Geschiedenis
8 oktober 2013 | door: Rabin Gangadin, onderzoeker vrijheid van meningsuiting (2e diss.)

Nederlanders vertellen fabeltjes over Zwarte Piet

Sinterklaas is een racist, een pooier, een slavendrijvende fraudeur, leugenaar, asielzoeker, en een levend uithangbord voor geïnstitutionaliseerde religie.

"De Hollandse kersttraditie staat in lineair verband met haar koloniale verleden"

Jessica Olien, een Amerikaanse journaliste die schrijft voor Slate.com, een opiniesite van The Washington Post,  brengt de Hollandse 'racistische Kersttraditie' , zoals ze dat zelf noemt, in verband met het koloniale verleden. Het is overigens niet de eerste keer dat Jessica Olien Nederlanders op de korrel neemt. Eerder bekritiseerde ze het arbeidsethos van de Nederlandse vrouw. Terwijl haar Amerikaanse vriendinnen ambitieus en werklustig zijn, kiezen Nederlandse vrouwen volgens haar liever voor een leven achter het aanrecht. "Nederlandse vrouwen werken halve dagen, gaan om twee uur theeleuten en hebben medelijden met hun mannelijke collega’s die de hele dag op kantoor vastzitten", schreef ze, Het moet wat Olien betreft daarom maar eens afgelopen zijn met het fabeltje dat Nederlandse vrouwen progressief zijn. "Lui en gemakzuchtig", is volgens haar een betere kwalificatie.

 

Volgens Olien zou "Sinterklaas  een racist zijn, een pooier, een slavendrijvende fraudeur, leugenaar, asielzoeker, een levend uithangbord voor geïnstitutionaliseerde religie. Dit zijn net niet de kwalificaties waar de Sinterklaas minnende Nederlander op zit te wachten, vooral wanneer die ook nog eens worden uitgesproken of worden neergepend door een blanke criticus. Liberaal denkende volwassenen vervallen zelfs in het argument dat Zwarte Piet van oorsprong helemaal niet zwart is. Hij is zwart omdat hij door de schoorsteen komt, zeggen ze dan. Maar waarom heeft hij dan geen vuile kleren aan?"

 

Buitenstaanders

Zwarte Piet is net zo Nederlands als het woord 'allochtoon', meent Olien - een begrip waarmee we volgens haar mensen van buitenlandse komaf uitsluiten. "Deze buitenstaanders worden door de Nederlandse goegemeente beschuldigd van het teren op Nederlandse reserves en sociale voorzieningen terwijl ze zelf na vestiging in een ander land niet het goede voorbeeld geven." In dit xenofobe sfeertje zouden Nederlanders het Sinterklaasfeest, waarin Zwarte Piet als dom en onhandig wordt weggezet, meer dan ooit koesteren.

 

Op zich stoor ik mij als Caraibische allochtoon (lees: supertoon) helemaal niet aan dit soort futiliteiten. Als je daaraan begint kan jouw opruimingsdrift zich verder gaan vertakken en kun je op den duur ook spreekwoorden en uitdrukkingen in de taal die als racistisch aanvoelen, attaqueren. Ik denk aan uitdrukkingen als: zwart rijden, zwartgallig, negerzoen, zwart geld, etc. De kleur zwart staat symbool voor het infernale, het onzuivere, niet oprechte, het illegale, het onwettige, het malafide, het criminele. Iemand die zich hierover opwond was de ex-bokser, Cassius Cley , hetgeen voor hem aanleiding werd zich te laten bekeren tot de “veel tolerantere Islam".

  

De Surinaamse schrijfster Astrid Roemer zei ooit in een interview met een Nederlandse krant dat Hollanders een racistisch bewustzijn zouden hebben. Sinterklaas die over de hele wereld het populairst is in Nederland, zou wellicht een uitvloeisel kunnen zijn van dit bewustzijn. En Nederland heeft helaas te weinig tools om deze inborst te logenstraffen omdat er veel meer dingen zijn die dat juist ongebreideld affirmeren. Klopt er iets van dit bewustzijn?  Eigenlijk zou de vraagstelling moeten zijn of Hollanders over een dusdanige elasticiteit van geest beschikken waardoor ze de inferieure eigenschappen in het omstreden fenomeen sinterklaas niet aan hun zwarte medemens zouden toedichten.  

 

Bruinhuidige personages

In Nederland kwam decennia lang terug aan het daglicht dat Nederlandse kinderboeken doorspekt zouden zijn met racistische tendensen. Bruinhuidige personages zouden erin voortdurend dom en krom praten, gevolgd door de bruinhuidige figuranten in tekenfilms die hetzelfde doen. Haast alle vakgroepen op het gebied van de onderwijskunde aan de universiteiten kregen van het Nederlandse onderwijsdepartement opdracht om school- en leesboeken op de basisschool en het voortgezet onderwijs door te lichten. Vanwege deze karikatuur  ontwaren Nederlanders in de tekstuele weergave van een donkere allochtoon reeds in eerste oogopslag kromme zinnen, hoewel ze zelf niet in staat zijn die op de juiste wijze op te schrijven en/of te herformuleren. Bij hen is dat gewoon een automatisme, een reflex beweging.

 

Deze arbitraire en aan onverschilligheid onderhevige uitleg en opstelling van de

Hollander brengt te veel misverstanden met zich mee. Men kan het verzet van de zwarte bevolkingsgroepen in Nederland in de kiem smoren met zijn welbekende  tam-tam logica, maar gelukkig zijn er genoeg blanken zoals de journaliste Olien in de wereld die dezelfde halsstarrigheid en gedecideerdheid van zulk soort Sinterklaas-aanbidders in het ridicule trekken.

Deel

met uw netwerk:


Meer opiniestukken:

Bestel online:

Zo wordt u opiniemaker

In dit boek leert u in tien stappen denken en schrijven als een journalist

 

Alleen nog verkrijgbaar via bol.com


Schrijftip van de week

Week 46
Een zuiver debat bestaat niet
> Meer