Kunst en Cultuur
19 juli 2016 | door: Dave Boots, Lamaverzorger en hobbyschrijver

Is Monsieur Cannibale de laatste?

Als je maar lang genoeg doorredeneert, valt in alles wel iets kwetsends te zien. Vandaag is het Monsieur Cannibale, morgen de Sixtijnse Kapel. Waar houdt deze politiek-correcte inquisitie op?

"Waar ligt de grens? Waar houdt het op?"

Na Zwarte Piet, de Gouden Koets en de film rondom Michiel de Ruyter wordt nu ook de Efteling beticht van racisme. De attractie 'Monsieur Cannibale' (ronddraaiende kookpotten met in het midden een karikaturaal kannibalenbeeld) is de steen des aanstoots en “als de onderdrukkende stereotyperingen niet verdwijnen”, zo citeert de NOS de activisten die ertegen zijn, “komen er acties in het park”.
 
Zoals inmiddels gebruikelijk bij dit soort discussies zijn de gemoederen danig verhit en wordt er over en weer stevig stelling genomen, maar één vraag lijkt niemand te stellen. Waar namelijk, zo luidt die vraag, ligt de grens? Als je maar lang genoeg doorredeneert valt overal wel racisme, seksisme, homofobie of iets anders kwetsends in te zien, dus waar houdt dit op? Geldt Eftelings Fata Morgana, wegens stereotiep Arabisch, straks als islamofobie? Of het olijke wasvrouwtje in het kabouterdorp, moet die straks weg omwille van vermeend seksisme? En wat te denken van de Zeemeermin met haar prins, is zo'n heteronormatieve man-vrouwrelatie geen omfloerste homofobie?

 
Zolang het plastic pretparkbeelden betreft lijkt het nog een klein offer, indien men gaat aanpassen, maar ook hier geldt: waar ligt de grens? Wordt Michelangelo's plafond in de Sixtijnse Kapel straks overgewitteld omdat een Eva die uit de rib van Adam werd geschapen de vrouw reduceert tot bijproduct van de man? En het ruim 3.000 jaar oude voetenbankje van de befaamde Egyptische farao Toetanchamon, alwaar geketende zwarte en Aziatische gevangenen op prijken (dit opdat de koning hen symbolisch kon vertrappen); moet die straks stuk omdat het op gekwetste hedendaagse zielen als racistisch kan overkomen?

 
Het lijkt een vergelijking tussen appels en peren, een attractie aanpassen versus het slopen van werelderfgoed, maar is het hellende vlak ernaartoe niet allang al ingezet? Ook het bijna een eeuw oude 'Kuifje in Afrika' immers is omstreden en januari jongstleden werden in Italië blote Romeinse beelden bedekt om de islamitische president van Iran niet te grieven. Waar houdt dit op? Op de Dam in Amsterdam werd eind vorig jaar een boek van SP-politicus Harry van Bommel verbrand, omdat in een van de citaten het woord 'neger' voorkwam, en we weten allemaal wat de Duitse dichter Heinrich Heine ooit schreef. Dort wo man Bücher verbrennt, verbrennt man auch am Ende menschen.

Deel

met uw netwerk:


Meer opiniestukken:

Bestel online:

Zo wordt u opiniemaker

In dit boek leert u in tien stappen denken en schrijven als een journalist

 

Alleen nog verkrijgbaar via bol.com


Schrijftip van de week

Week 28
Wees bereikbaar
> Meer