Media
27 januari 2013 | door: Luuk Besamusca, Mediaonderzoeker

NOS Journaal moet vaker naar de Belg kijken

Het NOS Journaal moet het juk van de kijkcijferdruk van zich afschudden, alle lolligheid over boord zetten en zich richten op zijn primaire journalistieke taken. Kijk maar eens hoe de Belg dat doet.

"De NOS moet alle 'gezellige onzin' uit zijn journaal halen en voorbeeld nemen aan de Belg"

Op initiatief van RTL Nieuws vindt dinsdag 29 januari een debat plaats tussen de hoofdredacteuren van wat doorgaans de Nederlandse kwaliteitsjournalistiek wordt genoemd: Peter Vandermeersch van NRC Handelsblad, Philippe Remarque van de Volkskrant, Marcel Gelauff van de NOS en Harm Taselaar van RTL Nieuws. “De vier hoofdredacteuren kruisen onder andere de degens over de vraag of geschreven en audiovisuele media het nieuws ‘opleuken’ en te weinig aandacht hebben voor feiten en journalistiek onderzoek”, aldus de aankondiging.

 

Wie onlangs het ‘verslag’ van Gerrie Eickhof over de afgelaste toertocht in Giethoorn/Wanneperveen heeft gezien, weet genoeg.

 

Het NOS Journaal ruimt zo veel tijd in voor dit soort ‘gezellige onzin’ – een-tweetjes met correspondenten, ‘vox pop’, geinige bruggetjes – dat er nauwelijks tijd overblijft voor de onderwerpen die er toe doen. Het nieuwsprogramma laat zich veel te veel afleiden door kijkcijfers en maakt zich veel te druk over ‘dichtbij het volk staan’, ‘aansluiten bij de belevingswereld’ en ‘het gesprek bij het koffieautomaat’.

 

Het nieuwe, ‘Belgische’ NOS Journaal
Het NOS Journaal moet in plaats daarvan een nieuwsuitzending maken, waarin zoveel mogelijk actuele onderwerpen aan bod komen, feitelijk onderbouwd, deskundig gebracht, informatief en educatief voor de Nederlandse bevolking. Gezien de uitvoering van haar taak, ziet de NOS dat nu anders.

 

Zo’n uitzending klinkt misschien suf, saai en oubollig, maar dat is het niet. Kijk maar eens naar ‘Het Journaal’ van het Belgische Canvas. Daar zit iemand – vaak een grijze man – in een eenvoudig decor, achter een tafel, het nieuws te lezen, onderwerp na onderwerp, zo nu en dan onderbroken door relevante beelden die hijzelf van commentaar voorziet. Hij brengt in een half uur heel veel nieuws over allerhande onderwerpen, op een droge, feitelijke toon, zonder dat het saai wordt. Het tempo ligt namelijk ongemerkt hoog. Dit journaal is absolute ambacht.

 

Het valt te prijzen dat het bij ’s lands ‘serieuze’ hoofdredacteuren is doorgedrongen dat er een probleem is met infotainment in toonaangevende nieuwsprogramma’s. Tegelijk is het jammer dat zij niet een ander geluid hebben uitgenodigd voor hun discussie. Een gemiste kans, want nu debatteren mensen met elkaar die feitelijk bezig zijn hetzelfde programma/ dezelfde krant te maken.

 

Nieuws maken is een ambacht
De NOS is één van de nationale boegbeelden van het journalistieke ambacht, of zou dat moeten zijn. Deze positie innemen en behouden is moeilijk genoeg. Dus, NOS Journaal, concentreer je daar op en laat de flauwekul aan je voorbij gaan. En kijk naar Het Journaal op Canvas. Daar word je wijzer van.

Trefwoorden:
Media

Deel

met uw netwerk:
Opiniestukken van: Luuk Besamusca, Mediaonderzoeker
NOS Journaal moet vaker naar de Belg kijken - 27 januari 2013



Meer opiniestukken:

Bestel online:

Zo wordt u opiniemaker

In dit boek leert u in tien stappen denken en schrijven als een journalist

 

Alleen nog verkrijgbaar via bol.com


Schrijftip van de week

Week 50
Practice what you preach
> Meer