Verkeer
29 november 2016 | door: Timon Haverkamp, Student

De regeling onbelaste kilometervergoeding is hopeloos verouderd

Volgens de ANWB liggen de kosten voor een middenklasse auto op € 0,49 per kilometer, wat totaal niet in verhouding staat tot de onbelaste vergoeding van € 0,19 per kilometer.

"Volgens de ANWB liggen de kosten voor een middenklasse auto op € 0,49 per kilometer."

De wettelijke regeling om onbelast een vergoeding te ontvangen voor het woon-werkverkeer staat al jaren op € 0,19 per afgelegde kilometer. Dit terwijl iedere Nederlander die dagelijks naar het werk reist wel inziet, dat het reizen de afgelopen jaren alsmaar duurder is geworden. Deze onbelaste vergoeding van € 0,19 staat dan ook niet in verhouding tot de daadwerkelijke reiskosten. Volgens de ANWB liggen de kosten voor een middenklasse auto op € 0,49 per kilometer, wat schreeuwt om verandering van de norm van de onbelaste kilometervergoeding.

 

De Belastingdienst geeft op haar website aan dat een werkgever zijn werknemer een onbelaste kilometervergoeding mag aanbieden van € 0,19 per afgelegde kilometer binnen het woon-werkverkeer en voor zakelijke ritjes. Als de werkgever een hogere vergoeding geeft dan € 0,19 per kilometer, dan moet de werknemer daar inkomstenbelasting over betalen. Stel dat de werknemer een bruto-jaarloon heeft tussen € 19.981 - € 67.073, dan moet hij over de extra kilometervergoeding ook 40,80% loonbelasting betalen.

 

De constructie voor het onbelast vergoeden van woon-werkverkeer is op zich geen slechte constructie. De werkgever mag een onbelaste vergoeding geven tot een maximum en op het bedrag boven het maximum betaalt de werknemer loonbelasting. De extra vergoeding wordt als het ware gezien als loon.

 

Het probleem in deze constructie is dat het maximum door de jaren heen niet wordt verhoogd. En dat is vreemd, want Nederland laat al jaren positieve inflatiecijfers zien. Wat aangeeft dat voor hetzelfde geld ieder jaar minder kan worden gekocht. In het geval van woon-werkverkeer betekent dit dus dat de brandstofprijzen ieder jaar zijn gestegen. Het CBS heeft deze cijfers inzichtelijk gemaakt en bevestigd dat de kosten inderdaad omhoog zijn gegaan. In januari 2007 kostte een liter Diesel aan de pomp € 0,970 en in januari 2016 € 1,048. Dit is een stijging van ruim 8% en wie denkt dat de reiskosten in deze periode ook is meegestegen, heeft het mis. Al deze jaren is de norm van € 0,19 onveranderd gebleven.

 

Een mogelijk gevolg hiervan is dat de factor reisafstand op de arbeidsmarkt door zowel organisaties als werknemers wordt meegewogen in de overweging tot sollicitatie. Veel werknemers moeten een flinke afstand afleggen naar hun werk. Volgens het CBS bedraagt deze afstand gemiddeld 17,75 km.

Dit maakt het aanbieden van een goede reiskostenvergoeding een aantrekkelijke arbeidsvoorwaarde. Met de huidige norm kan de werkgever door een extra vergoeding op de reiskosten nauwelijks verschil maken. Bijna de helft van deze extra vergoeding moet de werknemer weer afstaan aan de Belastingdienst. Een dilemma dat schreeuwt om verandering van de norm.

 

Trefwoorden:
Verkeer

Deel

met uw netwerk:
Opiniestukken van: Timon Haverkamp, Student
De regeling onbelaste kilometervergoeding is hopeloos verouderd - 29 november 2016



Meer opiniestukken:

Bestel online:

Zo wordt u opiniemaker

In dit boek leert u in tien stappen denken en schrijven als een journalist

 

Alleen nog verkrijgbaar via bol.com


Schrijftip van de week

Week 50
Practice what you preach
> Meer