Politiek
7 juni 2013 | door: Jan Vos, Lid Tweede Kamer der Staten-Generaal

Nederlands ondernemerschap verdient een renaissance

De door de VVD aangezwengelde discussie over bezuinigingen legt een eenzijdige focus. Onze ondernemers, onze industrie en onze zakelijke dienstverleners moeten de ruimte krijgen om waarde te creëren.

"Albert Heijn, Gerard en Anton Philips en Tony Fokker, dat zijn Nederlandse iconen die navolging verdienen. "

Nederland gaat door financieel-economisch zware tijden. Onze bedrijven houden nauwelijks het hoofd boven water en onze verzorgingsstaat staat onder druk. De door de VVD aangezwengelde discussie over bezuinigingen legt een eenzijdige focus. We hebben bovenal een hernieuwde verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat we als land het komende decennium voldoende geld verdienen. Onze ondernemers, onze industrie en onze zakelijke dienstverleners moeten de ruimte krijgen om waarde te creëren. Op die manier kunnen we in de toekomst in welvaart voor iedereen zorgen, ook voor de mensen die dat zelf – om wat voor reden dan ook - niet kunnen.

 

Er zijn drie politieke opdrachten die onze verantwoordelijkheid definiëren. De eerste is een renaissance van de cultuur van ondernemerschap. Nederlandse ondernemers en ondernemersfamilies hebben in de eerste helft van de vorige eeuw, de periode waarin Nederland groeide van een agrarische en op handel gebaseerde economie naar een industriële samenleving, een enorme betekenis gehad voor onze welvaart en economie. Albert Heijn, Gerard en Anton Philips, Tony Fokker en Hub van Doorne zijn voorbeelden van deze iconen, de grondleggers van onze welvaart. Zonder hen was er niet zoveel werk geweest en zonder hen hadden we niets kunnen herverdelen omdat er niets te delen was geweest.

 

Renaissance

Deze iconen zijn stuk voor stuk begonnen als kleine ondernemer en uitgegroeid tot multinational. In de tweede helft van de twintigste eeuw, toen onze welvaart exceptioneel groeide, hebben we de vruchten geplukt van hun ondernemerschap, technische innovaties en ongebreidelde ambitie. In die periode hebben we ook nieuwe ondernemers en bedrijven tot bloei zien komen: Endemol, ASML en Exact zijn goede voorbeelden. Maar deze bedrijven waren toen meer uitzondering dan regel. Het grote geld werd in de afgelopen decennia steeds meer verdiend met speculatie en afgeleide economische waarde: vastgoed, handel en financiële dienstverlening. Het is onze opdracht om ondernemers ruim baan te geven, voorbeelden te koesteren en onze talentvolle jongeren kansen te geven voor zichzelf te beginnen. De cultuur van ondernemerschap die lang kenmerkend was voor ons land verdient een renaissance.

 

Duurzaam ondernemen

Een tweede politieke opdracht is het herstel van het primaat van - duurzame - technologie. In onze wereld wonen straks 9 miljard mensen. Dan is technologische vooruitgang bittere noodzaak en duurzaamheid een harde voorwaarde voor de overleving van de mens en de prachtige natuur op aarde. Die aarde schreeuwt om oplossingen voor het beslag dat we leggen op onze beperkte grondstoffen en Nederland heeft technologisch alles in huis om die oplossingen te bieden. Het is niet voor niets dat DSM, KLM, Philips en Unilever internationaal toonaangevende bedrijven zijn als het gaat om duurzaamheid, bedrijven die vaak hoog scoren in de Dow Jones Sustainability Index. Van alle offshore windmolens wordt 25% door Nederlanders geplaatst. We zijn kampioen recyclen en we leven in een dichtbevolkt land waar de balans met de natuur altijd gezocht moet worden. Als Nederland zich richt op duurzame technologie die wereldwijd het verschil kan maken verdienen we ook in 2030 het geld dat nodig is voor onze verzorgingsstaat.

 

Nederland in de wereldtop

Tot slot is het onze opdracht om creatieve innovatie te cultiveren. Iedereen kent Joop van den Ende als succesvol ondernemer. Maar samen met Hubert Deitmers is hij ook de oprichter van een succesvolle Venture Capital maatschappij. Hij investeerde in tal van succesvolle ondernemingen zoals Albumprinter.nl en Bright. Van den Ende en Deitmers zijn voorbeelden van investeerders die voortdurend vernieuwing zoeken. Ze staan niet alleen. In onze wereldwijd toonaangevende gaming industrie werken jonge ondernemers succesvol samen met (informele) investeerders. Onze DJ's Armin van Buuren, DJ Isis, Afrojack en Tiesto voeren de wereldtop aan. Niet alleen door hun muziek, maar meer nog door slim gebruik te maken van nieuwe technologie en internet. Het is geen wonder dat ze uit Nederland komen. Hier vonden ze de vruchtbare voedingsbodem die hen succesvol maakte. Ondernemers en investeerders die permanent op zoek zijn naar nieuwe paradigma's en creatieve innovatie gebruiken om waarde te creëren brengen verandering tot stand in onze maatschappij. Ze bieden tegenwicht aan een verschralende publieke sector en een maatschappelijk vaak parasiterende en zichzelf verrijkende elite.

 

De komende jaren zal Nederland zichzelf opnieuw moeten definiëren. We moeten opnieuw leren dat echt geld alleen verdiend kan worden door echte waarde te creëren. Echte waarde creëer je door een renaissance van ondernemerschap, duurzame technologie en met creatieve innovatie. Met producten en diensten die maatschappelijke paradigma's verschuiven en echte verandering bewerkstelligen. Alleen als we weer leren echt geld te verdienen kunnen we echt geld herverdelen. Het is aan ondernemers om de schouders eronder te zetten en ambities waar te maken en aan de politiek om ondernemers ruim baan te geven. Dat is onze grootste gezamenlijke opdracht voor de komende jaren.

 

Jan Vos is lid van de Tweede Kamer voor de Partij van de Arbeid. Bovenstaande is in samenwerking met Ido Verhagen geschreven. Het gehele investeringsplan van Jan Vos is terug te vinden op zijn website.

Trefwoorden:
EconomiePolitiek

Deel

met uw netwerk:
Opiniestukken van: Jan Vos, Lid Tweede Kamer der Staten-Generaal
Nederlands ondernemerschap verdient een renaissance - 7 juni 2013



Meer opiniestukken:

Bestel online:

Zo wordt u opiniemaker

In dit boek leert u in tien stappen denken en schrijven als een journalist

 

Alleen nog verkrijgbaar via bol.com


Schrijftip van de week

Week 50
Practice what you preach
> Meer