Media
29 april 2014 | door: Arnold Vonk, Journalistiek adviseur bij De Nieuwsmakers

Blendle zet krantenwereld nu al op z'n kop

Goede koppen worden weer essentieel in de strijd om lezers. Dat is nu al op te maken uit de opzet van Blendle, de iTunes voor Nederlandse kranten die maandag live is gegaan.

"'Top die kop' wordt een keihard zakenspel"

'Top die kop' is al jaren een geinig spel van Geen Stijl waarbij reaguurders gevat uit de hoek kunnen komen bij een opvallende nieuwsfoto.

 

'Top die kop' is ook iets wat eindredacteuren tegen elkaar zeggen als ze de titels boven de artikelen van hun collega's maar niets vinden. Eindredactieteams jutten elkaar graag op om met spitsvondigheden te komen, woordgrapjes of een enkele kreet die de lading dekt. Bovenal mag een avondploeg niet met een kop komen die 's ochtends al op pagina 101 van Teletekst stond. Waarop er omslachtig naar iets origineels wordt gezocht.


Een bekend en vaak aangehaald voorbeeld is de aanval op het WTC in New York op 11 september 2011. Dat er een terreuraanval was geweest, wist iedereen op 12 september al wel. Dus probeerden alle kranten met iets origineels te komen. Onze krant (ik werkte toen bij de Volkskrant) bedacht "Bush zweert wraak voor aanval", vele anderen kwamen met kortere varianten waarin de woorden terreur en aanslag centraal stonden.

 

Losse verkoop

De basisgedachte hierachter is zo oud als de krantenjournalistiek: de koppen op de voorpagina moeten lezers verleiden de hele krant te kopen. In landen waar losse verkoop belangrijker is voor uitgevers dan abonnementen, is die kunst nooit verloren gegaan. Denk aan de Britse tabloidmakers die 's werelds beste koppenmakers zijn.

 

In Nederland worden nauwelijks kranten los gekocht. De Telegraaf is een uitzondering en maakt dan ook legendarische koppen. NRC Next probeert het anders te doen, en kwam onlangs met de topkop 'De NSA-dossiers' bij een close-upfoto van iemand die de lezers dwingend aankijkt. Onderkop: 'De eerste onthullingen over Nederland'. Maar dat is toch een uitzondering. Met de kennis van nu is "Bush zweert wraak voor aanval" nog wel aardig, maar het was toen geforceerd origineel. En er zullen nauwelijks minder Volkskranten door zijn verkocht.

 

Blendle
De vraag is hoe lang kranten zich dit kunnen veroorloven, nu er Blendle is, de iTunes voor Nederlandse kranten die maandag live is gegaan. Krantenuitgevers investeren in ingewikkelde en vaak erg dure abonnementen voor hun digitale uitgaven, terwijl ze ook in koppenmakers hadden kunnen investeren. Koppenmakers die lezers kunnen verleiden zo veel mogelijk artikelen los te kopen in de kiosk van Blendle-bedenkers Alexander Klöpping en Marten Blankesteijn. Wie door hun kiosk wandelt, bladert razendsnel door krantenland, en klikt alleen op echte topkoppen. Daarmee is 'top die kop' een keihard zakenspel geworden.

 

Het is uiteraard nog niet duidelijk of Blendle een succes wordt, maar de belangstelling is volgens de initiatiefnemers enorm. Feit is dat het de Nederlandse krantenwereld nu al op z'n kop zet en ook hier het ambacht van koppen maken weer in ere zal herstellen.

 

Zelf koppen maken

Tegelijk zullen kranten nauwelijks budget kunnen vrijmaken voor extra koppenmakers. Een gouden kans voor bedrijven en organisaties die in het nieuws willen komen met een persbericht of ander nieuwswaardig item. Ga er zelf goed voor zitten, top elkaars kop, en gok erop dat de journalist 'm overneemt.

Trefwoorden:
Media

Deel

met uw netwerk:
Opiniestukken van: Arnold Vonk, Journalistiek adviseur bij De Nieuwsmakers
Blendle zet krantenwereld nu al op z'n kop - 29 april 2014
Opiniestukken hebben geen drukkers nodig - 31 mei 2011



Meer opiniestukken:

Bestel online:

Zo wordt u opiniemaker

In dit boek leert u in tien stappen denken en schrijven als een journalist

 

Alleen nog verkrijgbaar via bol.com


Schrijftip van de week

Week 50
Practice what you preach
> Meer