Media
22 augustus 2011 | door: Dennis Kroese, sociale media-adviseur

Obama moet Twitter begrijpen, wil hij opnieuw winnen

Zonder de strategische inzet van Twitter om jongeren en minderheden - de bevolkingsgroepen die hem drie jaar geleden aan de overwinning hielpen - te bereiken, gaat Obama het niet redden.

"Yes We Can!"

De Amerikaanse verkiezingen zijn pas over ruim een jaar, maar de virtuele campagne van Barack Obama is al begonnen. Van het campagnefront weinig nieuws, totdat vorige week de bom barstte. De kansrijke Republikeinse kandidaat Rick Perry uit Texas schilderde de president van de Amerikaanse centrale bank Ben Bernanke af als een verrader. En vicepresident Joe Biden maakte Republikeinse Congresleden van de Tea Party-vleugel uit voor terroristen. Het moddergooien op Twitter is begonnen.

 

De Democratische president Obama en zijn Republikeinse tegenstanders twitteren zich een ongeluk. Niet altijd even succesvol (zie onze recente blogpost over Obama's Twitter-blunder). Daarom stellen we volgende vraag: is Twitter noodzakelijk om de presidentsverkiezingen te winnen?

 

Web 2.0

Om de rol van Twitter te duiden in de presidentiële verkiezingen van november 2012 is het van belang naar de verkiezingen van 2008 te kijken. Obama won destijds met 53% van de stemmen, geen bijzonder grote overwinning. Analisten benadrukken de doorslaggevende rol die internet in de campagne heeft gespeeld, in het bijzonder het destijds nieuwe concept Web 2.0, websites en applicaties waarbij 'information sharing, interoperability, user-centered design and collaboration' centraal staan.

 

Obama maakte als eerste vooraanstaande politicus gebruik van de nieuwe mogelijkheden die Web 2.0 bood met als vlaggenschip zijn eigen site, met een forum waar gebruikers samenwerkten om op grassroot level activiteiten te organiseren, informatie en nieuwtjes deelden, en uiteraard een button omgeld te doneren. Tegelijkertijd zette Obama YouTube in als gratis advertentie- en communicatiekanaal.

 
'Yes We Can'

De clip met internationale film- en popsterren die enthousiast  'Yes We Can' zongen bleek vele malen effectiever dan tv-commercials die presidentskandidaten decennialang gewend waren in te zetten als campagnemiddel. YouTube-clips kunnen 'viral gaan' (de video is ruim 22,5 miljoen keer bekeken..) en worden niet op een irritante manier onderbroken als de tv-spotjes. Het Obama-team gebruikte het andere sociale platform - Facebook - vooral om Obama.com te ondersteunen. Met deze uitgekiende Web 2.0-strategie harkte Obama in 2008 ruim 500 miljoen dollar binnen (150 miljoen dollar meer dan rivaal McCain) en won hij uiteindelijk de presidentsverkiezingen.

 

Twitter in 2008
Twitter speelde in 2008 een marginale rol in de verkiezingsoverwinning. Niet verwonderlijk omdat Twitter maar drie miljoen individuele Amerkaanse bezoekers trok in september 2008. Uit een onderzoek van Pew Reseach blijkt dat slechts één procent van de volwassen bevolking in de VS Twitter gebruikte om de verkiezingscampagne te volgen. De ondergeschoven rol wordt bevestigd door Twitterstatistieken van twitteraars zelf. Obama had in 2008 'slechts' 115.623 volgers (in 2011 80 keer zo veel) vergeleken met het schamele aantal van 4.911 volgers van McCain.

  

Het is veelzeggend dat McCain maar 25 tweets plaatste en tijdens de campagne voor het laatst tweette op 24 oktober 2008, twee weken vóór de verkiezingen! Obama zette Twitter vooral in om mee te delen op welke locaties hij campagne zou voeren. McCain gebruikte zijn 25 tweets om persberichten te verspreiden. Nu zouden we tweeten: #fail. Maar vanwege het geringe bereik van Twitter en onwenningheid met het destijds nog nieuwe medium, lukte het beide campagneteams niet om Twitter in 2008 strategisch in te zetten.

  

Going Social
Internet is de afgelopen jaren snel geëvolueerd: de nadruk ligt nu op 'the creation and exchange of user-generated content' met in de hoofdrollen Facebook en Twitter. Het Twittergebruik is wereldwijd explosief gestegen: 200 miljoen twitteraars sturen inmiddels bijna 200 miljoen tweets per dag (!).

 

Volgens recente onderzoeken van emarketer.com enPew Internet twittert 6 procent van de Amerikaanse bevolking (8 procent van alle internetgebruikers) wel eens. Twitter is onder vrouwen populairder dan onder mannen: 10 procent van de vrouwelijke internetgebruikers gebruikt Twitter, vergeleken met 7 procent van de mannen. Drie groepen die Twitter bovengemiddeld gebruiken springen eruit, opmerkelijk genoeg de bevolkingsgroepen die Obama in 2008 aan de overwinning hebben geholpen:

  • Young adults – Internet users ages 18-29 are significantly more likely to use Twitter than older adults
  • African-Americans and Latinos – Minority internet users are more than twice as likely to use Twitter as are white internet users
  • Urbanites – Urban residents are roughly twice as likely to use Twitter as rural dwellers 

Twitter in 2012
Obama staat er in de huidige peilingen slecht voor. Commentatoren wijzen erop dat de slechte economische cijfers in de VS het voor een zittende president bijna onmogelijk maken herkozen te worden. Het lijkt voor Obama van cruciaal belang om de achterban die hem in 2008 aan de overwinning heeft geholpen, te mobiliseren. Zonder de strategische inzet van Twitter om de jongeren (18-35 jaar) en minderheden - de bevolkingsgroepen die hem drie jaar geleden aan de overwinning hielpen - te bereiken, gaat Obama het niet redden.

 

The next step
We weten dat de eerste poging van Obama om Twitter voor politiek gewin in te zetten in het begrotings- en schuldendebat niet goed verliep. Tienduizenden twitteraars 'unfollowden' hem en nog meer reageerden met de hashtag #fuckyouwashington. De president kwam er op pijnlijke wijze achter dat Obama.com iets heel anders is dan @BarackObama. Hij heeft nog een jaar om een succesvolle Twitter-strategie voor zijn herverkiezing te bedenken. Anders gaat hij net als Jimmy Carter in 1981 de geschiedenis in als een 'one-term Democratic president'.

 

Politici, trendwatchers en communicatie-experts kijken wereldwijd met grote belangstelling naar the next move van Obama. En niet te vergeten, de miljoenen twitteraars, die er naast het rode potlood met sociale media nog een machtig medium bij hebben gekregen.

Trefwoorden:
MediaVS

Deel

met uw netwerk:
Opiniestukken van: Dennis Kroese, sociale media-adviseur
Obama moet Twitter begrijpen, wil hij opnieuw winnen - 22 augustus 2011



Meer opiniestukken:

Bestel online:

Zo wordt u opiniemaker

In dit boek leert u in tien stappen denken en schrijven als een journalist

 

Alleen nog verkrijgbaar via bol.com


Schrijftip van de week

Week 50
Practice what you preach
> Meer