Natuur en Milieu
17 augustus 2014 | door: Chris Slappendel, Tiger advocate

Duurzame domheid bij Bosch

Een wereldleider in witgoed heeft zijn verantwoordelijkheden. Als je A zegt, moet je A doen. Zeker op het gebied van duurzaamheid. Bosch doet dat niet. Is het bedrog of gewoon domheid?

"Deze tijger moet in gevangenschap zijn getraind"

Bosch, wereldleider in witgoed, gebruikt in haar advertentiecampagnes een tijger. 'Nou en?', zeggen nog steeds veel mensen. De steeds groter wordende wereld die zich bezig houdt met het redden van de natuur ageert in andere bewoordingen. De tijger wordt gezien als een ‘vlaggenschip' van de natuur en als exemplarisch voor de stand van de natuur. Kort gezegd, ze zeggen: ‘als we de tijger kunnen redden, dan is er nog hoop dat we de rest van de natuur ook kunnen redden’.

 

Wereldwijd zijn er nog maar zo'n 2.500 tijgers die zich in het wild kunnen voortbewegen, verspreid over zo’n 100 gebieden. 100 jaar geleden waren er nog meer dan 100.000 tijgers. Toen leefden er in de 30 landen waar tijgers ooit leefden zo’n 1 miljard mensen. Dat aantal is gegroeid tot 4 miljard en het aantal landen waar tijgers nu nog in het wild leven is geslonken tot 11.

 

Vele oorzaken liggen ten grondslag aan deze genocide-achtige afname. Grote bedreigingen voor het voortbestaan van tijgers anno nu zijn met name de grote toename van het aantal mensen in de landen waar tijgers wonen, de Chinese maffia die miljarden verdient aan wildlife-producten maar vooral ook palmolie, dat als ingrediënt gebruikt wordt in producten als chocolade, parfum en zeep, zijn grote boosdoeners.

 

Grote organisaties als IFAW en het Wereld Natuur Fonds luiden al jaren de noodklok, een klok die nauwelijks wordt gehoord door grote multinationals. 

 

Maffia

Bij de nakende uitsterving van tijgers is er vooral het fenomeen maffia. Wildlife crime is booming. Het is de sterkst stijgende georganiseerde misdaad in de wereld en concurreert inmiddels met drugs, mensenhandel en wapens. In omvang en in winstgevendheid. Waarom? Omdat de (vooral) Chinese maffia in haar marketing gewoon uiterst effectief is. Afnemers in China en Zuidoost-Azië betalen grof geld voor wildlife producten als velletjes, amuletten, hoorns maar ook (en daar staan tijgers vooral bekend om) voor pilletjes die niet alleen de potentie verhogen, maar ook een gesuggereerde bijdrage leveren aan de gezondheid en zelfs tot onsterfelijkheid leiden. Allemaal onzin natuurlijk (bevestigd door Chinese medische industrie), maar ondertussen is deze wildlife markt wel gegroeid tot een bedrag dat richting de 20 miljard gaat. Per jaar.

 

Een markt die bovendien steeds lucratiever wordt omdat de producten (naast tijgers o.a. ook leeuwen, olifanten en neushoorns) steeds schaarser worden. Deze producten worden bovendien door de hele wereld bewierookt om hun schoonheid. Veel organisaties (ook WWF doet er aan mee), fotografen en bedrijven gebruiken wilde dieren in hun (reclame)uitingen. Gratis naamsbekendheid waarvoor de (vooral) Chinese maffia niets hoeft te betalen, maar wat wel helpt om steeds meer te kunnen vragen voor ‘hun’ producten.

 

Aanpak wildlife crime

In de hele wereld leveren landen grote bijdragen om wildlife crime aan te pakken. Recent is er door het Europees Parlement zelfs een nieuwe resolutie aangenomen (ingediend door D66-er Gerben Jan Gerbrandy), met name gericht op de illegale handel in ivoor. Vele andere resoluties zijn inmiddels in voorbereiding. Wildlife crime moet worden bestreden, zo is de algemene conclusie, en dat is een logisch vervolg op de maatschappelijke trend dat we duurzamer worden. Zoals de wereldleider in witgoed Bosch ook zegt: 'de zorg voor natuur en milieu is belangrijker dan ooit. Als we onze leefomgeving gezond en leefbaar willen houden, zullen we zuinig moeten omgaan met onze natuurlijke (energie)bronnen'.

 

Bosch gaat verder: 'Bij Bosch beseffen we dat als geen ander. We ontwikkelen onze producten daarom op basis van het 'Green Technolgy Inside'-principe. Daarmee bewijzen we keer op keer dat uitstekende prestaties wel degelijk samen kunnen gaan met een verbluffend laag water- en energieverbruik'.

 

Inconsistent beleid

In de opstelling van Bosch vallen twee dingen op. Ten eerste vermelden ze dat de zorg voor natuur belangrijk is. Belangrijker dan ooit. En het tweede is dat ze dit zelfs in de techniek hebben vervat. 

 

Bosch gebruikt in haar advertentiecampagnes voor stofzuigers een tijger. Een intelligent opgezet filmpje waar alle vooroordelen over tijgers worden gebruikt. Het is een lui dier, heeft een verbluffend gehoor en het is vooral een moorddadige jager. Op zich is het filmpje intrigerend en vol humor. Bosch geeft niet aan hoeveel geld gemoeid is met de productie van dit filmpje en alle kosten die gemaakt zijn om dit filmpje wereldwijd uitgezonden te krijgen, maar aangenomen mag worden dat dit in de vele miljoenen ligt.

 

Vreemd eigenlijk als je erover nadenkt. Claimen dat je de natuur belangrijk vindt en tegelijkertijd een tijger gebruiken in het positioneren van je bedrijf zonder na te denken wat je eigenlijk gebruikt.

 

Het gebruiken van de tijger in de naam of het logo is overigens wat veel bedrijven in de wereld hebben gedaan en nog steeds doen. Naar schatting zijn er meer dan 10.000 bedrijven en organisaties die de tijger als naam of in hun logo voeren en honderdduizenden die de tijger in hun marketing gebruiken. Dat gebruik is dan tot daaraantoe, maar is het dan niet logisch dat je daar dan wat tegenover stelt? Zeker als je weet dat je iets gebruikt dat (veel) hulp nodig heeft.

 

Dus in dit geval van Bosch zelf miljoenen investeren in een filmpje met een tijger met als doel veel geld te verdienen en geen euro steken in tijgerconservatie? In die zin bekeken lijkt het dus gewoon op misbruik.

 

Lak aan dierenwelzijn

Een tijger is een wild dier en zal altijd wild blijven. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat tijgers een soort 'killer gen' hebben. Om een tijger in de positie te krijgen zoals Bosch heeft gedaan, kan het niet anders dat deze tijger in gevangenschap moet zijn ‘getraind’.

 

Dierenorganisatie FAADA uit Spanje heeft onderzoek gedaan naar deze specifieke tijger, Noa genaamd. Het blijkt dat deze tijger zwaar dierenleed heeft moeten ondergaan, iets dat vaak gebeurt bij tijgers die 'kunstjes' moeten leveren. Eén van de handelingen bij Noa was het amputeren van de laatste botjes in de tenen van alle poten (20 in totaal) en het weghalen van nagels om de veiligheid van de mensen te waarborgen. Daarnaast zijn er nog de gebruikelijke activiteiten geweest om een tijger onderdanig te maken, als lijfstraffen (zweep), slechte voeding en eenzame opsluiting in te kleine kooien.

 

Bosch reageert niet op alle vragen die FAADA en andere organisatie en personen aan haar hebben gesteld. Zou het zo zijn dat Bosch denkt ‘dat waait wel over’ of zou Bosch gewoon lak hebben aan dierenwelzijn en dus gewoon liegt tegenover haar klanten met haar beweringen over duurzaamheid en de zorg voor natuur en milieu? Dus technologie ondanks het leven in plaats van voor het leven, zoals Bosch claimt?

 

Strategie of blunder?

Zou Bosch gedacht hebben, zoals al die honderdduizenden andere organisaties, dat het gebruik van de tijger in haar uitingen zou bijdragen aan een betere positionering? Of dat het de productverkoop van de betreffende stille stofzuiger zou stimuleren?

 

Of zouden de communicatie-experts bij Bosch (en dat zijn er nogal wat) zich niet goed in de missie en visie van Bosch hebben verdiept, wat onwaarschijnlijk lijkt omdat juist deze experts veelal bepalend zijn om dit soort elementen ‘uit te nutten’ in de communicatiestrategie?

 

Of zou Bosch gewoon niet nagedacht hebben en gewoon een enorme blunder hebben begaan?

 

Het lijkt op dit laatste. Temeer ook omdat Bosch niet reageert op de vele kritiek die er inmiddels is geuit. Typisch geval van duurzame domheid.

Trefwoorden:
Natuur en Milieu

Deel

met uw netwerk:


Meer opiniestukken:

Bestel online:

Zo wordt u opiniemaker

In dit boek leert u in tien stappen denken en schrijven als een journalist

 

Alleen nog verkrijgbaar via bol.com


Schrijftip van de week

Week 51
Maak een interview van uw opiniestuk
> Meer