Gezondheid
13 december 2016 | door: Viktor Blum, Arts, niet praktizerend

Het is tijd voor een simpele, effectieve marktwerking in de gezondheidszorg

Doordat in het huidige systeem de kosten op de grote hoop worden geveegd is er geen prikkel om goed na te denken over diagnostische en therspeutische keuzes. Dat kan anders, goedkoper en beter!

"Door de patiënt voor alles mee te laten betalen gaan arts en patiënt betere beslissingen nemen."

Hoe krijg je effectieve marktwerking in de gezondheidszorg?

 

Marktwerking kan gunstig zijn als je voldoende verschillende aanbieders hebt. De prijs van het product moet duidelijk zijn. Als er verschillende producten zijn moet je die verschillen ook gemakkelijk kunnen zien. In Nederland heeft marktwerking gezorgd voor een betere prijs en kwaliteit van internet en mobiele telefonie. Als je brood gaat kopen, of fruit, is er ook marktwerking. Met een gunstig effect. Er zijn genoeg winkels in de buurt en je kunt de verschillende producten redelijk vergelijken. Zo zijn er meer voorbeelden van producten die dankzij marktwerking relatief goedkoop en goed zijn. 

 

Bij het huidige systeem van gezondheidszorg is marktwerking ver weg. Je zou dokters met elkaar moeten kunnen vergelijken. Je zou de prijs van een bepaalde behandeling door verschillende dokters moeten kunnen vergelijken. Dit is in de praktijk niet mogelijk gebleken. De prijs van een behandeling bij een bepaalde specialist is vaak pas maanden na behandeling duidelijk. De verschillen in geleverde kwaliteit zijn voor niemand duidelijk. In de praktijk heb je weinig keus en nog minder inzicht wat een bepaalde arts in een bepaald ziekenhuis bij een bepaald probleem je zal leveren. 

 

Zorgverzekeraars worden geacht prijs en kwaliteit te controleren. Dat kunnen ze niet, is na jaren proberen gebleken. Ze zijn machtig in prijsonderhandelingen met ziekenhuizen. Als het gaat om individuele behandelaars zijn ze zelfs oppermachtig. Dit leidt voor de patiënt/klant niet tot inzicht welke verzekeraar het beste product levert. Het gaat bij het kiezen voor een verzekeraar immers niet om de prijs van één ding,  zoals een type mobiele telefoon. Het gaat om honderden, duizenden verschillende soorten behandeling. Je kiest een zorgverzekeraar ook nog eens voor minimaal een jaar. Het verschil tussen de ene en de andere aanbieding van zorgverzekeraars is voor de consument totaal niet inzichtelijk. 

 

Hoe lossen we dit op? Ik pleit voor een simpele, maar heel effectieve verandering. Laat de patiënt direct meebetalen voor medische zorg. Als je veel te besteden hebt betaal je bijvoorbeeld 20% mee. Als je op een minimum zit betaal je 1% rechtstreeks mee. De rest gaat net als nu uit de collectieve middelen. Je kunt allerlei extra regels bedenken om dit te stroomlijnen en excessen te voorkomen. Je moet wel al tijdens het bezoek aan de dokter,  fysiotherapeut of wat voor behandelaar ook, kunnen zien wat het jou gaat kosten. De prijzen en de door de patiënt ervaren kwaliteit moeten door de zorgverzekeraars inzichtelijk worden gemaakt. Dat zouden ze moeten kunnen.....

 

Het gevolg zal al snel blijken: behandelaars gaan kijken wat hun behandeling kost en hoe hun werk door de patiënt wordt ervaren. Potentiële klanten zullen bewust kunnen kiezen...  Dit wordt het begin van marktwerking. Langzamerhand zal het effect steeds duidelijker en groter worden. 

 

De gezondheidszorg zal beter en goedkoper worden!

Trefwoorden:
EconomieGezondheid

Deel

met uw netwerk:


Meer opiniestukken:

Bestel online:

Zo wordt u opiniemaker

In dit boek leert u in tien stappen denken en schrijven als een journalist

 

Alleen nog verkrijgbaar via bol.com


Schrijftip van de week

Week 4
Maak de kop en intro pas als de tekst af is
> Meer