Economie
26 juni 2012 | door: Chris Slappendel, Co-founder NIVOSO (io), eigenaar CHAYNZ

De ZZP’er is wel degelijk ondernemer

ZZP'ers lijken aangeschoten wild in de pers. ZZP'ers zouden ineens niet ondernemend genoeg zijn. Maar is dat zo? Schuilt er iets anders achter? En welke effecten hebben die artikelen eigenlijk?

"Grootte en belang van ZZP Nederland vereist zorgvuldigheid bij berichten die beeldvorming beïnvloeden."

Gisteren las ik op mijn vakantieadres op de BNR-site een artikel over dat ZZP’ers kopje onder zouden gaan omdat ze te weinig ondernemer zijn. Ingegeven door een onderzoek dat ATOS Interim Management i.s.m. Nyenrode en TNO heeft gehouden. Dat had betrekking op ZZP’ers die altijd gevraagd zijn door opdrachtgevers en die nu ineens een heel andere competentie zouden moeten ontwikkelen. Ze moeten leren ondernemen. Pionieren.

 

Deze boodschap is in mijn ogen kortzichtig en niet erg opbouwend. Daarnaast blinkt het niet uit in zelfkritisch vermogen.

 

Kortzichtig

ZZP Nederland is groot en redelijk ondoorzichtig. Wat valt er wel onder, wat niet. Schattingen door toonaangevende instituten (variërend van het Economisch Bureau van ING tot CBS tot KVK) lopen uiteen van 400.000 tot 1.2 miljoen werkzame personen. Ervan uitgaande dat ze allemaal gelijk hebben, moet je constateren dat deze bedrijfstak enorm belangrijk is voor Nederland. In aantallen gezinnen, in financiële zin, in koopkracht en in emotie. Dit laatste vermeld ik expliciet omdat ik een verband zie tussen de moeilijke fase waarin ZZP’ers zitten en het consumentenvertrouwen, dat al tijden onder het vriespunt zit.

 

Waarom ik het kortzichtig vind, is omdat ik het flauw acht dat een kleine groep die zichzelf laat inhuren door clubs als ATOS Interim Management blijk geeft van onvoldoende ondernemerscompetenties en dat dat vervolgens wordt uitvergroot tot alle ZZP’ers die Nederland kent: ‘ZZP’ers in Nederland gaan kopje onder’.

 

Bovendien zit er nogal wat kortzichtigheid in het benoemen van een kritische grens aan LinkedInrelaties (onder de 300 zou je als ZZP’er niet deugen) omdat een groot gedeelte van ZZP Nederland niet eens vertegenwoordigd is op LinkedIn omdat het ze helemaal niet verder helpt. Denk hierbij aan stratenmakers, bouwvakkers, elektriciens, tuinmannen en noem maar op.

 

Niet constructief

Het is altijd makkelijk om iets te onderzoeken en de schuld bij de ander neer te leggen. ATOS is een groot bedrijf, met (neem ik aan) een goede managementstructuur, doordacht personeelsbeleid en alles wat verder hoort bij bedrijven met een dergelijke omvang. Een ZZP’er is alleen. Hij doet z’n eigen acquisitie, zijn eigen inkoop, is verantwoordelijk voor zijn eigen kwaliteit, zijn eigen administratie en doet dat allemaal op eigen risico. Logisch dat de ZZP’er niet overal even goed in is. Logisch dat de ZZP’er competenties ontbeert om overal in uit te blinken. Dat kan ook helemaal niet. Wat je in de ZZP-omgeving ziet, is dat er steeds meer samenwerkingen ontstaan. Om elkaar te helpen op die gebieden waar de ene ZZP’er niet goed in is. En de ander wel.

 

Bureaus voor interimpersoneel die vroeger de acquisitie deden voor ZZP’ers (en daarmee doel ik ook op clubs als ATOS Interim Management) hebben ook steeds minder opdrachtgevers gekregen. En die acquisitiefunctie die ze dus vervulden voor -let wel!- een deel van de ZZP’ers is dus bijna opgedroogd. Eigenlijk verwijten ze ZZP’ers dus iets wat ze zelf verzuimd hebben. Beter zou het zijn als ATOS Interim Management zou komen met constructieve manieren om ZZP’ers toch aan nieuwe opdrachten te laten komen. Om toch het partnership te kunnen blijven invullen die jaren lang wel goed door hen werd ingevuld. Door toch die acquisitiefunctie te bieden die ZZP’ers in kwestie juist hadden uitbesteed omdat ze hier niet goed in waren.

 

Onvoldoende zelfkritisch vermogen

Naast kortzichtigheid blinkt het verhaal ook niet uit in zelfkritisch vermogen. Ik kan ook een verhaal ophangen en onderbouwen over alle bureaus in Nederland die bemiddelden in tijdelijk personeel en die inmiddels ten onder zijn gegaan. En dat zijn er heel wat, kan ik zeggen. Moet ik dan ook zeggen: ATOS Interim Management dreigt kopje onder te gaan doordat bedrijfstak op z’n gat ligt? Headhunters ten onder vanwege onvoldoende ondernemerscompetenties? Arbeidsbemiddelaars niet in staat om te pionieren in nieuwe markten? Lijkt me niet. Ook hier, net als met vele ZZP’ers het geval is, zijn velen van hen nieuwe richtingen ingeslagen. Creatief omgegaan met de omstandigheden. En sommige bemiddelaars zijn aan de crisis ten onder gegaan. Net als er ZZP’ers zijn die het niet redden. Of hebben gered.

 

Door dit soort onderzoeken en vingers die wijzen waar het niet goed gaat, gaat het echt niet beter. Schoenmaker, hou je bij je eigen leest.

 

Mijn conclusie uit de praktijk is dat heel veel ZZP’ers juist erg ondernemend zijn. Soms zelfs topondernemers! Dat ze hun eigen acquisitiefunctie al jaren lang goed uitoefenen en daarbij niet afhankelijk zijn van interimmanagementbureaus als ATOS. En die ZZP’ers die het moeilijk hebben, worden juist door die clubs waar ze vroeger veel mee samenwerkten in de steek gelaten. Omdat ze zelf kopje onder zijn gegaan of omdat ze zelf hun ondernemersvaardigheden niet goed hebben ontwikkeld. Dat ze het daar moeilijk mee hebben, lijkt me logisch.

 

Dergelijke berichten beïnvloeden de beeldvorming op ZZP’ers negatief. Het lijkt een soort racisme omdat de ZZP’er over één grote kam wordt geschoren. We zouden veel zorgvuldiger moeten zijn omdat we er allemaal baat bij hebben als het goed met de ZZP’er gaat. Omdat ZZP Nederland nou eenmaal een grote factor in Nederland vertegenwoordigt. Omdat ZZP Nederland van invloed is op het consumentenvertrouwen. En omdat consumentenvertrouwen weer van invloed is op de koopbereidheid. En die hebben we juist weer zo hard nodig om er boven op te komen.

 

Natuurlijk hebben ZZP’ers het moeilijk in een crisis die de grootste is in bijna 100 jaar; dat lijkt me logisch. Maar ze blijven bestaan. Ze gaan juist niet kopje onder. Omdat ze ervoor gekozen hebben. Omdat ze ondernemer zijn.

Deel

met uw netwerk:
Opiniestukken van: Chris Slappendel, Co-founder NIVOSO (io), eigenaar CHAYNZ
Duurzame domheid bij Bosch - 17 augustus 2014
Het IFFR kan tijgers redden - 22 januari 2014
ZZP-ers in zelfde schuitje als tijgers - 2 april 2013
De ZZP-er verdient juist nu de aandacht van de politiek - 25 augustus 2012
De ZZP’er is wel degelijk ondernemer - 26 juni 2012



Meer opiniestukken:

Bestel online:

Zo wordt u opiniemaker

In dit boek leert u in tien stappen denken en schrijven als een journalist

 

Alleen nog verkrijgbaar via bol.com


Schrijftip van de week

Week 50
Practice what you preach
> Meer