Arbeidsmarkt
21 november 2016 | door: Catharina Reussner en Jannie Vollenberg, Student Tilburg University

What’s wrong? WhatsAppen onder werktijd

Even snel een berichtje versturen, dat kan wel, toch? Maar waar ligt de grens? Betaalt jouw werkgever je gewoon door terwijl jij privé WhatsApp-berichten verstuurt onder werktijd?

"Maak een socialmedia-beleid voor op de werkvloer. Een gewaarschuwd mens telt voor twee."

Even snel een berichtje versturen, dat kan wel, toch? Maar waar ligt de grens? Betaalt jouw werkgever je gewoon door terwijl jij privé WhatsApp berichten verstuurt onder werktijd? Ben jij je ervan bewust dat jij als werknemer een fixe looninhouding kan krijgen bij overmatig gebruik van WhatsApp? De agent doet immers niet waarvoor hij of zij betaald wordt en heeft wellicht andere belangen dan de principaal. Concrete regels over het privégebruik van Social Media zijn er vaak niet, terwijl er veel ergernis over is. Het is tijd dat deze informatie asymmetrie wordt aangepakt door werkgevers, door een passend beleid op te stellen.

 

Een recent geval van overmatig WhatsApp-gebruik voor privédoeleinden door een medewerker van een Brabants bedrijf leidde tot een ‘schade’ van €1.500,- voor het concern. In de tijd dat de medewerker privéberichten verzond, hadden de normale werkzaamheden gedaan moeten worden. De werkgever koos ervoor deze zaak rechterlijk op te lossen, waardoor €1.500 werd ingehouden op de loon van de medewerker (nu.nl, 2016). Dit is het bedrag waarvoor hij feitelijk niet had gewerkt. Deze consequentie zal de medewerker laten beseffen wat zijn gedrag voor impact heeft op hem, maar vooral ook op het bedrijf. De organisatie loopt immers al een hele tijd geld mis door opportunistisch gedrag van de medewerker.

 

Dit opportunistische gedrag van de WhatsAppende medewerker kan zelfs leiden tot ‘shirking’, wat wederom leidt tot een lagere productiviteit tegenover niet-WhatsAppende collega’s. Uit onderzoek van de Nationale Vacaturebank onder werknemers blijkt zelfs dat bijna een derde (31%) zich dan ook ergert aan collega’s die tijdens het werk telkens hun smartphone pakken om te WhatsAppen of Facebooken (Vakemedianet, 2015).

 

Het is daarom niet gek dat werkgevers liever geen socialmedia-gebruik op de werkvloer zien. Echter ontbreekt er nog een grens voor dit gedrag. Zal binnenkort een werknemer ontslagen worden omdat hij of zij WhatsAppt onder werktijd? Er moet een duidelijk socialmedia-beleid opgesteld worden door de werkgever, waarin dergelijke boetes kenbaar worden.

 

Om medewerkers een eerlijke kans te geven hun gedrag te kunnen verbeteren voordat er extreme maatregelen getroffen moeten worden, is het redelijk een niet-openbare berisping toe te kennen. Medewerkers zullen hierdoor eerst een waarschuwing krijgen met betrekking tot hun gedrag. Bij herhaling van het gedrag zal er echter een boete, zoals dan in het beleid vermeld zal staan, toegepast worden.

 

Het opstellen van een dergelijk socialmedia-beleid zal duidelijkheid voor beide partijen betekenen en asymmetrie van informatie tussen de principaal en agent voorkomen. Een gewaarschuwd mens telt immers voor twee.

 

Bronnen:

Arbeidsrechter. (2016). disciplinaire maatregelen. Opgehaald van Arbeidsrechter: https://www.arbeidsrechter.nl/toepassen-verschillende-soorten-disciplinaire-maatregelen

Nu.nl. (2016, november). economie. Opgehaald van Nu.nl: http://www.nu.nl/economie/4346021/gebruik-whatsapp-werktijd-kost-werknemer-vergoeding.html

Vakemedianet. (2015, augustus). personeelsmanagement. Opgehaald van PW de gids: http://www.pwdegids.nl/personeelsmanagement/nieuws/2015/8/appen-op-werkvloer-bron-van-ergernis-1011108

Deel

met uw netwerk:
Opiniestukken van: Catharina Reussner en Jannie Vollenberg, Student Tilburg University
What’s wrong? WhatsAppen onder werktijd - 21 november 2016



Meer opiniestukken:

Bestel online:

Zo wordt u opiniemaker

In dit boek leert u in tien stappen denken en schrijven als een journalist

 

Alleen nog verkrijgbaar via bol.com


Schrijftip van de week

Week 51
Maak een interview van uw opiniestuk
> Meer