Media
13 augustus 2014 | door: Chris Decroix, Communicatiedeskundige

Waarom we de positieve selfie moeten toejuichen

Selfies zijn meer dan de zelfverheerlijking van een individu. Ze zijn vandaag een middel om onze creativiteit te uiten, om een nieuwe werkgever te vinden, en om klanten te werven.

"Een slim gebruik van selfies kan leiden tot meer zelfvertrouwen en tot het vinden van die droomjob."

Iedereen is inmiddels vertrouwd met het fenomeen ‘selfie’: een gefotografeerd zelfportret in een bepaalde situatie, gemaakt met smartphone of webcam, dat wordt geüpload naar een sociale netwerksite. 

 

De man (en vrouw) in de straat laat zich doorgaans smalend uit over het fenomeen ‘selfie’. Journalisten en andere ‘bewakers’ van onze samenleving zien er de verheerlijking van het over geaccentueerd individualisme in, een teken van deze vlugge, hectische tijden. Nochtans nemen hoe langer hoe meer mensen ‘selfies’ en posten ze deze via allerlei openbare communicatiekanalen. Ja, ook u en ik.

 

Heleen van Royen

De selfie zorgt ook voor commotie. Enige tijd geleden reageerde puriteins Nederland ontstellend op de 200 nietsontziende selfies van schrijfster Heleen van Royen. Ook over de oproep voor stemfies op de dag van de verkiezingen was er enige misnoegdheid te bespeuren. Helemaal verontrustend wordt het wanneer mensen selfies posten van zichzelf op een begrafenis, in de nabijheid van een natuurramp of … in de context van een nakende zelfmoord.

 

De selfie is ongetwijfeld een moderne vorm van narcisme. Men zoekt er mee naar goedkeuring, bewondering en bevestiging. Men zoekt ermee naar aandacht en tot nader order staat aandacht nog steeds gelijk met macht. Facebook, Instagram en andere netwerken worden letterlijk overspoeld door selfies. Te veel is trop en omgekeerd.

 

Personal branding

Toch zijn selfies in mijn ogen een positief fenomeen dat we moeten toejuichen. Het is een gemakkelijke manier om zichzelf te onderscheiden van anderen en om zich van z’n creatiefste kant te laten zien. Een slim gebruik van selfies kan leiden tot meer zelfvertrouwen en tot het vinden van die droomjob.

 

Als voorstander van ‘personal branding’ met een creatieve insteek zie ik veel positiefs in een fenomeen als de selfie. Individuen moeten vandaag, net als bedrijven overigens, meer dan ooit aan hun ‘branding’ werken: om een bepaalde opdracht binnen te halen, om op een bepaalde gelegenheid te worden uitgenodigd, etc. Een carrière uitbouwen is vandaag de dag bikkelhard: er is bijzonder veel concurrentie en je moet dus opvallen op een positieve manier. Creatieve positionering en communicatie zorgen in dergelijke context voor een competitief voordeel. En omdat beeld een veel grotere indruk nalaat dan woord en tekst is een selfie dan ook een gemakkelijke manier om op een creatieve en positieve manier op te vallen. Een weldoordachte selfie-strategie draagt bij tot een beter begrip van de leefwereld van het individu en is voor het individu zelf een manier om z’n creatieve potentieel kenbaar te maken aan de buitenwereld en zo potentiële werkgevers en klanten te imponeren.

 

Gewone mensen

Ook bedrijven hebben de meerwaarde van de selfie als marketinginstrument ontdekt. In dit verband vermeld ik graag de campagnes van Dove, Turkish Airlines en Dunkin’ Donuts. Met selfies van gewone mensen (Dove, Dunkin’ Donuts) of celebrities (Turkish Airlines) voerden de drie bedrijven een opmerkelijke campagne in 2013.

 

Dergelijke positieve impact bereik je uiteraard alleen met een positieve of ‘gezonde’ selfie en wanneer je de juiste platforms en kanalen gebruikt. Post daarom niets online dat je ouders of grootouders niet zouden mogen zien, en hou rekening met de omvang van het gekozen platform. Uiteindelijk draait het allemaal om een goede balans. Er zit creatief potentieel in de selfies als ze goed worden gemaakt en in een juiste context worden geplaatst.

  

Selfies zijn niet alleen een zegen voor de uitbouw van een carrière, het is ook een manier om ons goed in ons vel te voelen. We hebben nood aan zelfontdekking en aan ontdekt te worden door anderen. Voor adolescenten is het één van de middelen om te werken aan hun identiteit. Sterren als Justin Bieber en Rihanna geven hierbij de kadans aan. De selfie is het moderne ritueel om aan zelfontdekking te doen en dat door de ogen van anderen.

 

Zelfmoord

Autofotografie in het kader van een incident, een ramp of in een andere negatieve context, is anders wel een verontrustend fenomeen. In de laatste maanden zijn er selfies gepost in het kader van begrafenissen of vlak voor het voltrekken van een zelfmoord. Dit werpt natuurlijk een schaduw op het fenomeen van de selfies, en dat is volledig terecht. Het gaat hier evenwel om een kwestie van gezond verstand en het gebrek daaraan. In pre-smartphone tijden gaven mensen met negatieve en macabere neigingen uiting aan deze gevoelens op andere manieren – via een brief bijvoorbeeld -, nu gebeurt dit onder meer via selfies, de expressievorm van de huidige generatie.

 

In een tijd waarin ondernemingszin en creativiteit op een (zeer) laag pitje staan moeten we de selfie niet met de nek bekijken. Waarom niet? Het is een gemakkelijke manier van zelfexpressie. Het is een uiting van creativiteit. Het is een manier waarop we onze identiteit in de verf kunnen zetten. Het is een ideale manier om aan personal branding te doen zowel privé als op het vlak van onze loopbaan. Het heeft voor heel veel mensen de poort naar de moderne technologie en digitale fotografie geopend.

 

Om al deze redenen moeten we het gebruik van de positieve selfie stimuleren; een weldoordachte selfie-strategie kan alleen maar voordeel brengen. Voor het nemen en posten van funeral, suicide en andere negatieve selfies moet er wel een kader en richtlijnen worden gecreëerd. Dit is evenwel geen gemakkelijke opgave omdat het nemen en posten van een selfie in eerste instantie een kwestie van gezond verstand is en beoordelingsvermogen is…

 

Voor mij draagt een selfie bij tot de zelfontplooiing van het individu en dat moeten we absoluut toejuichen.

Deel

met uw netwerk:


Meer opiniestukken:

Bestel online:

Zo wordt u opiniemaker

In dit boek leert u in tien stappen denken en schrijven als een journalist

 

Alleen nog verkrijgbaar via bol.com


Schrijftip van de week

Week 50
Practice what you preach
> Meer