Media
11 april 2013 | door: Jasmijn Miete, Eigenaar Politiek Adviesbureau PAB

Facebook zal aan zijn eigen succes ten onder gaan

Privacy is een afweerrecht dat de persoonlijke levenssfeer beschermt. Facebook verstoort dit principe.

"De behoefte aan privacy van alle tijden. "

Met maar liefst 7,9 miljoen gebruikers is Facebook in Nederland het grootst en het meest gebruikt social media platform. Maar liefst 5 miljoen Nederlanders bekijken de site dagelijks. Daarmee heeft het de koppositie overgenomen van Hyves, de netwerksite die enkele jaren geleden het populairst was. Inmiddels is Hyves gezakt naar de zesde positie.

 

Net als veel anderen ben ik een aantal jaren geleden van Hyves overgestapt naar Facebook. Momenteel overweeg ik ook te stopen met Facebook. Zo’n site lijkt in het begin een laagdrempelige manier om te communiceren met een grote groep mensen. Los van je ‘echte’ vrienden en familieleden, wordt je netwerk al snel uitgebreid met anderen.

 

Dat is in eerste instantie interessant. Opeens heb je de mogelijkheid om mee te lezen met de bezigheden van mensen waar je normaal gesproken geen getuige van zou zijn geweest. Dat voelt als het lezen van een roddelblad. Het gaat echter niet om een beroemdheid waar je verder niks mee te maken hebt. Nee, het gaat om mensen die deel uitmaken of gemaakt hebben van je dagelijkse leven.

 

Overlevingsinstinct

En daar kan de schoen knellen. In het ‘normale’ maatschappelijke verkeer zijn er redenen om sommige mensen wel en andere mensen niet dichtbij te laten komen. Dat is een soort natuurlijke selectie. Door het overlevingsinstinct van de mens, wordt aan vage kennissen niet meteen alles toevertrouwd, is het contact met mensen met een zelfde interesse vooral op dat terrein en raken exen en oude vrienden in de vergetelheid. Privacy is een afweerrecht dat de persoonlijke levenssfeer beschermt.  

 

Facebook verstoort dit principe. Iedereen kan alles te weten komen over iedereen en iedereen kan alles vinden van iedereen. En daar wordt regelmatig misbruik van gemaakt.

 

Relatief onschuldig is de ‘imagebuilding’. Mensen laten zich graag van hun beste kant zien, waardoor het soms lijkt alsof iedereen op Facebook continu gelukkig en succesvol is. Het wordt ergerlijk als mensen via Facebook iets willen ‘recht zetten’. Ik had ze ook in mijn lijst: structurele vreemdgangers die op Facebook wel met de liefde voor hun partner te koop lopen. En enorme egoïsten die je op Facebook lastigvallen met oproepjes voor goede doelen.  

 

Facebook-moord

Ook wordt er op Facebook veel geroddeld en gepest. Sommige mensen halen er vreemd genoeg voldoening uit om anderen naar beneden te halen of leugens te verspreiden. Een verschil met vroeger is dat tegenwoordig iedereen alles kan meelezen. Dus ook het lijdende voorwerp zelf en zijn of haar ‘echte’ vrienden en familieleden. Dat kan als zeer kwetsend en onveilig worden ervaren. Welke gevolgen dat kan hebben, ondervonden we in Nederland door de schokkende Facebook-moord.

 

Sinds politici, belangengroeperingen en bedrijven het grote bereik van Facebook hebben ontdekt, is er nog een dimensie bijgekomen. Om de haverklap word je uitgenodigd om een pagina te ‘liken’ of kom je terecht op de lijst van genodigden voor een evenement waar je niet van plan was heen te gaan of  waar je niet zo nodig mee geassocieerd hoeft te worden.

 

Privacy

Ondanks de digitale vooruitgang is de behoefte aan privacy van alle tijden. Daarom voorspel ik dat ook Facebook – net als Hyves - aan zijn eigen succes ten onder zal gaan. Ik heb op Facebook mijn aantal vrienden gereduceerd tot 60; stuk voor stuk (voor mij) mooie mensen die ik in het ‘normale leven’ ook mijn vakantiefoto’s zou laten zien.

Trefwoorden:
MediaPrivacy

Deel

met uw netwerk:


Meer opiniestukken:

Bestel online:

Zo wordt u opiniemaker

In dit boek leert u in tien stappen denken en schrijven als een journalist

 

Alleen nog verkrijgbaar via bol.com


Schrijftip van de week

Week 50
Practice what you preach
> Meer