Economie
31 augustus 2012 | door: Sjoerd Hauptmeijer en Mario van Vliet, auteurs

Voor ondernemers valt niets te kiezen

Voor het pamflet ‘De motor van de economie’ hebben we woordvoerders economie van de grote politieke partijen geïnterviewd. Het is soms ontroerend om te lezen hoe eensgezind de politieke partijen zijn.

"Voor ondernemers maakt het niet uit op welke politieke partij zij stemmen"

Voor ondernemers maakt het niet uit op welke politieke partij zij stemmen. In verkiezingstijd pronken politici met de kleur van de auto die zij willen verkopen. Maar, onder de motorkap zit allemaal dezelfde motor. De voorstellen die de politieke partijen doen om het ondernemerschap te stimuleren, liggen heel dichtbij elkaar. Het is soms ontroerend om te lezen hoe eensgezind de politieke partijen zijn. Of, zoals Mei Li Vos van de PvdA zei: “in de commissie economie waren we het bijna altijd met elkaar eens.”

 

Voor het pamflet ‘De motor van de economie’ (gratis te downloaden via ondernemenin2020.nl) hebben we woordvoerders economie van de grote politieke partijen geïnterviewd. Het was een zoektocht naar hun visie op ondernemerschap. ‘Hoe stimuleert uw politieke partij het ondernemerschap en de welvaart in Nederland?’

 

Proefballonnetjes

Voor ondernemers zijn verkiezingsbeloftes en proefballonnetjes niet van belang. Deze zijn slechts een scoreformulier bij eventuele coalitieonderhandelingen. Daarbij komt de dynamiek van de tijd: cijfers van vandaag zijn morgen weer achterhaald. Als volgende week een Spaanse bank omvalt, dan kunnen alle partijen met hun programma terug naar de rekentafel.

 

Visies zijn niet onderhandelbaar. Een visie bepaalt voor de langere termijn waarom je bepaalde beslissingen neemt. Dus, wie wil weten waarvoor de politieke partijen staan.

 

Noem het schokkend, noem het voor de hand liggend, maar de visies van de partijen lijken in de kern verdacht veel op elkaar. Met algemene stellingen als ‘het MKB is de motor van de economie’, ‘geef ondernemers de ruimte’ en ‘laat ondernemers niet de problemen van de politiek oplossen’ zijn alle partijen - van links tot rechts - het eens. Concrete voorstellen worden door politici ook in dezelfde hoek gevonden. Minder administratieve rompslomp, aanbestedingsregels versoepelen, vergroten van de kredietfaciliteiten, stimuleren van innovatie, om maar enkele voorbeelden te noemen. Samengevat als: de overheid moet zorgen voor goede randvoorwaarden voor het ondernemersklimaat.

 

Alleen accentverschillen
Is er dan niets te kiezen voor ondernemers? Is de ene partij de andere? Helpt bijvoorbeeld de SP ondernemend Nederland op dezelfde manier als de VVD? Als het gaat om ondernemerschap zijn er alleen accentverschillen. Zo pleit het CDA vanuit de christelijke achtergrond weer voor polderoverleg, wil het groene GroenLinks subsidies aan energievervuilers stoppen in de arbeidsmarkt en wil het liberale VVD toch net iets minder overheidsbemoeienis dan alle andere partijen: ‘Duurzaamheid ontstaat vanzelf’. Tijdens de grote uitruil die coalitieonderhandelingen worden genoemd, worden de scherpe randjes van de verkiezingsprogramma’s afgeschuurd.

 

Ondernemers die willen weten op welke partij ze moeten stemmen op 12 september, doen er daarom verstandig aan de verkiezingsprogramma’s, de kieswijzers en de vele de tv-debatten over te slaan. Die bieden slechts uiterlijk vertoon. Dress to impress. Punten waarvoor politici zich tijdens campagnetijd keihard maken, blijken tijdens coalitieonderhandelingen inwisselbaar voor het pluche. De verschillen in visie zijn zo minimaal, tijdens de coalitieonderhandelingen wordt het punt ondernemerschap een hamerstuk. Voor ondernemers zit er op 12 september dan ook niets anders op dan om in het stemhokje een muntstuk op te gooien.

Trefwoorden:
EconomiePolitiek

Deel

met uw netwerk:
Opiniestukken van: Sjoerd Hauptmeijer en Mario van Vliet, auteurs
De Steve Jobs van de toekomst is een MKB-er - 24 mei 2013
Voor ondernemers valt niets te kiezen - 31 augustus 2012



Meer opiniestukken:

Bestel online:

Zo wordt u opiniemaker

In dit boek leert u in tien stappen denken en schrijven als een journalist

 

Alleen nog verkrijgbaar via bol.com


Schrijftip van de week

Week 50
Practice what you preach
> Meer