Onderwijs
23 mei 2012 | door: Caspar Horsch, Leerling 5e klas Barlaeus Gymnasium Amsterdam

Wij hebben goede leraren nodig!

Nederland staat aan de vooravond van een groot kwantitatief tekort aan kwalitatief goede leraren. Dat betekent dat de komende jaren heel veel leraren het beroep verruilen voor het (pre)pensioen.

"Om nu docent te willen worden moet je wel heel idealistisch ingesteld zijn, of gek."

Al veel te lang heeft het Nederlandse onderwijs te kampen met een tekort aan geschikte leerkrachten. Het gaat daarbij niet alleen om het hebben van voldoende leerkrachten, maar ook om het verschil tussen een goede en een slechte docent. De docent maakt namelijk het verschil in de klas: dit merken wij als leerlingen dag in, dag uit. Alleen een gemotiveerde en capabele docent weet de minder goede leerling enthousiast te maken en binnenboord te houden, en de slimmeriken uit te dagen. Wij willen dus niet alleen voldoende, maar vooral ook goede docenten voor de klas. Het is inmiddels bijna vijf jaar na de start van het actieplan Leerkracht van Nederland, en we zitten nog steeds met een enorm lerarentekort.
 
Wij waren dan ook gechoqueerd door het Onderwijsverslag 2010/2011, waarin aan de hand van een telraampje duidelijk gemaakt wordt dat ongeveer één kwart van de docenten in het voortgezet onderwijs niet over de basisvaardigheden beschikt. Dat houdt in dat de leraar niet duidelijk kan uitleggen, geen goede werksfeer creëert en zijn leerlingen niet actief betrekt bij het onderwijs. Als dan ook nog blijkt dat 70% van de leraren geen feedback geeft, zijn lessen niet afstemt op de klas en ook niet nagaat of de leerlingen de stof snappen, dan begint toch wel duidelijk te worden hoe het kan dat scholieren van de middelbare school af komen zonder werkwoorden te kunnen vervoegen. 
 
Het gaat niet om geld
De indruk ontstaat dat een hoger salaris en bepaalde carrièreperspectieven nog niet hebben geleid tot de massale interesse van jonge topacademici om hun leven in het teken van het onderwijs te stellen. De vraag is dus wat er wel moet gebeuren om dit te bewerkstelligen. Wat doen wij fout dat in landen als Finland en Zuid-Korea goed wordt gedaan? Nederland staat sinds jaar en dag aan de top van de PISA-rating, maar we zien de afgelopen tijd een neerwaartse trend. Finland en Zuid-Korea zijn allebei landen die niet exorbitant veel uitgeven geld aan het onderwijs. 
 
Naar onze mening is het niet zo vreemd dat het lerarentekort nog niet opgelost is door docenten een bonus te geven.  Het streven moet niet zijn om mensen aan te trekken die voor een paar euro’s in de maand wel voor de klas willen zitten, maar om hoog opgeleide academici aan te trekken die het niet voor alleen voor die eurootjes doen, maar ook voor de waardering, uitdaging en maatschappelijke relevantie van hun baan. Het zijn zij die de kinderen van vandaag en morgen een goede scholing kunnen bieden, niet een of andere luie student met een zesjesmentaliteit die alleen nog docent kan worden, omdat er zo’n enorm tekort is ontstaan. Naast dat het goed verdient om manager, advocaat of CSI-medewerker te zijn, is het bovenal heel erg cool om dat op je naamkaartje te hebben staan. Een leraar daarentegen wordt gezien als onderbetaald en ondergewaardeerd door zowel leerling als samenleving. Daarbij komt dat de (pabo-)student ook nog eens niet meer kan spellen of rekenen. Om daar bij te willen horen moet je wel heel idealistisch ingesteld zijn, of gek.
 
Maar wat doen Finland en Singapore dan anders? Leerkrachten krijgen daar niet aanzienlijk meer betaald, hebben ongetwijfeld ook met lastige leerlingen te maken en draaien eveneens veel uren (alhoewel het er ruim 200 minder zijn). Desondanks zijn de leerprestaties van Finse scholieren uitstekend en staan er voldoende hoogopgeleidde docenten voor de klas.
 
Uitstekende cijfers

Het verschil is de manier waarop tegen het beroep wordt aangekeken; voor een Fin is het veel lastiger om docent te worden. Alleen de beste studenten komen in aanmerking voor de lerarenopleiding, waar in Nederland tevergeefs naar elke student wordt gezocht die bereid is om leraar te worden. Niet een zesje, maar een uitstekende cijfers zijn het vereiste voor een docent.
Daar moet de docent wel fatsoenlijk kunnen spellen en rekenen. 
 
Aan het einde van de rit staan er goede hoogopgeleide docenten voor de klas, die niet alleen voldoende opgeleid zijn om om te gaan met de jeugd van tegenwoordig, maar ook nog eens minder last hebben van werkdruk (doordat hij/zij eenvijfde minder les hoeft te geven).
Het beroep wordt populairder, doordat men ziet dat je echt slim en cool bent als docent (en niet te slecht om een ander beroep uit te oefenen). Ook zonder bonussen krijgen we wel voldoende leraren voor de klas.
 
Maar, de klok tikt, elk jaar stromen er weer 200.000 jonge kinderen het onderwijssysteem in en gaan er ook weer uit. Hoe langer het duurt voordat dit probleem opgelost is, hoe meer scholieren er onnodig het slachtoffer van worden.

Trefwoorden:
Onderwijs

Deel

met uw netwerk:
Opiniestukken van: Caspar Horsch, Leerling 5e klas Barlaeus Gymnasium Amsterdam
Wij hebben goede leraren nodig! - 23 mei 2012



Meer opiniestukken:

Bestel online:

Zo wordt u opiniemaker

In dit boek leert u in tien stappen denken en schrijven als een journalist

 

Alleen nog verkrijgbaar via bol.com


Schrijftip van de week

Week 50
Practice what you preach
> Meer