Media
7 februari 2012 | door: Bob de Graaf, Google-gebruiker en eigenaar van marketingbureau Bob Was Here

Google; de vriend die aan u verdient

Op 24 januari maakte Google bekend dat zij vanaf 1 maart 2012 de nieuwe ‘privacy policy’ en ‘terms of service’ zullen invoeren. Naar mijn mening om nog meer aan u te verdienen.

"Ik kan niet meer zonder Google-producten en moet dus wel akkoord gaan met de nieuwe voorwaarden. "

Degenen die na 1 maart gebruik zullen maken van de producten van Google, geven Google automatisch toestemming in hun privégegevens te duiken. Dat doet Google door alle gegevens uit de verschillende Google-producten (zoals YouTube, Google Search en Google Mail) te bundelen en deze te gebruiken voor een ‘beter’ zoekresultaat.

 

Tenminste, dat wordt ons verteld. Naar mijn idee verandert Google deze voorwaarden zodat zij op een legale manier meer geld kunnen verdienen met onze privégegevens. Google gaat wat betreft het verzamelen van persoonsgegevens steeds een stapje verder en dat vind ik een kwalijke zaak.

 

Betere zoekresultaten
Een voorbeeld; u zoekt op YouTube naar een muziekvideo van David Guetta en bekijkt meerdere muziekclips. Vervolgens zoekt u op Google met de zoekterm ‘CD’. De advertentie die dan naar boven komt, u raadt het al, is de nieuwe cd van David Guetta. Google paste dit al toe (per Google-product) maar zal dit in de toekomst veel specifieker kunnen doen doordat zij gegevens uit alle Google-producten gebruiken.

 

Helpt Google ons als ‘een vriend’ bij het verkrijgen van de juiste informatie? Of duikt Google te diep in onze persoonlijke gegevens? En wordt deze informatie gebruikt voor een beter zoekresultaat of voor een waardevollere advertentieruimte die zij voor meer geld kunnen verkopen?

 

Geen keuze
Ik maak momenteel elke dag gebruik van de Google-producten en ik ben hier altijd erg tevreden over. Het gebruik van deze Google-producten zitten in mijn systeem gebakken en ik zou mij dan ook niet kunnen voorstellen dat ik voor deze producten een alternatief zal gaan gebruiken. Zo gebruik ik bijvoorbeeld al jaren Google Mail en hebben al mijn contacten dit mailadres. Het zou dan dus een lastige taak zijn om over te gaan op een andere mailprovider.

 

Min of meer ben ik eraan verslaafd en kan ik niet meer zonder deze producten. Het lullige is dus, voor mensen zoals ik, dat zij geen keuze hebben en daarom wel akkoord moeten gaan met de nieuwe voorwaarden.

 

Uw gegevens zijn geld waard
Over uw persoonsgegevens zegt Google: “We verkopen of delen uw persoonlijke gegevens nooit zonder uw toestemming (behalve in zeer zeldzame gevallen, zoals rechtsgeldige juridische verzoeken)”.

 

Nu vraag ik mij alleen af hoe ik dan toch de advertentie van de nieuwe cd van David Guetta te zien krijg? Oké, Google verkoopt mijn gegevens niet, maar biedt wel doelgerichtere advertentieruimten aan (advertenties die aansluiten bij uw zoekgeschiedenis). En reken maar dat dit geld waard is. Ze verkopen dus niet letterlijk mijn gegevens, maar worden hier wel ontzettend rijk mee en machtig door. Kennis is tenslotte macht en alle privégegevens van u heeft Google in handen.

 

Hoe erg is dit? Ach, twee maanden na deze verandering zijn we het toch allemaal weer vergeten en is Google alweer het volgende plannetje aan ‘t verzinnen hoe zij nog meer geld kunnen verdienen met onze gegevens.

Trefwoorden:
MediaPrivacy

Deel

met uw netwerk:
Opiniestukken van: Bob de Graaf, Google-gebruiker en eigenaar van marketingbureau Bob Was Here
Google; de vriend die aan u verdient - 7 februari 2012



Meer opiniestukken:

Bestel online:

Zo wordt u opiniemaker

In dit boek leert u in tien stappen denken en schrijven als een journalist

 

Alleen nog verkrijgbaar via bol.com


Schrijftip van de week

Week 50
Practice what you preach
> Meer