Holebi
25 augustus 2016 | door: Hanneke Felten, onderzoeker Effectiviteit en Diversiteit, Movisie

Bedrijven die meedoen aan Gay Pride is pure winst

Deze zomer was er felle kritiek op bedrijven die meevoeren in de Canal Parade. Ze zouden nauwelijks bijdragen aan LHBT-acceptatie. Wetenschappelijk onderzoek geeft echter een ander beeld.

"Ze laten zien dat het normaal is om discriminatie van LHBT’s af te keuren"

Wij bepalen onze houding ten aanzien van homoseksuelen onder meer op basis van wat wij denken dat anderen denken over homoseksualiteit. Dit blijkt uit verschillende praktijkevaluaties en experimentele studies. Een voorbeeld is een studie naar discriminatie van homoseksuelen waaruit blijkt dat wanneer student A zegt tegen discriminatie van homoseksuelen te zijn, dan blijkt de kans significant groter dat student B die naast hem staat, ook antwoordt tegen dit soort discriminatie te zijn. Zelfs een maand later blijkt het effect waarneembaar: student B keurt discriminatie van homoseksuelen dan nog steeds sterker af dan gemiddeld.
 
Praktijkonderzoeken laten eenzelfde beeld zien. Wanneer je mensen het idee geeft dat hun omgeving tegen discriminatie van een minderheidsgroep als LHBT’s is, dan gaan zij die mening delen. Dit is het effect van de ‘sociale norm’. Je kunt je afvragen of die LHBT-vriendelijkheid wel echt is wanneer iemand discriminatie enkel afkeurt omdat zijn of haar omgeving dat doet. Deze acceptatie is misschien niet ideaal maar zeker niet ‘nep’.
 
Hoe iemand zegt te denken over LHBT’s, wordt ook wel de ‘expliciete houding’ genoemd. Die houding bepaalt voor een groot deel het gedrag. Een vrouw zegt haar lesbische buurvrouw vriendelijk gedag. En zij spreekt haar steun uit als haar collega uit de kast komt als transgender. Deze expliciete houding is belangrijk maar kan verschillen van de ‘impliciete houding’; iemands – veelal onbewuste - associaties bij LHBT. Als een man onbewust fysiek afstand bewaart ten opzichte van LHBT’s terwijl hij zegt geen moeite te hebben met homoseksualiteit, dan is zijn impliciete houding minder positief dan zijn expliciete houding. Die man kan bijvoorbeeld in een dronken bui opeens foute homo-grappen gaan maken. 

 

Bedrijven die laten zien dat zij tegen LHBT-discriminatie zijn door bijvoorbeeld mee te varen tijdens de Gay Pride, dragen bij aan de ‘sociale norm’. Daarmee veranderen zij niet de impliciete houding van het publiek, maar zij laten wel aan hun werknemers én aan de rest van Nederland zien dat het normaal is om discriminatie van LHBT’s af te keuren. In landen zoals Jamaica, Oeganda en Rusland kunnen LHBT’s slechts dromen van zo’n sterk signaal uit het bedrijfsleven. De trieste realiteit in die landen is dat de discriminatie van deze groep verschrikkelijke uitwassen kent en dat vrijwel iedereen dat heel gewoon vindt.
 
Het is dus niet terecht dat meevaren bij de Gay Pride wordt afgedaan als symboolpolitiek. Natuurlijk is het daarnaast ook goed als dezelfde bedrijven actief werken aan diversiteitsbeleid. Mijn boodschap is: stap niet alleen in die boot, maar steun ook het roze netwerk van je werknemers of collega’s, grijp in als je biseksuele collega wordt gepest en geef de transgender sollicitant een gelijke kans. Maar elk bedrijf dat meevaart tijdens de Gay Pride verbetert de LHBT-acceptatie! Dat is  pure winst en elk bedrijf weet hoe belangrijk dat is.

Trefwoorden:
Holebi

Deel

met uw netwerk:
Opiniestukken van: Hanneke Felten, onderzoeker Effectiviteit en Diversiteit, Movisie
Bedrijven die meedoen aan Gay Pride is pure winst - 25 augustus 2016
Laat vrouwen ook bij bevalling baas in eigen buik zijn - 25 februari 2015



Meer opiniestukken:

Bestel online:

Zo wordt u opiniemaker

In dit boek leert u in tien stappen denken en schrijven als een journalist

 

Alleen nog verkrijgbaar via bol.com


Schrijftip van de week

Week 50
Practice what you preach
> Meer