Politiek
5 juni 2013 | door: Mark Snijder, Publicist en tekstschrijver

Verkwisting van kennis en ervaring is zinloze vernieuwing

De NOS heeft zichzelf en de televisiekijker geen goede dienst bewezen door Ferry Mingelen te ontslaan. Vernieuwing klinkt goed, maar dit gaat gepaard met een forse verkwisting van kennis en ervaring.

"Met Ferry Mingelen loopt straks een encyclopedie aan Haagse kennis en ervaring de studio uit"

Tegen wil en dank bekijkt politiek verslaggever Ferry Mingelen volgend jaar de Haagse ontwikkelingen vanuit zijn leunstoel in plaats van met een microfoon onder zijn neus in de wandelgangen van het parlement. De NOS heeft zichzelf en de televisiekijker geen goede dienst bewezen door Mingelen aan de kant te zetten. Vernieuwing klinkt altijd goed, maar deze vernieuwing gaat gepaard met een forse verkwisting van kennis en ervaring.

 

De motivatie laat zich raden. Een jongere verslaggever op de televisie is goed voor de kijkcijfers, want jonge kijkers identificeren zich nu eenmaal gemakkelijker met andere jonge mensen. De vraag is echter of dit zo werkt, zeker als je bedenkt dat bij de NOS al een hoop goede jonge presentatoren rondlopen. Daarbij wordt het gemiddelde kijkerspubliek door de toenemende vergrijzing juist ouder en juist die oudere kijker identificeert zich beter met een man als Mingelen dan met iemand als Rutger Castricum.

 

Historisch besef

Belangrijker echter nog is de keerzijde van dit leeftijdsbeleid. Wat verliezen de NOS en de publieke omroep als ze Mingelen op een zijspoor zetten? En is het dan nog steeds verstandig om te gokken op een nieuw en jong kijkerspubliek? Het lijkt me van niet. Met Ferry Mingelen loopt aan het einde van het jaar een encyclopedie aan Haagse kennis en ervaring de studio uit, en daarmee een belangrijk deel van het collectieve geheugen van de Nederlandse politieke verslaggeving. Juist in de politiek, waarin een collectief geheugen van langer dan één kabinetsperiode veelal ontbreekt en weinigen gehinderd worden door enig historisch besef, is het van belang dat de ontwikkelingen geduid worden door iemand die wel over dit geheugen beschikt. Door journalisten die niet hijgerig achter elke politieke hype aanrennen, omdat ze alles al een keer hebben meegemaakt. Door analisten die het sociaal akkoord werkelijk op waarde kunnen schatten, omdat ze er ook al bij waren toen het Akkoord van Wassenaar werd gesloten. Door verslaggevers die de premier kunnen terugfluiten wanneer hij zijn kabinet een van de sterkste van na de oorlog noemt, simpelweg omdat ze meer kabinetten hebben meegemaakt dan de premier zelf.

 

Slecht signaal

De NOS geeft hiermee een slecht signaal af aan de samenleving, niet alleen aan de huidige 65+’ers maar ook aan mijn generatie: vanaf je 65e doet je kennis en ervaring er niet meer zoveel toe. In een economische tijd waarin het nodig is dat mensen zo lang mogelijk blijven werken is dit een slechte boodschap. Als we vakmensen met veel kennis van zaken afschrijven alleen omdat ze 65 jaar zijn doen we onszelf als samenleving tekort. Mingelen heeft gelijk wanneer hij stelt dat de NOS als grote maatschappelijke organisatie een voorbeeldfunctie heeft. Die voorbeeldfunctie is blijkbaar niet aan ze besteed.

  

Vakmannen

Laat dit daarom een oproep zijn aan alle mediamakers. Behoud deze man voor de Nederlandse televisie. Voor de goede orde: ik ben niet eens een groot fan van Ferry Mingelen. Maar ik zie wel de waarde in van een professional met zo’n schat aan ervaring en kennis. Dit met één pennenstreek van tafel vegen onder het mom van vernieuwing is een miskenning van de kracht van vakmannen als Mingelen. In het huidige medialandschap bestaat veel meer dan de NOS en de publieke omroep. Welk medium geeft deze man het podium dat hij niet alleen verdient, maar waar we allemaal ook nog veel van kunnen leren?

Trefwoorden:
MediaPolitiek

Deel

met uw netwerk:
Opiniestukken van: Mark Snijder, Publicist en tekstschrijver
Verkwisting van kennis en ervaring is zinloze vernieuwing - 5 juni 2013
Negeer de Europese landbouwsubsidies niet langer - 22 augustus 2012



Meer opiniestukken:

Bestel online:

Zo wordt u opiniemaker

In dit boek leert u in tien stappen denken en schrijven als een journalist

 

Alleen nog verkrijgbaar via bol.com


Schrijftip van de week

Week 50
Practice what you preach
> Meer