Media
7 februari 2014 | door: Jeroen Riemeijer, InTransition Lead

Communiceren over reorganisaties, moeilijk he?

RABO en KPN maken beide een cruciale fout: zij negeren het communicatieprotocol en dan is er gelazer in de tent. De consequentie? Het vertrouwen van de klant en de medewerker hangt aan de wilgen.

"Dan liggen er geen mensen nachten wakker omdat de toekomst ineens zwart ziet."

Het organiseren van de regievoering, daar gaat om tijdens de voorbereidingen op een reorganisatie. Hoe vertellen wij het nieuws? Begrijpen wij allemaal wat de reden is van de voorgenomen ‘ingreep’? Wie gaat er op de zeepkist en vooral op welk moment? En ga zo maar door.

 

Allemaal zeer relevante vragen, waarop het antwoord klip en klaar dient te zijn. Pas dan kan de ‘Go’-beslissing worden genomen, wetende dat je jouw medewerkers in het ongeluk stort, dat mensen huilend naar huis gaan om het nieuws te brengen tijdens de boerenkool. Dat er ellende ontstaat. Maar als het niet anders kan, dan moet het maar. Maar dan wel goed. Zoals het een goed werkgever betaamt. Als een werkgever die zorgt voor zijn mensen en begrijpt hoe je zo’n boodschap brengt. Met aandacht en met empathie. Het verhaal moet duidelijk zijn en is dat het niet, dan wacht je en zorg je dat je de woorden wel vindt. Hulp zoeken om het verhaal te vertellen helpt. En die hulp is er.

 

Dat weet iedereen. Iedereen begrijpt dat er in zo’n situatie niets mis mag gaan. Helemaal niets. Ook dan geldt de regievoering. Minutieus.

 

Maar nee, daar denken KPN en de RABO anders over. Daar zijn experts aan het werk, naast elkaar en niet met elkaar. Mensen die alleen hun kunstje doen, maar niet het geheel willen of kunnen overzien. Ik heb gedaan wat ik moest doen, dus ik kan rustig om half 5 met de bus naar huis. Want de boerenkool wacht.

 

Die experts moeten nog maar eens terug naar de schoolbanken. Om te leren wat ‘communicatie’ nu echt betekent. Dat je je dient te verplaatsen in de positie van de ontvanger van de boodschap. En wanneer is dat echt belangrijk? Niet als je een nieuw bankproduct lanceert. Dat mag op zaterdagochtend of zondagmiddag. Who cares? Ook niet als je 4G introduceert. Dat mag midden in de nacht. Doe maar. Een druk op de knop en de hele wereld weet wat je te koop hebt.

 

Dan mag je inderdaad vroeg naar huis en hoef je niet na te denken over de consequenties van jouw bericht. Dan liggen er geen mensen nachten wakker omdat de toekomst ineens zwart ziet. Zij die ineens het perspectief missen en het idee dat er misschien nog wel een baan voor hen is, elders in het bedrijf.

 

Communiceren over een reorganisatie of anderszins over een verandering met gevolgen voor medewerkers is een vak. Hopelijk begrijpen de adviseurs van KPN en de RABO dat nu ook. Welterusten.

Deel

met uw netwerk:


Meer opiniestukken:

Bestel online:

Zo wordt u opiniemaker

In dit boek leert u in tien stappen denken en schrijven als een journalist

 

Alleen nog verkrijgbaar via bol.com


Schrijftip van de week

Week 50
Practice what you preach
> Meer