Media
5 maart 2014 | door: Arthur Govers, Gemeenteraadskandidaat Piratenpartij Amsterdam

Superspsycholoog Facebook

De overname van WhatsApp houdt de gemoederen bezig. Door de uitgesproken missie van Facebook te vergelijken met het werk van een psycholoog wordt het belang van privacy tastbaar.

"Denkvoer voor privacy-sceptici"

Van een psycholoog wordt verwacht dat hij meer over een cliënt kan vertellen dan deze over zichzelf kan vertellen. Er zijn twee voorwaarden waaraan moet worden voldaan voordat de psycholoog een betere analyse kan maken dan de cliënt zelf. Ten eerste moet de cliënt bereid zijn alle relevante informatie met de psycholoog te delen en ten tweede moet de psycholoog voldoende vergelijkingsmateriaal hebben; uit ervaring of uit studie.   

 

Na  een paar weken hebben de psycholoog en de cliënt 20 uur gesproken. In  de sessies heeft de psycholoog op basis van gesprekken informatie verzameld over de denkwijze van de cliënt en de omstandigheden die aan zijn beslissing voorafgingen. De psycholoog heeft daarnaast in zijn loopbaan 120 anderen behandeld, van wie er 8 in een vergelijkbare positie hebben gezeten als de cliënt. Door de openheid van de cliënt en de ervaring van de psycholoog voelt de cliënt zich geholpen met de uiteindelijke analyse. 

 

Ook ene heer Suikerberg kan veel over de cliënt vertellen. Waar de psycholoog zijn analyse moest maken op  basis van 20 sessie-uren heeft Suikerberg beschikking tot een veel grotere hoeveelheid aan gegevens. Suikerberg weet waar de cliënt wanneer is geweest, welke teksten hij heeft gelezen en welke muziek hij heeft geluisterd voorafgaand aan de kritieke beslissing. Suikerberg weet met wie de cliënt contact heeft gehad en vaak zelfs wat er letterlijk is gezegd. Al deze informatie hoeft Suikerberg niet moeizaam uit de cliënt te trekken. Deze informatie wordt gewillig aangeleverd.

 
Suikerberg heeft daarnaast veel meer vergelijkingsmateriaal dan de psycholoog. De psycholoog heeft 120 cliënten behandeld, Suikerberg kan daar vijf nulletjes achter schrijven. De analyse die  Suikerberg zou maken van het handelen van de cliënt kan zo oneindig veel waardevoller zijn dan de analyse van de psycholoog.   

 

Het analytisch vermogen van Suikerberg haalt het alleen niet bij dat van de  psycholoog. Daar is Suikerberg zich van bewust en hij zal er alles aan doen om dit analytische vermogen stapje voor stapje uit te breiden. Hoe meer hem dit lukt, hoe meer hij kan zeggen over de beslissing van onze cliënt. Suikerberg kan dan niet alleen in het verleden gemaakte beslissingen analyseren. Hij kan ook beslissingen voorspellen die nog genomen moeten worden. 'Simpele' voorspellingen als wanneer een liefdesrelatie zal aanvangen of eindigen kan Suikerberg zelfs nu al betrouwbaar uitvoeren.   

 

Als Suikerberg erin slaagt betere analyses te maken dan de psycholoog, dan is er maar één vraag die de cliënt zich moet stellen:  zal deze kennis uitsluitend in mijn directe voordeel worden ingezet? Als er reden is om daaraan te twijfelen dan doet de cliënt er goed aan het contract (dat hij lang geleden nietsvermoedend heeft getekend) op te zeggen.

Trefwoorden:
MediaPrivacy

Deel

met uw netwerk:


Meer opiniestukken:

Bestel online:

Zo wordt u opiniemaker

In dit boek leert u in tien stappen denken en schrijven als een journalist

 

Alleen nog verkrijgbaar via bol.com


Schrijftip van de week

Week 50
Practice what you preach
> Meer