Onderwijs
4 november 2016 | door: Sebastian Wijnands

Het absurdistische taalvoorstel van Maurice de Hond

Wat voor een samenleving zullen wij worden wanneer we iedere uitdaging uit ons leven verbannen? Het voorstel van Maurice de Hond voor simpelere taalregels is hier een schrikbarend voorbeeld van.

"Laten we onszelf niet lijden, maar leiden door uitdagingen"

Met enig afgrijzen las ik het artikel van Maurice de Hond in de Volkskrant van 2 november waarin hij voorstelt de ei-klank voortaan altijd met een lange ij te schrijven en een ‘ou’-klank vanaf nu te schrijven als ‘au.’ Door zijn zevenjarige dochter kwam hij erachter dat er geen heldere regel bestaat over wat de juiste spellingswijze is: lange ‘ij’ of korte ‘ei’, ‘au’ of ‘ou.’ De Hond valt dus over de zogenaamde complexe taaleisen van het Nederlands, iets wat onze taal juist zo uniek en mooi maakt. 

 

Finse taferelen

De bekendste opiniepeiler van Nederland is van mening dat leerlingen en leraren al te veel op hun bordje krijgen als er zowel tijd en aandacht wordt besteed aan de Nederlandse taal als aan de “moderne” taken van onderwijs: leren programmeren, taalvaardig worden in het Engels en meer muziek en beweging. Hij stelt dat kinderen hier relatief veel tijd kwijt zijn aan het leren van onze poldertaal. Dit onderbouwt hij door een vergelijking te maken met het land dat het beste onderwijs ter wereld kent: Finland. In Finland gaan kinderen immers minder uren naar school dan in Nederland.

 

De Hond mist in deze vergelijking helaas een cruciaal gegeven: De Finse taal is een van de moeilijkste talen ter wereld. Het Fins kent namelijk maar liefst zestien verschillende naamvallen. Desalniettemin heeft het boreale land het onderwijzen van de complexe taal kunnen verenigen met een moderne en minder belastende onderwijsvorm. Het probleem dat er in Nederland een grote onderwijsdruk is, ligt dus niet aan de aandacht voor de Nederlandse taal, maar aan onze onderwijsvorm.

 

2 + 2 = 5

De Hond blijft echter ervan overtuigd dat Nederlands leren door onze zogeheten complexe taalregels te veel tijd kost. Deze argumentatie doorvoeren leidt tot absurdistische situaties: Laten we de gehele Nederlandse taal afschaffen, want Engels is toch veel gemakkelijker. Oh ja, wiskundesommen kunnen ook heel moeilijk zijn dus 2+2 wordt nu 4, 5 en eigenlijk alles wat je maar wil. Natuurwetten zijn ook complex dus die onderwijzen we ook niet meer.  Maatschappijleer, het vakgebied van De Hond, is door de grondwet en de amendementen daarop zeer verwarrend, dus dat leren we onze kinderen niet langer. Ten slotte zijn geschiedenis en aardrijkskunde nodeloos langdradig en saai, dus schrappen we die vakken.

 

Neen, taalverloedering is niet de weg die we in willen slaan. Laten we niet alles dat enigszins lastig is uit ons leven verbannen, maar juist de uitdaging aangaan. Laten we onszelf niet lijden, maar leiden door uitdagingen. Maurice de Hond ziet het verschil alleen niet meer.

 

Trefwoorden:
Onderwijs

Deel

met uw netwerk:
Opiniestukken van: Sebastian Wijnands
Het absurdistische taalvoorstel van Maurice de Hond - 4 november 2016



Meer opiniestukken:

Bestel online:

Zo wordt u opiniemaker

In dit boek leert u in tien stappen denken en schrijven als een journalist

 

Alleen nog verkrijgbaar via bol.com


Schrijftip van de week

Week 50
Practice what you preach
> Meer