Economie
4 februari 2012 | door: Cemre Hanli, Studente Commerciƫle Economie - Hogeschool van Amsterdam

Werkgevers zeuren te veel over social media

Werkgevers zouden het gebruik van social media onder werktijd niet moeten verbieden. Want zo ontnemen ze hun werknemers de kans om hun successen met de buitenwereld te delen.

"Als een werknemer ontevreden is, zal hij of zij dat de buitenwereld ook zonder social media wel vertellen."

Je behoort je te gedragen zoals men je graag ziet. Je staat netjes op voor een oudere in de tram en spreekt hem aan met ‘u’. Op straat loop je niet met grote boxen waar luide muziek uit komt, want daar kan een ander last van hebben.

 

Voor de één zijn deze voorbeelden niet vanzelfsprekend, voor de ander wel. Een morele afweging is een vorm van zelfbepaling. Tegelijk heerst in onze samenleving het algemene gevoel dat ieder persoon zijn of haar eigen leven bepaalt. Dat kan nog wel eens tot discussie leiden. Is het fout dat een professional zijn of haar privéleven blootgeeft aan collega’s via social media? Of moet dat gewoon kunnen, gezien de anonimiteit van de mens toch al ver te zoeken is door social media?

 

Bevriend met collega's 

Uit onderzoek van Monsterboard.nl is gebleken dat meer dan de helft van de werkende Nederlanders bezorgd is over het mixen van privé en werk op sociale netwerkplatformen. Eén van de voor hen meest zorgwekkende aspecten hierbij zijn collega’s die vrienden willen worden op sociale netwerkplatformen. Welke actie moet je als werknemer ondernemen als je collega je toevoegt als vriend? Men zou eerst zeer goed moeten nadenken over de gevolgen hiervan.

 

Allereerst wordt de eigen vrijheid van de werknemer beperkt, doordat niet meer alle informatie over het werk gedeeld kan worden. Dit zou immers direct opgemerkt worden door de collega, die dit hoogstwaarschijnlijk weer zou delen met andere collega’s. Werknemers hebben ook recht op privacy en het recht om te delen wat zij willen. Collega’s in een vriendenlijst vormen een grote drempel voor werknemers om gevoelens en gedachtes over het werk te delen.

 

Daarnaast hebben werkgevers en collega’s toegang tot foto’s en informatie die niet voor hen is bedoeld, zoals o.a. feestjes, vakanties, vrienden e.d. Dit is een risico voor de werknemer, van wie de werkgever hierdoor waarschijnlijk een ander beeld zal krijgen. Dit zorgt er op den duur weer voor dat de carrière van de werknemer wordt beïnvloed. 

 

Gedragscode

Hoe denken werkgevers op hun beurt over social media? Bijna alle werkgevers zijn zich ervan bewust dat social media onderdeel zijn geworden van ons leven. Een groot deel van de werkgevers is ook van mening dat een gedragscode voor social media onder werknemers een vereiste is. Werkgevers dragen namelijk het risico van reputatieschade en ook van het lekken van vertrouwelijke bedrijfsinformatie.

 

In de meeste bedrijven is geen toegang mogelijk tot sociale netwerkplatformen. Toch loopt een werkgever hierdoor veel kansen mis. Meer dan de helft van de werknemers is namelijk trots op zijn of haar baan, en 31% geeft aan deze trots te willen delen via social media.

 

En hoezo is social media zo'n groot risico in de ogen van een werkgever? Als een werknemer ontevreden is over zijn of haar werk zal dit ongetwijfeld ook op een andere manier rondverteld worden. Dit was ook het geval voordat social media bestonden.

  

Goede consensus

Een goede consensus tussen werkgevers en werknemers kan worden bereikt door privé en zakelijk gescheiden te houden. Het is belangrijk dat elke werkende Nederlander vrijheid heeft m.b.t. het delen van meningen en gevoelens over het werk. Voorts is het belangrijk dat werknemers alle soorten foto’s en informatie met elkaar kunnen delen, zonder zich zorgen te hoeven maken over meningen van collega’s.

 

Een werkgever zou social media dus niet moeten verbieden tijdens werkuren. De werknemer zou de mogelijkheid moeten krijgen om tijdens het werk successen over het werk te kunnen delen. Dit heeft op den duur ook weer voordelen voor de werkgever zelf; gemotiveerde werknemers presteren namelijk beter op het werkvloer. 

Trefwoorden:
EconomieMedia

Deel

met uw netwerk:
Opiniestukken van: Cemre Hanli, Studente Commerciƫle Economie - Hogeschool van Amsterdam
Logica ver te zoeken in de logistieke sector - 7 januari 2013
Werkgevers zeuren te veel over social media - 4 februari 2012



Meer opiniestukken:

Bestel online:

Zo wordt u opiniemaker

In dit boek leert u in tien stappen denken en schrijven als een journalist

 

Alleen nog verkrijgbaar via bol.com


Schrijftip van de week

Week 50
Practice what you preach
> Meer