Economie
30 mei 2017 | door: Deborah de Jonge

Waarom fysieke winkels altijd zullen blijven

Als je het nieuws moet geloven is het einde van traditionele winkels in zicht en wordt er in de nabije toekomst alleen nog maar online gewinkeld. Maar in hoeverre moeten we dat geloven?

"De jurk leek in geen enkel opzicht op de jurk die mij online werd beloofd."

Hoewel ik begrijp dat online winkelen op bepaalde gebieden gemak met zich meebrengt, geloof ik dat de fysieke winkel heel veel belangrijke aspecten heeft die online niet vervangen kunnen worden.
 
Je kunt het product beoordelen
Zo kan ik me herinneren dat ik, na lang zoeken, een galajurk had besteld op AliExpress. Een prachtige prinsessenjurk met pailletten voor een heel redelijke prijs. Ik was zielsgelukkig toen de jurk net op tijd voor het gala werd geleverd, totdat ik het pakketje opende. De jurk leek in geen enkel opzicht op de jurk die mij online werd beloofd. Het enige herkenbare waren de pailletten, in een andere kleur weliswaar.
 
Sinds die tijd heb ik nooit meer zo’n belangrijke aankoop online gedaan. Want, waarom zou je dit risico lopen terwijl je in de fysieke winkel een jurk kunt passen, zien en voelen? En als je dan iets hebt gevonden dat je bevalt, kun je hem meteen mee naar huis nemen. Bevalt het dan achteraf toch niet? Dan breng je hem gewoon terug, zonder retourneerkosten.
 
Je krijgt persoonlijke service
In augustus zijn mijn twee dierbaarste vriendinnen jarig. Altijd iets om naar uit te kijken, maar daarmee speelt bij mij ook ieder jaar weer hetzelfde probleem op: een cadeautje uitzoeken. Het is inmiddels een soort sport geworden om een zo origineel, verrassend en persoonlijk mogelijk cadeau voor elkaar te vinden. Nu weet ik dat er online genoeg cadeaus te vinden zijn, maar door het grote aanbod zie ik zelf door de bomen het bos niet meer. Op zo’n moment mis ik echt iemand die met me meedenkt.
 
Daarom besloot ik om een bezoekje aan Noordwijk te wagen. Dat bleek een goed idee, want ik stuitte daar op de shop-in-shop winkel Poush, die precies had waar ik naar op zoek was: originele, handgemaakte en verrassende producten. Bij binnenkomst kreeg ik een hartelijk welkom en na even rondgekeken te hebben, vroeg de verkoopster of ze me kon helpen. Graag! Door de juiste vragen te stellen en te luisteren, wist ze de perfecte cadeaus uit te zoeken. Dit jaar voor mij gelukkig geen cadeaustress!
 
Je kunt winkelen combineren met andere activiteiten
Ieder jaar rond Moederdag ga ik met mijn moeder gezellig een dagje naar Amsterdam. Dat betekent voor ons door de winkelstraat struinen op zoek naar de mooiste koopjes, om deze intensieve dagbesteding vervolgens af te wisselen met een lekker wijntje op een terras. Als we dan eindelijk onze pareltjes gevonden hebben, is er altijd wel een restaurant te vinden waar we met een voldaan gevoel een hapje kunnen eten. Juist de afwisseling van al die activiteiten zorgt ervoor dat je niet verveelt raakt en er echt een uitje van maakt. Heerlijk! Dat is toch een beleving die je online niet kunt vinden?
 
Kortom, is het einde van traditionele winkels in zicht? Zeker niet! Ik denk dat we het nieuws met een korreltje zout moeten nemen. Zolang wij als winkelliefhebbers waarde blijven hechten aan een leuk dagje uit, goede service en een kwalitatief product zullen winkels altijd blijven. Shoppen is niet alleen het aanschaffen van een product het is een beleving.

Trefwoorden:
Economie

Deel

met uw netwerk:
Opiniestukken van: Deborah de Jonge
Waarom fysieke winkels altijd zullen blijven - 30 mei 2017



Meer opiniestukken:

Bestel online:

Zo wordt u opiniemaker

In dit boek leert u in tien stappen denken en schrijven als een journalist

 

Alleen nog verkrijgbaar via bol.com


Schrijftip van de week

Week 50
Practice what you preach
> Meer