VS
29 november 2016 | door: Noud Suntjens, Student Tilburg University

Media maakten Donald Trump president

Door toedoen van de subjectieve berichtgeving van de media is Donald Trump de nieuwe president van de Verenigde Staten.

"Het feit dat ze de grootste verkiezingen ter wereld beïnvloeden laat ze ijskoud."

Het is echt gebeurd. Donald Trump is de nieuwe president van de Verenigde Staten. Berichtgeving van de media heeft hierbij een cruciale rol gespeeld. Objectiviteit is een vereiste in de media, maar objectiviteit in de media is ver te zoeken geweest tijdens de afgelopen campagne. Deze subjectiviteit heeft ervoor gezorgd dat Donald Trump president is geworden.

 

Lange tijd is er weinig aandacht geweest voor het fenomeen subjectieve media. Echter hebben de afgelopen verkiezingen in de Verenigde Staten hier verandering in gebracht. Op de achtergrond speelt dit probleem zich al veel langer af. In 1996 begon FOX News met 24 uur per dag tv maken. Zij begonnen nieuws te brengen dat de Republikeinse kiezer wél interesseerde. Door deze implementatie ging de gemiddelde kijker langer kijken, hetgeen meer geld opleverde voor FOX News. En zomaar werd onpartijdigheid als een dode vis door het toilet gespoeld.

 

In de Verenigde Staten is dit meer en meer de standaard geworden. Grote kranten kiezen openlijk een kandidaat om te steunen, tv-stations draaien de hand hier ook niet meer voor om. De vraag was dan ook niet of, maar wanneer het democratische politieke spel grotendeels beïnvloed zou worden door toedoen van de media. Dat punt is helaas in de Verenigde Staten nu bereikt. Bijvoorbeeld kreeg de campagne van Republikein Donald Trump op ABC News 234 minuten zendtijd, tegenover de destijds democratische kandidaat Bernie Sanders die het met een luttele 20 seconden moest doen. Even voor de duidelijkheid, die cijfers gingen over héél het jaar 2015. Nog een saillant detail is dat ABC News een Democratische zender is.

 

Donald Trump heeft als enige begrepen dat er niet zoiets bestaat als slechte publiciteit in de media. Al de 234 minuten die hij op ABC News heeft gekregen waren tegen hem gericht. Deze 234 minuten hebben echter wel mede ertoe geleid dat hij president is worden.

 

Nieuwszenders zijn echter niet de enige media die voor zijn presidentschap hebben gezorgd. Google en Facebook zijn mede-, dan wel meer verantwoordelijk. Google en Facebook hebben hun taak als twee van de grootste nieuwsverspreiders tijdens de campagne simpelweg niet serieus genomen. In mei 2015 had Facebook 17 miljoen nieuwsartikelen online staan, waarvan er ongeveer 3 miljoen nep waren. Nep nieuws is tot dan toe nooit een significant probleem gebleken. Rond 8 november, de dag dat alle Amerikanen mochten stemmen, waren er méér dan 50% nep nieuws artikelen op dit medium te vinden. Nieuwsberichten als: “Hillary Clinton is een moordenaar” en “Geheime info gevonden in privé e-mails Clinton” voerden toen de boventoon op de nieuws feed van de stemgerechtigden. Geschat wordt dat meer dan 25 procent van de stemmers minimaal één van deze berichten heeft gelezen.

 

Al deze media zijn maar uit op één ding, meer inkomsten genereren. Het feit dat ze de grootste verkiezingen ter wereld beïnvloeden laat ze ijskoud. Kijkcijfers zijn gestegen op ABC News door Donald Trump. Er zijn meer advertenties bekeken op Facebook en Google door Donald Trump.

De media hebben er samen voor gezorgd dat Donald Trump de verkiezingen heeft gewonnen. Zij hebben dit gedaan door hun objectiviteit en morele plicht om eerlijk nieuws te verspreiden te laten ondersneeuwen door winstzucht.

 

Media, tijd voor een kritische zelfreflectie. 

Trefwoorden:
MediaVS

Deel

met uw netwerk:
Opiniestukken van: Noud Suntjens, Student Tilburg University
Media maakten Donald Trump president - 29 november 2016



Meer opiniestukken:

Bestel online:

Zo wordt u opiniemaker

In dit boek leert u in tien stappen denken en schrijven als een journalist

 

Alleen nog verkrijgbaar via bol.com


Schrijftip van de week

Week 50
Practice what you preach
> Meer