Arbeidsmarkt
24 mei 2013 | door: Sjoerd Hauptmeijer en Mario van Vliet, Co-auteur boek 'Ondernemen in 2020'

De Steve Jobs van de toekomst is een MKB-er

Ondernemers die succesvol willen zijn moeten niet denken: 'Hoe heb ik morgen voldoende klanten?' In plaats daarvan moeten ze gebruik maken van alle kennis, ervaring en inzicht die 'buiten' voor het oprapen liggen.

"Succesvolle ondernemers laten zich niet verrassen door de snelheid van verandering"

Ook in tijden van flinke economische tegenwind zijn er Nederlandse ondernemers die een flinke groeispurt doormaken. Deze ondernemers hebben een web van partners, toeleveranciers, kennisinstellingen en klanten om zich heen verzameld. Deze ondernemers signaleren daardoor sneller nieuwe trends en brengen sneller innovatieve producten op de markt. Deze conclusies baseren wij op het onderzoek onder Nederlandse topondernemers voor het boek 'Ondernemen in 2020'.

 

Voor veel ondernemers is het heden het enige dat telt: hoe heb ik morgen voldoende klanten? Maar aan zo'n kortetermijnstrategie komt een eind. Dat komt vooral doordat de ontwikkelingen momenteel zo enorm snel gaan. Wereldwijde toegang tot (mobiel) internet heeft geleid tot een explosie van ‘connectivity’, verbondenheid. Mensen kunnen wereldwijd steeds makkelijker en sneller informatie delen, met als resultaat dat de adoptiecurve voor nieuwe producten en diensten veel steiler is geworden. De snelheid waarmee veranderingen plaatsvinden neemt dus enorm toe. Daarmee wordt de toekomst voor ondernemingen onzekerder.

 

Succesvolle ondernemers maken verbinding met andere bedrijven en kennispartners. Zij bedenken niet alles zelf, maar maken gebruik van de enorme hoeveelheid kennis, ervaring en inzicht die ‘buiten’ voor het oprapen liggen. De eerste stap is helder inzichtelijk hebben welke kennis en ervaring ontbreekt binnen de vier muren van het bedrijf. Vervolgens gaan deze ondernemers actief in gesprek met toeleveranciers, kennisinstellingen en klanten om de ontbrekende kennis te verwerven. Vooral de connectie met jongeren is voor ondernemingen van groot belang. Immers, keer op keer is bewezen dat twintigers een unieke kijk op de wereld hebben. De grote wereldmerken zijn Facebook, Google en Microsoft: opgericht door jonge professionals.

 

Succesvolle ondernemers laten zich niet dus verrassen door de snelheid van verandering. Zij hebben hun blik naar buiten gericht en zijn sensitief voor veranderingen. Zij richten zich op grote ontwikkelingen, zoals de groei van de wereldbevolking, de behoefte aan schoon water of de vraag naar duurzame grondstoffen. Deze zijn ondernemers die je kunt vergelijken met Steve Jobs: ze denken een stap vooruit.

Deel

met uw netwerk:
Opiniestukken van: Sjoerd Hauptmeijer en Mario van Vliet, Co-auteur boek 'Ondernemen in 2020'
De Steve Jobs van de toekomst is een MKB-er - 24 mei 2013
Voor ondernemers valt niets te kiezen - 31 augustus 2012



Meer opiniestukken:

Bestel online:

Zo wordt u opiniemaker

In dit boek leert u in tien stappen denken en schrijven als een journalist

 

Alleen nog verkrijgbaar via bol.com


Schrijftip van de week

Week 50
Practice what you preach
> Meer