Media
11 december 2012 | door: Steven Piessens, Freelance PR-adviseur en -ondernemer

Nieuwe opiniemakers hebben de kranten niet meer nodig

Door de digitalisering van opiniepagina's geraken opiniemakers verspreid, terwijl ze in de kranten handig bij elkaar zitten. Maar dat nadeel weegt niet op tegen het voordeel van méér opiniestukken.

"Het internet wordt het speelterrein van de nieuwe generatie opiniemakers"

Nieuwe opiniemakers moeten knokken. Hun opiniestukken geraken moeilijk gepubliceerd in de dagbladen. Want in die ‘klassieke pers’ komen vaak dezelfde bekende opiniemakers aan bod. Lees er de kranten maar eens op na. Een handvol analisten, columnisten en experts duiken telkens weer op. Dat terwijl een nieuwe generatie opiniemakers schreeuwt om aandacht. Het verschil met enkele jaren terug is dat de nieuwe generatie opiniemakers de kranten niet meer nodig heeft om van zich te laten horen. Het internet is hun nieuwe speelterrein.

 

Terug naar afzender

Ik nam de afgelopen weken de proef op de som. Ik probeerde zelf een opiniestuk gepubliceerd te krijgen in de Vlaamse dagbladpers met als titel: ‘Gezocht: meer opiniemakers’. Dé opiniekrant van Vlaanderen, de Standaard, was zo vriendelijk te laten weten dat het onderwerp wat gevoelig lag bij de hoofdredactie. Enkele andere kranten lieten niets van zich horen. Dit is het verhaal van tientallen jonge experts, ondernemers, wetenschappers en mensen met een mening die van zich willen laten horen, maar niet aan bod komen in onze klassieke printmedia.

 

Opiniestukken gaan digitaal

Het lijkt een slimme zet van de dagbladpers om vooral bekende koppen aan bod te laten komen, want dat komt de verkoopscijfers ten goede. Echter, de tijd dat opiniestukken het exclusief terrein waren van kranten ligt voorgoed achter ons. Meer zelfs, het lijkt er op dat de komende jaren opiniestukken meer gelezen zullen worden via online kanalen dan op papier. Uit Nederland bijvoorbeeld komt het online platform Opiniestukken.nl overgewaaid naar België. De jonge website haalde vorig jaar al ruim 120.000 lezers. Ook sociale media en blogs bieden nieuwe betaalbare distributieplatformen voor mensen met een gefundeerde mening en lezers die naar uitgesproken opinies op zoek zijn.

 

Versnippering versus verrijking

Nadeel van de digitalisering van opiniestukken is een versnippering van het landschap. Opiniemakers geraken verspreid, terwijl ze in de krant handig bij elkaar zaten. Maar dat nadeel weegt niet op tegen het voordeel van méér opiniestukken. Ook bieden online kanalen de mogelijkheid om je favoriete opiniemakers te volgen en hun stukken automatisch in je mailbox te ontvangen. De verrijking zit hem in het feit dat onafhankelijke denkers en experts die regelmatig hun gefundeerde mening geven over thema’s die de mensen bezighouden, extra zuurstof geven aan een debat. Deze opiniemakers laten een ander licht schijnen op de actualiteit, ze kleuren het nieuws van de dag en ze geven ons stof tot nadenken in deze soms verwarrende tijden.

 

Laatste kans voor kranten

Het wordt dringend tijd dat de ‘traditionele media’ de nieuwe opiniemakers aan bod laat komen, want anders verliezen ze ook hier terrein aan de online media. Daarnaast versnippert ook het lezerspubliek zelf en gaan ze meer op zoek naar informatie op hun maat. Die online opiniestukken zijn trouwens veel attractiever, want het zijn niet enkel letters op papier maar ook interactieve, geanimeerde en met links verbonden meningen. Zeker opiniemakers in gespecialiseerde domeinen hebben een toekomst. Dankzij het internet kun je vandaag heel gericht op zoek naar meningen over zowel hernieuwbare energie, sterrenkunde als quantumfysica.

 

Laat van je horen

Als we het eens zijn over het belang van nieuwe opiniemakers, waarom zouden we hen dan niet ondersteunen? Online platformen, blogs en fora kunnen nieuwe gezichten kansen geven en online mediaruimte aanbieden, zonder de opiniemakers op kosten te jagen. En ook jij kan helpen: Wie zou jij graag als nieuwe opiniemaker vaker aan bod zien komen? Laat het ons weten via Twitter @Opiniemakers. We werken intussen aan een online platform voor Opiniemakers zelf. Voorlopig verwijst Opiniemakers.be naar Opiniestukken.nl, want dat platform verdient alle steun. Binnenkort komen op Opiniemakers.be de mensen achter de opiniemakers aan bod. Word gehoord. We hebben er allemaal belang bij.

Trefwoorden:
MediaDebat

Deel

met uw netwerk:


Meer opiniestukken:

Bestel online:

Zo wordt u opiniemaker

In dit boek leert u in tien stappen denken en schrijven als een journalist

 

Alleen nog verkrijgbaar via bol.com


Schrijftip van de week

Week 50
Practice what you preach
> Meer