debat
22 april 2014 | door: Elke Wambacq

Kaap zelf eens de media

De Dinobusters slaagden erin om hun opinie over hoe beter samen te werken binnen de overheid in de media te krijgen met de hulp van de hun volgers op de sociale media.

"We don't take no for an answer"

We schrijven 11 maart 2014 -  een doordeweekse ochtend in de aanloop van de “moeder van alle verkiezingen”. Wij (Nancy De Vogelaere, Joke Renneboog en Elke Wambacq) hebben net ons boek gepubliceerd over hoe de overheid straffer kan zijn. De overheid moet geen dinosaurus meer zijn, maar een dynamische omgeving waar burgers helemaal centraal staan. Die ochtend in de krant: iets wat lijkt op een moddergevecht tussen twee ministers die eigenlijk voor hetzelfde verantwoordelijk zijn, namelijk ambtenarenzaken. Het enige verschil is het bestuursniveau waarvoor ze verantwoordelijk zijn. Ketel Bourgeois verwijt pot Bogaert dat hij zwart ziet en vise versa.  Spek naar de bek voor drie dynamische ambtenaren die het anders willen zien en pleiten voor meer samenwerking. De hokjes moeten weg.

 

Na het lezen van het krantenartikel was het een kwestie van snel zijn. Het ijzer smeden wanneer het heet is. We alarmeerden elkaar: hier zouden we toch een reactie moeten op geven. Tijdens de werkuren is het onmogelijk om snel een opiniestuk te schrijven, dus het moest nu gebeuren. Nog 25 minuten tegen de trein in Brussel zal arriveren. Teksten werden getypt op de iPad, mailtjes naar elkaar om commentaar te geven.

 

“We komen zo dadelijk aan in Brussel…”

 

Shit! De tekst nog niet volledig zoals we willen. Tussen vergaderingen door, een onbewaakte 5 minuten tijdens de middag. Kunnen we dit uitzenden? Het kan ermee door en we maken een sterk punt.  We zochten de contactpersonen bij twee kranten op om onze kans te wagen.

 

“We verwachten toch meer iets rond politieke benoemingen. Dit is niet interessant genoeg”

“Welk punt willen jullie precies maken?”

 

De reacties van de kranten zijn duidelijk te lauw om het gepubliceerd te krijgen. Shit. Wat nu? Bij de pakken blijven zitten, is niet echt ons ding. De moed opgeven nog minder. We don’t take no for an answer :-), over naar plan B. We beginnen het opiniestuk te herschrijven – nog vastberadener om onze tanden erin te zetten.

 

Ondertussen is ook de sociale media wakker geschoten. Onze opinie ten aanzien van het gedrag van de twee ministers hadden we daar al in 140 karakters geformuleerd. Ook dat een opiniestuk in de maak is, hebben we de wereld in gestuurd.  Tot onze eigen verbazing: veel enthousiasme. Onze volgers wilden het lezen. Waarom pikken de kranten dit niet op?

 

Een paar persoonlijke mailtjes van publieke figuren die benieuwd zijn naar wat er in onze tekst staat en het enthousiast onthalen ons. Wanneer ook onze peters van het boek (Frank Van Massenhove en Fons Leroy) ons een duwtje in de rug geven en Sara Jane Deputter (dinobuster van het eerste uur én conversation manager bij FOD Economie) ons aanmoedigt de kracht van sociale media te gebruiken, gaan we overstag. Intussen is ook de interesse gewekt van Maarten De Rijk, journalist bij Belga, die bereid is er een persbericht van te maken. We mailen hem de tekst, en publiceren intussen ook alles op onze blog. Intussen is het 13/03, bijna middernacht.

 

De volgende ochtend worden we wakker met… een opgepikt persbericht op “De Redactie”.  Onze volgers beginnen ons te signaleren waar het allemaal verschijnt – en voor we het weten staat het bericht op bijna alle krantensites, waaronder ook één van de sites die het initiële opiniestuk niet wou. Kleine triomf.

 

De reacties blijven niet uit. We krijgen een mail van een topambtenaar die ons schrijft dat hij onder de indruk is van ons stuk én een telefoontje van een andere overheidsmanager die de vraag stelt om samen te komen en dingen in gang te steken.

 

Het bericht wordt talloze keren online gedeeld en heropgepikt.

 

Of: hoe iets wat als (terecht) kritische maar ook positieve boodschap over de overheid toch een eigen leven kan gaan leiden.  Niet interessant genoeg? Daar dachten onze volgers (en wijzelf)  er duidelijk anders over. Gelukkig is de media ondertussen van ons allemaal. En de hype van de dag… die bepalen we allemaal samen en soms… zelf :-)

Trefwoorden:
MediaDebat

Deel

met uw netwerk:
Opiniestukken van: Elke Wambacq
Kaap zelf eens de media - 22 april 2014



Meer opiniestukken:

Bestel online:

Zo wordt u opiniemaker

In dit boek leert u in tien stappen denken en schrijven als een journalist

 

Alleen nog verkrijgbaar via bol.com


Schrijftip van de week

Week 46
Een zuiver debat bestaat niet
> Meer