Gezondheid
15 november 2013 | door: Marc Verwilghen, Personal trainer bij IN 2 SPORTS

Wantrouw verkopers van voedingssupplementen

Soms lijkt het wel alsof je zonder voedingssupplementen simpelweg niet gezond kunt eten, maar zijn dergelijke supplementen waardevol of eet je toch maar beter groenten, fruit en volkoren producten?

"9,7 procent van de mannen en 12,8 procent van de vrouwen slikt voedingssupplementen."

Persoonlijk eet ik graag witte druiven. Omdat het klimaat in België niet echt geschikt is voor deze vruchten, komen de druiven die ik vorige week bij Albert Heijn kocht uit Griekenland. Ik weet niet hoe lang ze op een vrachtwagen hebben gestaan, of hoe lang ze in het distributiecentrum en het winkelrek hebben gelegen, maar ik weet wel dat ze intussen al vijf dagen in mijn koelkast staan.

 

En om een lang verhaal kort te maken: hoe langer de tijd tussen het plukken en het consumeren, hoe kleiner de voedingswaarde van fruit en groenten. Onze voedingsmiddelen bevatten steeds minder essentiële voedingsstoffen, maar gelukkig hebben slimme marketeers daar iets op gevonden: voedingssupplementen!

 

Voor elk wat wils

Je kunt het zo gek niet bedenken of er bestaat een voedingssupplement dat jouw probleem oplost. Afslanken, sneller herstellen na een training of wedstrijd, meer zuurstof opnemen tijdens het sporten, je immuniteit met 437 procent boosten, het feit dat je te weinig vette vis eet compenseren, beter slapen… Noem het en je kunt er een pilletje voor slikken.

 

En goedgelovig als we zijn trappen we met open ogen in de val. Nogal logisch, want waarom zou je vier stukken fruit per dag niet vervangen door een capsule of een tabletje? Of waarom zou je trainen als je dankzij datzelfde tabletje beter gaat presteren? En ruikt zo'n capsule niet beter dan een stukje vis?

 

Steeds verrassend, altijd voordelig

Elke drogist verkoopt voedingssupplementen, en verschillende winkelketens hebben zelfs een huismerk. En wat hebben al die huismerken met elkaar gemeen? Juist, de lage prijs!

 

Naast me op tafel ligt een folder van een internationaal opererend Duits discount supermarktbedrijf. Voor 40 tabletten vitamine B-complex, 40 tabletten magnesium, 40 tabletten ijzer+, 40 softcaps lecithine of 40 capsules multivitamine betaal je amper € 3, en een halve liter Ginseng tonicum is er al voor € 4,99.

 

Maar bevatten deze producten wel de juiste hoeveelheid werkzame bestanddelen? Als zo’n product té weinig actieve bestanddelen bevat, kun je net zo goed geen voedingssupplement nemen, en in het andere geval zou het schadelijk kunnen zijn voor je lichaam.

 

Cross selling

Als personal trainer heb ik maar één doel: mensen gezonder maken. Meestal volstaan meer beweging en gezonde voeding, maar in sommige gevallen ben je aangewezen op bijvoorbeeld smoothies of voedingsshakes. Want wat doe je als iemand ’s ochtends echt geen vaste voeding naar binnen krijgt? Of als iemand zo vroeg moet vertrekken dat hij of zij de tijd niet heeft om boterhammen te smeren?

 

Toch stoort het me een beetje dat sommige personal trainers uit winstbejag hun principes opzij zetten en allerlei producten gaan aanbieden. Natuurlijk moet je naast je trainingen ook andere producten aanbieden, maar dubieuze of zelfs ronduit gevaarlijke supplementen verkopen is wel iets anders!

 

Na een eerste gesprek kun je simpelweg niet weten of iemand supplementen nodig heeft. Pas na een grondige analyse van het voedingspatroon en/of enkele diepgaande gesprekken, kun je weten of gewone voeding toereikend is.

 

Je laat iemand vanaf dag één geen marathon lopen of drie keer z’n eigen lichaamsgewicht bankdrukken, dus waarom zou je iemand vanaf dag één pilletjes laten slikken?

 

Netwerkmarketing

Ik gebruik én verkoop ze zelf ook, dus het zou hypocriet zijn om de producten van het bedrijf dat in 1980 door Mark Hughes werd opgericht neer te halen. Hoewel ze iets duurder zijn dan vergelijkbare producten en supplementen die je gewoon in de winkel koopt, zijn deze producten gewoon heel goed én krijg je de 'begeleiding' er gratis bij. Er gaat alleen iets mis bij het verdelen ervan…

 

Want wat moet je kunnen om distributeur te worden? Helemaal niets! De meeste distributeurs gebruiken de producten zelf, en zijn ze gaan verkopen om zelf minder te betalen. Maar heeft elke distributeur voldoende kennis van gezonde voeding én de effecten op de gezondheid? Absoluut niet! Er zijn natuurlijk uitzonderingen, en sommige distributeurs weten echt wel hoe ze iemand op een verantwoorde manier moeten begeleiden, maar bij minstens even veel distributeurs draait het alleen maar om (veel) geld verdienen.

 

Een concreet voorbeeld? Een ex-klant is ook distributeur van het merk van Mark Hughes. Op een bepaald moment raak ik aan de praat met haar neef, en we hebben het al snel over voedingssupplementen. Blijkt hij iets te nemen dat speciaal voor vrouwen ontwikkeld is! Begrijp je wat ik bedoel?

 

Oh ja, ik snap het wel: hoe meer je verkoopt, hoe groter je korting en dus ook je winst. De verleiding om producten die je klant niet nodig heeft te verkopen is altijd aanwezig, maar ethisch is het toch niet verantwoord om mensen zomaar wat pilletjes te laten slikken? Waarom zou je iemand die veel groenten en fruit eet een vitamine- en mineralencomplex verkopen? Of waarom geef je iemand die geen problemen heeft met zijn stoelgang vezeltabletten?

 

De moraal van dit verhaal

Hoewel voedingssupplementen voor sommige bevolkingsgroepen een heel goed idee zijn, zijn er veel meer mensen die absoluut geen supplementen nodig hebben! Dus tenzij je rookt, zwaar traint en veel wedstrijddagen hebt, zwanger bent, een maag- of darmprobleem hebt, ouder bent dan 50 of herstelt van een operatie of ziekte, praat je maar beter met je huisarts of apotheker voor je voedingssupplementen koopt of gebruikt!

 

Afsluiten doe ik met goed nieuws, want hoewel voedingssupplementen ‘booming business’ zijn, gebruikt slechts 9,7 procent van de mannen en 12,8 procent van de vrouwen voedingssupplementen.

Trefwoorden:
SportGezondheid

Deel

met uw netwerk:


Meer opiniestukken:

Bestel online:

Zo wordt u opiniemaker

In dit boek leert u in tien stappen denken en schrijven als een journalist

 

Alleen nog verkrijgbaar via bol.com


Schrijftip van de week

Week 50
Practice what you preach
> Meer