Onderwijs
7 januari 2013 | door: Cemre Hanli, Studente Commerciƫle Economie

Logica ver te zoeken in de logistieke sector

Alleen door regels te verminderen en meer macht te geven aan logistieke bedrijven kan hun toppositie worden gehandhaafd en versterkt.

"De logistieke sector mist enorm veel belangrijke innovatieve kansen"

Ook de logistieke sector krijgt steeds meer te maken met strengere wet- en regelgeving, en de logica daarachter is ver te zoeken. Er zijn een aantal redenen waarom de logistieke sector gebaat is mij minder regeldruk, onder andere: de regels zijn een grote barrière voor innovatie, genoemde voordelen van regels blijken in de praktijk anders uit te pakken, het aantal hoger opgeleide logistiekstudenten is onvoldoende vergeleken met de vraag vanuit de markt en er zijn veel voordelen als de overheid zich minder met de sector bemoeit. (Tijd)winst is van groot belang voor de logistieke sector, en de regeldruk werkt averechts.

 

Onwetend en goedgelovig

Strenge controles, scherp toezicht en extra kosten; oftewel de douane, belastingdienst en overheid. De belastingdienst wil ‘efficiënter’ omgaan met de afhandeling van import en export door de douane, en weet dit heel goed te bereiken. Kostenbesparing is hierbij een veel gebruikt begrip. Wellicht zou het handiger zijn om er eerst even bij stil te staan, want eigenlijk is het overduidelijk dat al deze regeltjes veel tijd en kosten eisen van een bedrijf. Doordat de douane beslist om alle processen te automatiseren, zijn logistieke bedrijven genoodzaakt om automatiseringssystemen aan te schaffen. Als er onderzoek zou worden gedaan naar hoeveel bedrijven reeds beseffen wat er op hen afkomt, zou dit zeker niet meer zijn dan 10%. Onwetend en goedgelovig, dat is misschien de juiste manier om logistieke bedrijven te beschrijven. Elk bedrijf wil de beste van de klas zijn, en volgt netjes alle regeltjes op. Alle ‘voordelen’ die worden genoemd door de overheid gelden waarschijnlijk voor hen zelf; niet voor alle naïeve logistieke bedrijven.

 

AEO: Allemaal Economische Onzin

Expediteurs die tegenwoordig niet AEO-gecertificeerd zijn vallen buiten de boot (AEO staat voor Authorised Economic Operator). Steeds meer logistieke bedrijven vragen dit certificaat aan om er bij te horen, een typisch voorbeeld van kuddegedrag. Daarnaast doen zij dit vooral zodat alle vracht sneller bij de ontvanger kan worden bezorgd doordat er niet meer streng wordt gecontroleerd door de douane. De praktijk bewijst toch het tegenovergestelde. Ondanks het AEO-certificaat blijft de douane strenge controles uitvoeren; waarvoor dan alle moeite om een certificaat aan te vragen, wat overigens veel tijd (en dus geld) kost, terwijl er wordt gesteld dat dit juist kostenbesparend werkt?.

 

Dan nog niet eens te spreken over alle controles die regelmatig uitgevoerd dienen te worden om alle bijbehorende regels te waarborgen. Wellicht zou het effectiever zijn om deze tijd en geld te investeren in projecten waarmee daadwerkelijk een positiever bedrijfsresultaat kan worden gerealiseerd. Kortom, AEO stelt de meeste bedrijven teleur en blijkt eigenlijk de onmogelijke werkelijkheid te zijn. De douane ziet dit echter nog steeds als de werkelijkheid, ondanks dat de balans tussen regels en vertrouwen bij de douane ver te zoeken is.

 

Waar aandacht is, zijn regels overbodig

De logistieke sector heeft een enorm sterke positie en behoort tot de topsectoren in Nederland. Deze sector is benoemd tot topsector, doordat er veel mogelijkheden zijn om verder te groeien. Als de overheid en de douane de touwtjes in handen hebben, kan het kabinet niet verwachten dat de sector groeit. TLN is in oktober 2012 een onderzoek gestart naar de omvang van misstanden in de Europese transportmarkt. Uit dit onderzoek dienen de huidige wetten en regels in de sector duidelijk in kaart te worden gebracht. Er is namelijk geconstateerd door TLN dat eventuele gevolgen van overtredingen onduidelijk zijn en dat dit een gevaar vormt voor het voortbestaan van veel bedrijven. Om verder te groeien is innovatie noodzakelijk, maar als bedrijven geen mogelijkheid krijgen om innovatief te zijn is het een onmogelijk doel. Als er meer macht wordt gegeven aan bedrijven, en er minder regels vanuit de overheid en douane zijn, kunnen logistieke bedrijven actiever deelnemen aan innovatieve projecten. Dit zorgt op den duur weer voor positieve concurrentie, doordat geen enkel bedrijf verslagen wilt worden door de concurrent. Tevens heeft dit op den duur positieve effecten voor de economische positie van de logistieke sector in Nederland, en kunnen de overheid en douane uiteindelijk ook met de eer strijkenr. Om het cirkeltje helemaal rond te maken, wordt ook nog eens de internationale positie versterkt en kan Nederland voorop lopen op het gebied van logistieke innovatie, doordat dit wereldwijd nog in de kinderschoenen staat.

 

Gemiste kansen

‘Studenten zijn de toekomst’ is een veelgebruikte uitspraak. Economiestudenten worden dan ook jarenlang voorbereid om innovatieve en efficiënte bedrijfsoplossingen te bedenken. De logistieke sector is daardoor totaal geen aantrekkelijke sector om in te werken; logistieke bedrijven voeren nauwelijks innovatieve activiteiten uit en volgen netjes de gestelde regels van de overheid en douane op. Gezien het feit het geen optie is voor logistieke bedrijven om alle regels aan hun laars te lappen, is het voor studenten onaantrekkelijk om te werken in deze sector. Vrijheid is één van de belangrijkste kernbegrippen van de Nederlandse cultuur en het wordt studenten aangeleerd om out-of-the-box te denken. Doordat studenten ook bewust zijn van de voordelen van innovatie zullen zij eerder in een sector werken waar zij deze vrijheid krijgen.

 

Als er wordt gekeken naar recente cijfers van instroom en uitstroom van logistieke studies, zien we dat slechts 58% van de 1467 studenten hun diploma hebben behaald. Tevens zien we dat 20% van de afgestudeerden uiteindelijk ervoor kiezen om te werken in een andere sector (van der Meij, 2011). Een ander belangrijk punt is dat er gemiddeld 5,7 jaar wordt gedaan om een logistieke studie af te ronden in 2010 en 2011, terwijl deze opleiding vier jaar duurt (CBS, 2010/2011). Daarnaast is er minder interesse in de opleiding logistiek in het hoger onderwijsen is de vraag vanuit de markt veel groter dan het aantal studenten die een logistieke opleiding volgen, blijkt uit een prognose van ABU/Tempo-Team, 2011).

 

Door meer mogelijkheden te creëren binnen de branche, zoals het vernieuwend omgaan met arbeid en organisatie en het realiseren van hoogwaardige arbeidsvormen kan de branche veel aantrekkelijker worden gemaakt voor de studenten. Tevens is het belangrijk dat de huidige logistieke opleidingen blijvend vernieuwd worden met nieuwe kennis uit onderzoek en bedrijfsleven.

 

Slimmer regelen, beter verbinden

Een risicoloze bedrijfsvoering is haast onmogelijk, en het verzinnen van nieuwe regels en wetten verminderd dit risico niet. In de meeste gevallen is het beter om aandacht te geven aan relevante processen binnen een bedrijf, zonder beperkt te worden door allemaal overbodige regels; met een gezond verstand komt men dus een heel eind.

 

Door regels te verminderen en meer macht te geven aan logistieke bedrijven kan de toppositie worden gehandhaafd en versterkt. Ook voor de internationale positie is dit enorm belangrijk.

 

Overigens kosten de ‘efficiënte’ oplossingen die worden aangeboden door de belastingdienst enorm veel geld. Het geld kan veel effectiever worden benut door te investeren in innovatieve projecten welke vanuit het bedrijf zelf worden samengesteld. Dit werkt op den duur ook weer in het voordeel doordat er gezonde concurrentie wordt opgewekt; zodra logistieke bedrijven merken dat innovatie zorgt voor enorme (financiële) groei zullen zij hier allemaal aan deelnemen.

 

Daarnaast dienen de huidige logistieke opleidingen blijven vernieuwd te worden, zodat de instroom voldoet aan de opkomende vraag van de markt. Ontwikkeling van bestaande curricula zoals nieuwe vakken, minors en afstudeerrichtingen zijn hierbij cruciaal. Om dit waar te kunnen maken is er een sterke kennisinfrastructuur nodig tussen bedrijven, onderzoek en onderwijs. De overheid en douane dienen zich minder met logistieke bedrijven te bemoeien, waardoor er meer ruimte is voor innovatieve bedrijfsoplossingen. Door bovenstaande punten slimmer te regelen kunnen alle processen beter met elkaar verbonden worden. 

Trefwoorden:
OnderwijsVerkeer

Deel

met uw netwerk:
Opiniestukken van: Cemre Hanli, Studente Commerciƫle Economie
Logica ver te zoeken in de logistieke sector - 7 januari 2013
Werkgevers zeuren te veel over social media - 4 februari 2012



Meer opiniestukken:

Bestel online:

Zo wordt u opiniemaker

In dit boek leert u in tien stappen denken en schrijven als een journalist

 

Alleen nog verkrijgbaar via bol.com


Schrijftip van de week

Week 50
Practice what you preach
> Meer