Media
3 september 2014 | door: Kwinten Rummens

Alles maar filmen en delen is niet gewenst

Denk na over wat je filmt en wat je erna mee doet. Het kan voor iemand anders grote gevolgen hebben.

"Een politiedienst moet transparant zijn, maar naast agent zijn zij ook een gewone burger."

De zeer gevoelige discussie over het filmen van agenten is weer opgelaaid na een banaal voorval in Brugge. Een man plaatste een interventie online op Facebook. Op deze beelden waren de agenten duidelijk herkenbaar. Wat mij persoonlijk het meeste stoort is de hele mentaliteit van de filmer en een steeds groter wordende groep in onze maatschappij.

 

Je maakt wat beelden met je smartphone en met mobiel internet staat het nog geen 10 minuten later op het wereldwijde web. Simpel, snel en indien je filmpje wordt opgepikt gaat het meteen viraal. Dat kan allemaal heel fijn lijken als je bijvoorbeeld lekker staat te shaken voor de main stage van Tomorrowland, maar dit is niet zo als deze beelden een veel grotere, en negatieve, impact kunnen hebben.

  

Achter de kwestie van Brugse agenten schuilt een veel groter probleem, een maatschappelijk probleem waar een hele grote groep mensen zich niet van bewust is.

  

Er is een mentaliteitswijziging bezig waarbij mensen niet meer nadenken wat ze filmen en wat voor gevolgen die beelden kunnen hebben. Daarbij komt ook nog eens dat ze dit alles meteen online publiceren zonder er bij na te denken.

  

Transparantie

Om duidelijk te zijn: natuurlijk mogen mensen foto’s en filmpjes maken maar in het geval van de Brugse agenten is er duidelijk gevraagd om dit niet te doen. Naast agent zijn zij ook een gewone burger. Respecteer dan ook hun privacy net zoals zij de jouwe respecteren.

Ook ik ben voorstander van transparantie van instituties. Een politiedienst moet transparant zijn, de bevolking heeft ook het recht om te kunnen zien hoe de politie haar werk doet.

 

Mensen moeten zich er echter van bewust zijn dat ze niet overal zo maar alles kunnen registreren en delen. Dat is ook zo op andere plaatsen. Zo verscheen er in juli van dit jaar nog in verschillende media dat er in Nederlandse zwembaden meer en meer regels komen voor het nemen van foto’s in zwembaden. Deze zwembaden doen dit om zichzelf maar ook hun klanten te beschermen. In mijn ogen een meer dan normale regel. Ikzelf wil niet gefotografeerd worden als ik ergens in zwembroek sta.

  

Wie wil dit dan wel, vraag ik me af? Voor je het weet staat je foto die iemand anders deelde via Facebook of Instagram op een plek waar je het misschien niet wilt. Probeer die foto dan maar eens van het wereldwijde web te halen.

 

Sociaal tijdperk

Een ploeg van VTM maakt dan ook een reportage waarbij ze Gentse badgasten vroegen wat ze vonden van die maatregel. Een badgast reageert: "We leven in een sociaal tijdperk, ik vind dat dat moet kunnen."

  

Ik viel bijna van mijn stoel toen ik dat hoorde. Sorry, neen, ik vind dit niet kunnen. Ik vind het niet normaal dat mensen zomaar ergens foto’s kunnen nemen van minderjarigen in badkledij. Hoe zou jij het bijvoorbeeld vinden als iemand anders een foto overneemt van jouw eigen kind? En denk nu niet dat dat niet mogelijk is, want dat is het wel. Een simpele zoekopdracht op Facebook, Instagram of Google levert meer op dan je denkt.

 

Overheid moet burgers waarschuwen

De overheid moet haar burgers waarschuwen voor deze gevaarlijke evolutie. Die los je niet zomaar op door een nieuwe wet in te voeren om smartphones af te pakken (een voorstel van de politievakbonden, nota bene). Want een zoveelste wet of regel, daar wijzigt men geen mentaliteit mee.

 

Denk gewoon even na wat je filmt en wat je erna ook mee doet. Het kan voor iemand anders grote gevolgen hebben.

 

© 2014 – C.H.I.P.S. StampMedia – Kwinten Rummens

Hoofdredacteur van StampMedia is Pieter Rombouts 

Deel

met uw netwerk:
Opiniestukken van: Kwinten Rummens
Leerkrediet: hervorm de essentie - 30 september 2014
Alles maar filmen en delen is niet gewenst - 3 september 2014



Meer opiniestukken:

Bestel online:

Zo wordt u opiniemaker

In dit boek leert u in tien stappen denken en schrijven als een journalist

 

Alleen nog verkrijgbaar via bol.com


Schrijftip van de week

Week 50
Practice what you preach
> Meer