Verkeer
31 januari 2017 | door: Neal Julian Teuben, Tweedejaars communicatiestudent

‘Appverbod’ op de fiets is niet voldoende

Minister Schultz zei vorig jaar een 'appverbod' te willen instellen op de fiets. Dit is niet voldoende; ik vind dat er een verbod moet komen op het gebruik van telefoons en muziekspelers op de fiets.

"Ik vind dat er een verbod moet komen op het gebruik van telefoons en muziekspelers op de fiets."

Jimi Hendrix knalde door mijn oortjes en onopvallend meezingend, fietste ik op de automatische piloot richting huis. Ik zat op de fiets, maar door mijn liveoptreden in mijn hoofd was het bestaan van andere weggebruikers me ontgaan. Totdat mijn gitaarmelodieën werden onderbroken door een onaangename harde claxon van een auto die ik niet had zien of horen aankomen. Het geluid van de claxon ging over in piepende banden en een doffe knal. Die doffe knal was ik, op de motorkap.

 

Ik ben niet de enige. Jaarlijks belanden meer dan 71 duizend fietsers op de spoedeisende hulp door een ongeval, waarvan ongeveer 10 procent door telefoongebruik. Minister Schultz zei vorig jaar hierom een verbod te willen instellen op het appen op de fiets. Dit is naar mijn mening niet voldoende; ik vind dat er een algeheel verbod moet komen op het gebruik van telefoons en muziekspelers op de fiets. Het was immers de muziek die mij afleidde, niet mijn scherm.

 
Makkelijk te handhaven, minder boetes

Ik ben het zelf eens met de minister van Infrastructuur en Milieu. Maar tegenstanders van het idee van Schultz hebben wel een punt, zij roepen dat het ‘appverbod’ niet te handhaven is. Dat denk ik ook. Hoe kan een agent nou zien wat een fietser met de telefoon doet? Niet. Hierdoor zullen smoesjes als: “Nee agent, ik was niet aan het appen, ik hing toevallig net op.” Het de politie erg moeilijk maken. Terwijl een algeheel verbod van muziekspeler- en telefoongebruik op de fiets veel simpeler zal zijn. Telefoon in je hand betekent een bekeuring.

 

Doordat dit algehele verbod eenvoudig te handhaven is, zullen mensen die zich niet aan het verbod houden dus sneller een boete krijgen. Dit zal fietsers afschrikken om toch even muziek te luisteren op de fiets. Ik houd zelf ook niet van een boete, maar soms is het nodig om zo mensen bewust te maken. Veel mensen zijn zich namelijk niet bewust van de gevaren en zeggen “ik kan toch kijken en bellen tegelijk?”

 

Focus is niet te verdelen

Mensen denken dan ook vaak dat wanneer ze naar de weg kijken, ze opletten. Dit is echter niet het geval. Het menselijke brein is er gewoonweg niet toe in staat om twee dingen die beiden veel mentale inspanning vergen tegelijk te doen. De hersenen zijn dan genoodzaakt te switchen tussen de handelingen, hierdoor mis je bijvoorbeeld een stukje van de film wanneer je partner vraagt wat je wilt eten. Dit is ook het geval bij bellen of muziekluisteren op de fiets. De focus ligt bij het een of bij het ander, en meestal niet bij het fietsen. Dit resulteert erin dat het reactievermogen van de fietser zo slecht is dat de fietser laat of zelfs niet reageert op een plotselinge gebeurtenis. Zo kan een auto die ineens uit een oprit komt een groot gevaar worden.

 

Een algeheel telefoon- en muziekverbod op de fiets moet er dus komen. Mensen kunnen niet multitasken en vormen daardoor een gevaar op de fiets. Telefoongebruik op de fiets moet daarom aangepakt worden.

 

Wat is er nou belangrijker de muziek of je leven? 

Trefwoorden:
VerkeerVeiligheid

Deel

met uw netwerk:
Opiniestukken van: Neal Julian Teuben, Tweedejaars communicatiestudent
‘Appverbod’ op de fiets is niet voldoende - 31 januari 2017



Meer opiniestukken:

Bestel online:

Zo wordt u opiniemaker

In dit boek leert u in tien stappen denken en schrijven als een journalist

 

Alleen nog verkrijgbaar via bol.com


Schrijftip van de week

Week 50
Practice what you preach
> Meer