Onderwijs
27 mei 2013 | door: Tom Zonneveld

Strengere exameneisen hebben geen zin

Dit jaar zijn de nieuwe exameneisen ingegaan; maar in tegenstelling tot wat minister Bussemaker claimt, verbetert deze maatregel de kwaliteit van het onderwijs niet.

"De nieuwe exameneisen verbeteren het onderwijs niet"

De laatste maand voor mijn Havo-examen heb ik ingevuld met het kijken van zo veel mogelijk afleveringen van een tekenfilmserie. Deze gedegen voorbereiding had precies het gewenste resultaat; voor alle examens haalde ik een zeven of hoger. Dit doet me ernstig twijfelen aan de kwaliteit van het onderwijs, want ik was niet de enige.

 

Geen aandacht voor zelfontplooiing

Niemand uit mijn kennissenkring leek geïnteresseerd in het volledig gebruiken van zijn of haar potentie. De prioriteit lag bij het halen van een papiertje, zelfontplooiing was iets voor je vrije tijd. Dit vind ik jammer. Het is nu drie jaar geleden dat ik enigszins zenuwachtig in de kleedkamer zat te wachten tot ik examen mocht doen. Nu besef ik me in toenemende mate hoe blij ik ben met de kennis die ik op de middelbare school heb opgedaan.

 

Jammer dat ik nooit de moeite heb genomen om de stof écht tot me te nemen. De tijd die ik in het voortgezet onderwijs heb doorgebracht, is grotendeels verspilde tijd. Ik kwam nog wel opdagen bij de lessen, maar verder was ik drukker met spelletjes spelen op mijn mobieltje en joints roken in de pauzes. In dat opzicht was ik een slechte leerling, en vele met mij.

 

Zesjescultuur

De zogenoemde zesjescultuur was wijdverbreid onder mij en mijn generatiegenoten. Het is de overheid ook opgevallen, daarom zijn de examencriteria verscherpt. Maar deze maatregel heeft net zo veel effect als een aspirientje bij hoofdpijn; de symptomen worden bestreden terwijl het werkelijke probleem onaangeroerd blijft.

 

Natuurlijk, als leerlingen betere cijfers moeten halen, doen ze dat ook. Ze willen allemaal dat felbegeerde papiertje, net zoals ik daar toentertijd naar streefde. Ook nu zal een groot gedeelte van die leerlingen het diploma als enige doel hebben, zonder daadwerkelijk iets van de lessen op te willen steken. Net als toen zullen velen van hen daarom nooit meer doen dan strikt noodzakelijk is.

 

Dit kan je wijten aan de leerlingen zelf. Degenen die er echt voor willen gaan doen dat toch wel. Leerlingen die niet de behoefte hebben om met hun hoofd boven het maaiveld uit te steken, kiezen daar tenslotte zelf voor. De gemotiveerde leerling heeft daar geen last van.

 

Het beste uit jezelf halen

Dat is wat nu gebeurd: als leerlingen niet hun best doen is dat hun eigen schuld. Nooit wordt er gekeken naar het onderwijs. Dat vind ik onterecht. Is het niet de bedoeling dat leerlingen op school gestimuleerd worden om het beste uit zichzelf te halen?

 

Ik ben geen onderwijsexpert, maar een ervaringsdeskundige. Om die reden kan ik niet concreet zeggen hoe het Nederlandse onderwijsstelsel er uit zou moeten zien. Het enige dat ik weet, is dat het huidige systeem niet werkt. De strengere exameneisen veranderen hier niets aan, ze verbergen het probleem alleen maar. Hierdoor blijft het onderwijs slecht, terwijl Jet Bussemaker en cohorten alweer met het volgende probleem bezig zijn.

 

Het zou mooi zijn als alle goede docenten – als de examenperiode is afgelopen – bij elkaar gaan zitten en doen wat ik niet kan; ervoor zorgen dat het onderwijs in Nederland werkt. Dat de leerlingen die volgend jaar naar school gaan blij verrast zijn en volop aan de bak gaan omdat ze school leuk vinden.

 

Dit gaat niet gebeuren, en daarom schrijf ik dit stuk. Ik vind het namelijk ontzettend zonde dat mijn vrienden en ik zo weinig hebben opgestoken op de middelbare school. Daarom hoop ik dat scholieren als ik in de toekomst wel in goede handen zijn op de middelbare school. Dat kan alleen door structurele hervormingen, niet door de beoordeling van leerlingen strenger te maken.  

 

Deel

met uw netwerk:
Opiniestukken van: Tom Zonneveld
Strengere exameneisen hebben geen zin - 27 mei 2013
Stop met categoriseren op 4 mei - 4 mei 2013



Meer opiniestukken:

Bestel online:

Zo wordt u opiniemaker

In dit boek leert u in tien stappen denken en schrijven als een journalist

 

Alleen nog verkrijgbaar via bol.com


Schrijftip van de week

Week 50
Practice what you preach
> Meer