Economie
23 maart 2012 | door: Ruth Richardson, Projectmedewerker bij het waterschap in Leiden

Niet meer dan een kopje koffie of thee van de NS

NS en ProRail schuiven de schuld voor problemen op het spoor af op de Nederlandse overheid, met name de regering en politici.

"Het lijkt wel alsof de NS niet durft toe te geven waar het probleem eigenlijk zit."

De laatste tijd erger ik me steeds meer aan de manier van communiceren in het openbaar vervoer, met name bij de NS en ProRail. Ze geven elkaar de schuld, wijzen naar elkaar en nemen geen van allen verantwoordelijkheid voor hun fouten.

 

In plaats van dat de wissels nakijken, bovenleidingen goed onderzoeken, de machinist verplichten op tijd aan het werk te gaan en de rails extra controleren, stranden de treinreizigers, vallen er treinen uit en zetten ze minder treinen in. Kortom het lijkt wel alsof de NS niet durft toe te geven waar het probleem eigenlijk zit.

 

Ik reis iedere dag met de trein van en naar Leiden. En bijna iedere dag is hetzelfde verhaal 5, 10, 15 of 20 minuten vertraging. De ene dag rijden de treinen op tijd en na een dag of twee is het weer raakt. Ik en nog velen zijn met mij eens en worden hier schijtziek van. Zelfs met de aangepaste dienstregeling na 11 december 2011 tref je alleen maar vertragingen aan.

 

Uitgevallen treinen

Tienduizenden reizigers stonden gisteren in Amsterdam vast en begin februari elders in het land omdat er geen treinen reden. Ook werden reizigers niet goed geïnformeerd of gealarmeerd. Zelfs met de aangepaste dienstregeling vielen geregeld treinen uit.

 

Telkens worden gefrustreerde mensen geïnterviewd. De Telegraaf lijkt er niet langer op uit te zijn om objectief nieuws te brengen, maar is bezig selectief berichtjes en brieven te publiceren die, naar de redactie hoopt, veel ergernis zullen wekken en gefrustreerde reacties zullen genereren.

Maar toch, de NS zelf doen er weinig mee. In plaats daarvan bieden ze de mensen een gratis kopje koffie of thee aan.

Bonussen

Minister Schultz wil weten hoe het kan dat met alle investeringen om het spoor winterklaar te maken, het alweer niet lukt om frequente vertragingen te voorkomen. Ze moet zich keer op keer verantwoorden in de Tweede Kamer over deze vertragingen en de weeromstandigheden.

 

Ik ben het met de minister eens dat de Top van de NS geen bonussen mogen krijgen wegens de slechte prestaties bij de winteromstandigheden en wisselstoringen van dit jaar.

Trefwoorden:
EconomieVerkeer

Deel

met uw netwerk:
Opiniestukken van: Ruth Richardson, Projectmedewerker bij het waterschap in Leiden
Niet meer dan een kopje koffie of thee van de NS - 23 maart 2012



Meer opiniestukken:

Bestel online:

Zo wordt u opiniemaker

In dit boek leert u in tien stappen denken en schrijven als een journalist

 

Alleen nog verkrijgbaar via bol.com


Schrijftip van de week

Week 50
Practice what you preach
> Meer