Media
18 november 2016 | door: Niels Engelberts en Dex van Gils, studenten Strategic Management, Tilburg University

Gebruik Facebook niet als nieuwsplatform

We moeten ons zorgen gaan maken over het nieuws dat we op Facebook te zien krijgen, omdat dit bedrijf voornamelijk gespecialiseerd is in algoritmen.

"De onzekerheid voor de gebruiker en geheimzinnigheid van Facebook zijn angstaanjagend"

Wie kent het niet, één van de grootste social media netwerken: Facebook. Vrijwel iedereen in Nederland gebruikt het platform om zijn of haar dagelijkse content op de zogeheten tijdlijn te checken. In Europa zijn er zo’n 300 miljoen actieve gebruikers, terwijl een kleine 1,1 miljard mensen wereldwijd dagelijks inlogt (Zephoria, 2016).

 

Facebook heeft zich gespecialiseerd in het creëren van een algoritme waarbij gebruikers relevante content te zien krijgen op hun tijdlijn (RTL Nieuws, 2016). Tegenwoordig wordt Facebook steeds vaker als nieuwsmedium gebruikt. In Amerika gebruikt 6 op de 10 Amerikanen één of meerdere social media kanalen als persoonlijke nieuwsbron. Van deze 6 Amerikanen gebruiken 4 Amerikanen slechts één social-mediakanaal als nieuwsbron. In de meeste gevallen is dit het platform Facebook (Gottfried, J. & Shearer, E., 2016). We moeten ons zorgen gaan maken over het nieuws dat we op Facebook te zien krijgen, omdat deze organisatie voornamelijk gespecialiseerd is in algoritmen.

 

Facebook heeft het nieuws al meerdere malen gehaald met dubieuze verwijderingen van profielen en foto’s. Zo censureerde het social media kanaal vorige maand nog de iconische foto uit 1972 van het naakte meisje getroffen door napalm in de Vietnamoorlog die de Noorse krant Aftenposten had gepubliceerd (Solon, O. , 2016).

 

Naast dit internationale voorbeeld zijn er ook verschillende binnenlandse voorbeelden. Eén daarvan is het verwijderen van het profiel van Tweede Kamerlid Keklik Yücel in mei dit jaar. Ze betoogde op haar profiel waarom de vrijheid van meningsuiting zo belangrijk is, maar dit werd door Facebook direct de mond gesnoerd.

  

Maar wat heeft dit met het nieuws te maken zult u denken. Ten eerste kunnen we concluderen dat Facebook niet terughoudend is om controversiële onderwerpen zonder pardon te verwijderen. Dit heeft niet alleen betrekking op posts van de gewone Nederlander maar ook van bekende Nederlandse nieuwsmedia. Ten tweede bepaalt Facebook niet alleen wat je niet leest, maar ook wat je wel leest. In de eerste instantie is dit vrij onschuldig en alleen maar handig voor de gebruiker, iedereen wil een tailor-made newsfeed wat juist de aantrekkingskracht van Facebook is. Het is echter niet algemeen bekend hoe het algoritme functioneert en bepaalt wat de gebruiker te zien krijgt op zijn of haar persoonlijke tijdlijn, Facebook houdt dit met opzet verborgen (RTL Nieuws, 2016). Er is sprake van informatie-asymmetrie, wat tevens de kans vergroot op opportunistisch gedrag van Facebook, door een ongenuanceerde selectie nieuwsberichten aan de gebruiker aan te bieden. Door het grote aantal gebruikers en de invloed die Facebook op die gebruikers kan uitoefenen, ontstaat de mogelijkheid om deals te sluiten met de gevestigde orde van instituten en bedrijven, zoals overheden, banken en multinationals. Deze organisaties kunnen baat hebben bij eventuele informatiesturing op Facebook. Zij zouden grote sommen geld kunnen bieden voor het sturen van bepaalde nieuwscontent wat men te zien krijgt en wat niet. Het gevaar bestaat zelfs dat Facebook grote (inter)nationale evenementen kan beïnvloeden, zoals verkiezingen.

 

De onzekerheid voor de gebruiker en geheimzinnigheid van Facebook zijn dus angstaanjagend. Het probleem is dat er tot op heden geen oplossing is voor de opspelende informatie-asymmetrie tussen Facebook en gebruiker. Facebook moet zich gaan realiseren dat ze, door middel van opportunistisch gedrag en verborgen informatie, onterecht informatie verborgen houdt en onjuiste informatie verspreidt met het oog op winst maximalisatie. De enige oplossing voor dit probleem is dat men kritischer moet kijken naar het nieuws dat men voorgeschoteld krijgt: Facebook zou uitgesloten moeten worden als nieuwsbron door u en mij!

Trefwoorden:
Media

Deel

met uw netwerk:
Opiniestukken van: Niels Engelberts en Dex van Gils, studenten Strategic Management, Tilburg University
Gebruik Facebook niet als nieuwsplatform - 18 november 2016



Meer opiniestukken:

Bestel online:

Zo wordt u opiniemaker

In dit boek leert u in tien stappen denken en schrijven als een journalist

 

Alleen nog verkrijgbaar via bol.com


Schrijftip van de week

Week 50
Practice what you preach
> Meer