Debat
9 april 2013 | door: Steven Piessens, Freelance expert voor nieuwe opinieleiders

Blote borsten helpen debat niet vooruit

Alsmaar meer opiniemakers zoeken nieuwe, soms drastische manieren om de aandacht te trekken, zoals de feministische actiegroepen Femen en Pussy Riot. Dat is een gevaarlijke evolutie.

"Nieuwsmedia werken radicalisering in de hand door vooral extreme actievoerders aandacht te geven"

Als nieuwsmedia vooral een platform geven aan de meest extreme opiniemakers, dan dreigt dat een radicalisering in de hand te werken van de acties die mensen gebruiken om gehoord te worden.

 

Nieuwe lichting opiniemakers 

Femen, Pussy Riot of de Occupy-beweging zijn enkele van de vele voorbeelden waarbij geëngageerde of misnoegde burgers vandaag van zich laat horen. Steeds vaker krijgen issues van onderuit een plaats op de publieke agenda. Het lijkt te beantwoorden aan een soort ethisch en ecologisch reveil dat met de welgekomen hulp van social media steeds meer aandacht opeist in het nieuws. Dat is een goede zaak.

 

Gevaar voor radicalisering 

Helaas hebben de belangrijkste nieuwsmedia meestal geen aandacht voor opinies van kleine of onbekende mensen met een gefundeerde boodschap. Pas nadat ze een stunt uithalen, maken ze kans om door te dringen tot de nieuwspagina's van onze kranten of tv-journaals. Niet zozeer de inhoud van de boodschap, wel de durf van de boodschapper is daarbij een graadmeter voor de redacties. Dat is een gevaarlijke evolutie. Vandaag zijn het nog blote borsten, maar de stap naar meer geweldadige acties loert om de hoek. 

 

Femen toont dat radicalisering werkt 

De Feministische actiegroep Femen uit Oekraïne toont dat enkele vrouwen met radicale acties het wereldnieuws kunnen halen. Tijdens een rondleiding deze week over de handelsbeurs in Hannover werd Vladimir Poetin, waar hij met zijn Duitse collega Angela Merkel was, overvallen door drie leden van de Oekraïense feministische actiegroep Femen. Die lieten hun borsten zien, beklad met teksten als ‘fuck dictator’, en schreeuwden leuzen naar de Russische president. De dames waren niet aan hun proefstuk toe. De beelden gingen razendsnel de wereld rond.

 

Onbekend is onbemind

Helaas hebben de meeste nieuwsmedia meestal geen aandacht voor opinies van kleine of onbekende opiniemakers die braaf via de geijkte kanalen hun mening ventileren. Dat is nu net de kern van het probleem: je bereikt niets als je niet wordt opgepikt door de 'mainstream' kanalen. Nochtans zitten er heel wat gefundeerde, interessante en vernieuwende opinies bij die grote groep anoniemelingen. Velen haken af of nog erger, ze radicaliseren hun technieken om toch maar aan bod te komen.

 

Nood aan vorming en steun

Er is een grote noodzaak om mensen met een gefundeerde mening te helpen om het nieuws te halen, zonder dat ze daarvoor naar drastische actie moeten grijpen. Wie weet hoe nieuwsmedia vandaag werken, wie inzicht heeft in de kracht van social media en wie zijn mening op een gevatte manier kan brengen, kan doordringen tot bij het grote publiek.

 

In het onderwijs zou meer aandacht moeten gaan naar debat en opinievorming. Dat kan binnen bestaande lessen als media, filosofie of rethoriek. Ook verdienen de nieuwe alternatieve nieuwsplatformen voor (nog) onbekende mensen met een mening alle steun. Het bedrijfsleven en overheden kunnen daarbij advies, steun en middelen bieden.

 

Het zijn enkele voorbeelden om de radicalisering van opiniemakers tegen te gaan. Een democratische samenleving heeft er alle belang bij om opinies van actievoerders zonder geweld alle kansen te geven.

Trefwoorden:
OnderwijsDebat

Deel

met uw netwerk:
Opiniestukken van: Steven Piessens, Freelance expert voor nieuwe opinieleiders
NMBS op Twitter: moedig, maar ook verstandig? - 28 oktober 2013
Opiniemaker is geen 'fout' woord - 11 september 2013
Blote borsten helpen debat niet vooruit - 9 april 2013
Vlaanderen heeft nood aan een Henk Krol - 2 maart 2013
Nieuwe opiniemakers hebben de kranten niet meer nodig - 11 december 2012



Meer opiniestukken:

Bestel online:

Zo wordt u opiniemaker

In dit boek leert u in tien stappen denken en schrijven als een journalist

 

Alleen nog verkrijgbaar via bol.com


Schrijftip van de week

Week 50
Practice what you preach
> Meer