet). Een volkslied is iets voor de continuiteit, niet om de waan of mode van de dag te weerspiegelen. Dan kun je wel om de twee jaar van volkslied wisselen. Trouwens, als we alle teksten die niet meer worden begrepen, niet meer ''van deze tijd zijn'' of niets meer met de moderne wereld te maken hebben overboord moeten gooien, dan kan je Homerus, Shakespeare en Moliere ook wel bij het grof vuil zetten. Snapt deze (waarschijnlijk hyperventilerende, hysterische) vrouw eigenlijk wel dat niet alles alleen maar met het nu te maken hoeft te hebben? Niet alles wat ''nu'' gebeurt of gemaakt wordt heeft waarde, of dezelfde waarde als iets dat vroeger gemaakt is.

 

Als ik de dichtsels van Vegter bekijk, kan ik me niet voorstellen dat die over tien jaar nog gelezen worden (ik kan me nauwelijks voorstellen dat er uberhaupt iemand is die de onzin die dat mens neerpent, meer een product van -linkse- ideologie dan van artistieke inspiratie, tot zich wil nemen). Als een tekst dus niet meer begrepen zou worden, dan moeten we het onderwijs verbeteren, niet de tekst weggooien.  

Voor mij geen 4 mei  

Komen we ten slotte bij het groepje institutioneel verongelijkte Marokkanen van ''Voor mij geen 4 mei'', dat waarschijnlijk dacht; ''wat Quinsy Gario kan, kunnen wij ook''. En daar, met medewerking van BNN-VARA, ook in slaagden; een hoop reuring veroorzaken, met verkeerde argumenten en het daarvoor aangrijpen van een geliefd gebeuren.  

 

Nu niet een kinderfeest, maar de herdenking van hen die vielen door oorlogshandelingen (voornamelijk in de periode '40-'45).  Volgens deze activistisch ingestelde types is de Dodenherdenking een hypocriete vertoning, die hen uitsluit, en bovendien geen rekening houdt met het lijden van mensen met een islamitische achtergrond (zoals de Syriers en de onvermijdelijke Palestijnen). Daarbij, hoe durven we het nazi-leed te herdenken terwijl er demonstraties van Pegida bezig zijn? Vandaar dat ze weigeren om twee minuten stilte op die dag in acht te nemen.

 

Dit soort onzinnige redeneringen vindt nog altijd een gewillig oor bij linkse media, vandaar dat BNN-VARA er in de nacht van zaterdag op zondag een uur aan besteedde. Op huilerige toon wist de presentatrice (een zekere Kiki Schippers, een derderangs cabaretiere die als radiopresentatrice bijklust) te melden dat zij vond dat de groep best een punt had. En ook een zekere Nourdin Wildeman, een tot de islam bekeerde autochtoon (dat zijn vaak de ergste) was het roerend met zijn geloofsgenoten eens. De teneur was duidelijk; hoe kun je het hier níet mee eens zijn? Nou, nee dus.

 

Om te beginnen is het raar dat ze zichzelf buitensluiten van het land waar ze (meestal als het ze goed uitkomt) bij zeggen te willen horen. Het lijkt er een beetje op dat ze werken aan een selffulfilling prophecy; kijk, we doen niet mee aan de dodenherdenking, en nu zijn ze boos, we worden gediscrimineerd! Zo kun je alles in je eigen verdraaide werekdbeeld inpassen.

 

Ten tweede heeft Pegida nog steeds geen concentratiekampen opgericht voor moslims, maar maken ze gewoon gebruik van een een democratisch grondrecht, nl. dat van demonstratie.

 

Ten derde  kun je niet alles op hetzelfde moment herdenken; als je álles herdenkt, herdenk je niets. Bovendien heeft elk land zijn eigen nationale feestdag, of herdenking. We verwijten bijvoorbeeld de Surinamers die de slavernij herdenken toch ook niet dat ze niet gelijkertijd aandacht besteden aan het lijden van de Russische lijfeigenen? Of dat Amerikanen op hun Onafhankelijkheidsdag alleen hún onafhankelijkheid vieren, niet die van (pak 'm beet) Ghana.

 

De 4 mei-herdenking gaat over onze doden die zijn gevallen in de Tweede Wereldoorlog, niet over de slachtoffers van Assad, of wat dan ook. Er leefden nou eenmaal geen moslims in Nederland in '40-'45. Als we die  slachtoffers willen gedenken, moeten we daar een andere datum en een andere vorm voor zoeken.

 

En daarbij, is het nu echt hypocriet om iets te gedenken dat je direct betreft? Stel, je gaat naar de verjaardag van je zus. Ben je dan hypocriet omdat je de verjaardag van al die miljoenen die op dezelfde dag jarig zijn NIET viert? Of (misschien een beter voorbeeld), als je hoort dat je oma ziek is, ben je dan hypocriet omdat je niet treurt om al die anderen die ook ziek zijn of lijden? Als je zo denkt, kun je wel bezig blijven. Je kan in je eentje niet het leed van de hele wereld op je schouders nemen. Toch was dit voldoende reden voor ''Voor mij geen 4 mei'' om niet het respect (toch een kernbegrip in die kringen) op te brengen  om twee minuten hun mond te houden.

 

Begrijp me goed, van mij mogen ze dat vinden. Voor mij hoeft niemand, islamiet of niet, stil te zijn op 4 mei om 8 uur. Maar dat kunnen en mogen ze door de doden waar zij niet twee minuten stil voor wilden zijn...

Deel

met uw netwerk:
Opiniestukken van: Charles van den Broek, schrijver en historicus
Ratificatie Oekraïneverdrag is een bewuste provocatie van Rusland - 19 december 2016
De reactie van links op verkiezing Trump legt gevaren voor democratie bloot - 20 november 2016
Sinterklaasfeest moet helemaal verdwijnen - 4 oktober 2016
Donorwet; achterhaalde oplossing bedacht door een achterhaalde partij - 19 september 2016
Nederland ligt onder vuur - 12 mei 2016
Euthanasie; niet omdat het moet, maar omdat het kan - 23 februari 2016
John Lennon is net zo gevaarlijk als IS - 23 november 2015
De Derde Wereldoorlog is allang bezig - 17 november 2015
Welkom aan vluchtelingen is dekmantel voor diepe mysanthropie - 4 november 2015
''Wir schaffen das'' is geen beleid, maar populisme - 27 oktober 2015
Merkel en het gelijk van Nostradamus - 22 oktober 2015
Vrijheid van meningsuiting staat echte inspraak in de weg - 12 oktober 2015
De val van Rome 2.0 komt eraan - 9 oktober 2015
Ambassade-model: dé oplossing voor het vluchtelingenprobleem - 27 september 2015
Het Brussels complot - 15 september 2015
Eigen volk eerst! - 12 september 2015
Antisemitisme is back; with a vengeance - 11 januari 2014
Oudejaarsconferences; stop ermee! - 2 januari 2014
De doodstraf; echt het einde - 3 december 2013
Stop de waardeloze wetenschap - 23 september 2013
Boycot de boycotters - 18 augustus 2013
Atheïsten moeten wat logischer worden - 24 mei 2013
Steun de STER met cultuursubsidie - 14 mei 2013
Een studie rechten maakt nog geen goede pleiter - 30 maart 2013
Wetenschap versus geloof leidt tot kapitaalvernietiging - 18 maart 2013
Columns worden wel gelezen, maar niet altijd goed begrepen - 28 februari 2013
Atheïsten missen fatsoen en innerlijke beschaving - 22 februari 2013
China is niet de nieuwe wereldmacht - 4 december 2012
Emancipatie werkt tegen de vrouw - 18 november 2012
Koop ook eens dingen waar je niets aan hebt - 10 november 2012
Diepgang en denken worden overschat - 26 oktober 2012
Geweld is zinvol - 2 oktober 2012



Meer opiniestukken:

Bestel online:

Zo wordt u opiniemaker

In dit boek leert u in tien stappen denken en schrijven als een journalist

 

Alleen nog verkrijgbaar via bol.com


Schrijftip van de week

Week 50
Practice what you preach
> Meer