Verkeer
15 februari 2017 | door: Ruud van Dijk, Bewoner Amsterdam Noord

Geen bruggen, maar meer pontjes over het IJ

De Gemeente Amsterdam gaat in de plannen voorbij aan de charme van Noord en aan de charme van de pontjes.

"Bruggen over het IJ zijn zinloos en lastig en kosten bovendien een vermogen."

De Gemeente Amsterdam heeft het onzalige plan om in 2020 te beginnen met de bouw van een fiets- en voetgangersbrug vanaf het Java-eiland naar de Sixhaven in Noord. Later wil men ook zo'n brug bouwen vanaf het Stenen Hoofd naar de Distel. Dit om de groeiende stroom aan te kunnen van mensen die dagelijks het IJ oversteken. Zijn dat er nu nog ruim 40.000, de schatting is dat dit aantal binnen enkele jaren kan oplopen tot 100.000 mensen per dag. Kosten van de bruggen worden geschat op 200-300 miljoen euro. Weggegooid geld.

 

Fiets- en voetgangersbruggen zijn helemaal niet nodig. Het is een veel beter idee om het aantal pontjes van en naar Noord uit te breiden. Extra pontjes zijn binnen een jaar te realiseren en voor die 200-300 miljoen kunnen ze makkelijk de komende eeuw varen.

 

De bottleneck voor fietsers en voetgangers is nu het pontje naar de Buiksloterweg, direct aan de overzijde van het Centraal Station. Vooral tijdens de spits zijn deze pontjes vaak overvol. En dat zal in de toekomst waarschijnlijk nog erger worden als de plannen voor het gebied rond EYE gestalte krijgen, met woontorens, entertainment en hotels. Het is geen goede oplossing om bruggen 1-2 kilometer oostelijk en westelijk van het Centraal Sation te bouwen, dat is gewoon voor veel mensen te ver om.

 

Als er dan toch een vaste verbinding moet komen: geen bruggen, maar een tunnel direct achter het Centraal Station, eentje die aansluit op de bestaande tunnel onder het station. Waarom niet een tunnel met roltrappen onder het IJ, zodat je makkelijk daalt en stijgt? Een tunnel kost natuurlijk ook een smak geld, maar vast geen 200-300 miljoen.

 

Bovendien, een fiets- en voetgangersbrug van 9 meter hoog is waarschijnlijk voor veel mensen te steil om te beklimmen. En een obstakel voor de schippers die daar niet onderdoor kunnen varen. Vanuit het havenwezen is men dan ook helemaal niet blij met de plannen voor bruggen. Het zou onder meer betekenen dat de passsagiersterminal naar het westen verplaats moet worden.

 

En als de Noord-Zuidlijn eenmaal rijdt, betekent dat waarschijnlijk een afname van het aantal mensen dat van een brug gebruik zal maken. Waarom niet eerst kijken wat het effect van de metro is? Misschien blijkt dan nog wel sterker dat de bruggen totaal overbodig zijn.

 

De gemeente gaat in de plannen ook voorbij aan de charme van Noord en aan de charme van de pontjes. Noord wordt in snel tempo volgebouwd en dan met name aan de IJ-oever. Zeg maar dag tegen het grotendeels landelijke karakter van Noord, met z'n groen en z'n rust. Terwijl dat juist de elementen zijn waardoor veel mensen met plezier in Noord wonen. En met veel plezier gebruik maken van de pontjes, bij uitstek gescikt om te onthaasten, een praatje te maken met een (on-)bekende, of om een beetje om je heen te kijken.

 

Een groep bewoners van Noord is een petitie gestart. Je kunt die petitie 'Geen brug over het IJ' ondertekenen via de link hieronder.

Trefwoorden:
Verkeer

Deel

met uw netwerk:
Opiniestukken van: Ruud van Dijk, Bewoner Amsterdam Noord
Geen bruggen, maar meer pontjes over het IJ - 15 februari 2017



Meer opiniestukken:

Bestel online:

Zo wordt u opiniemaker

In dit boek leert u in tien stappen denken en schrijven als een journalist

 

Nu 50% korting: 9,95 euro incl bezorging!