Debat
15 maart 2014 | door: Ineke Jansen, Eigenaar Governess

Kiezers lok je niet met folders en andere jarenzeventigmethoden

Er worden veel folders en posters gebruikt om de zwevende kiezer binnen te halen. Veel papier en dus zwerfafval. Promotie die niet meer van deze tijd is en haaks staat op verkiezingsprogramma's.

"De promotie van politieke partijen in verkiezingstijd is niet meer van deze tijd"

In deze verkiezingstijd kan ik geen winkelstraat inlopen zonder een foldertje van een politieke partij in mijn handen gedrukt te krijgen. Op veel plekken staan lelijke posterborden. Alles om de zwevende kiezer binnen te halen, maar vooral veel papier en dus zwerfafval. Promotie die niet meer van deze tijd is en haaks staat op verkiezingsprogramma's vol met thema's als duurzaamheid, milieu en schone leefomgeving.

 

We zweven allemaal
Nog geen 3% van de stemgerechtigde Nederlanders is lid van een politieke partij. Dat betekent dat in principe 97% een zwevende kiezer is. We hebben zo onze politieke voorkeuren, maar dat wil lokaal nog wel eens anders uitpakken dan bij landelijke verkiezingen. Omdat we allemaal zweven, en dus weinig binding met een partij hebben, moet een politieke partij wel stevig aan de bak met promotie in verkiezingstijd. Maar wat promoot je dan? Je partij, je programma of je prominenten?

 

Je partij promoten heeft alleen zin als je leden wilt werven en die leden ook echt iets te bieden hebt in de vorm van tastbare voordelen. Dat heeft weinig tot niets te maken met verkiezingspromotie. Met het promoten van het verkiezingsprogramma kun je de kiezer misschien nog verleiden tot een keuze. Maar die kiezer weet niet tot welke concessies de partij bereid is om een coalitie in het College van B&W te willen vormen. Promotie van heilige partijpunten is dan het devies, maar wordt uit politieke opportuniteit weinig toegepast. Promotie van de prominenten die het gezicht van de partij in de gemeenteraad kunnen worden dan? Bij sterke persoonlijkheden met goede communicatieve vaardigheden kan dat goed uitpakken, anderen moeten het vooral van de inhoud hebben. Politici en partijen zweven met hun boodschap en beloftes net zo als de kiezer…..

 

Zwervend afval
Er wordt heel wat papier geproduceerd om de afvallige, zwervende kiezer te bereiken. Ik vraag me af wat het effect is van al die folders en posters. In ieder geval is dat drukwerk milieubelastend en levert het veel afval op. Want uiteindelijk belandt het allemaal in de prullenbak of mag de stadsreiniging aan de slag.

 

Papieren promotie helpt in ieder geval ook niet om de 50% van de mensen die niet van plan is te gaan stemmen alsnog tot een gang naar het stemhokje te bewegen. Verwend als we zijn op dat punt, voelen en ervaren we te weinig de waarde en de rijkdom van democratie. Misschien dat de opkomst ook hoger wordt als je mensen € 1.000,-- belooft als ze zich melden in het stembureau. Geld is altijd een goede motivator, kijk maar naar de kortingsacties in winkels.

 

Tot slot wordt de invloed van een folder of poster op het stemgedrag van de 50% die wel gaat stemmen ook zwaar overschat. Als mijn voorkeur uitgaat naar een partij of een persoon, dan zie ik dat wel op de kieslijst in het stemhokje zelf. Wil ik partijprogramma's vergelijken om een afgewogen keuze te kunnen maken, dan ga ik naar websites als stemwijzer en kieskompas of van partijen zelf. Daar heb ik geen folder voor nodig, die verdwijnt direct in de prullenbak. En die afbladderende posters op die amateuristisch in elkaar gezette plakborden irriteren me meer dan dat ze me inspireren.

 

Van afval naar aanval
In een tijd waarin budgetbescheidenheid past en duurzaamheid in elk partijprogramma terug te vinden is en waarin wij als burgers onze weg wel vinden naar debatavonden en websites, vind ik het raar dat politieke partijen zich nog steeds bedienen van promotiemethodieken uit de jaren zeventig. Wie staat er op om bij de volgende verkiezingen een aanval te doen op de papierberg die verkiezingscampagnes met zich mee brengen?

Deel

met uw netwerk:


Meer opiniestukken:

Bestel online:

Zo wordt u opiniemaker

In dit boek leert u in tien stappen denken en schrijven als een journalist

 

Alleen nog verkrijgbaar via bol.com


Schrijftip van de week

Week 50
Practice what you preach
> Meer