Verkeer
5 september 2014 | door: Björn Bierhaalder, Partner van MCH Consultancy

Hotels en taxi’s: omarm AirBnB en Uber

AirBnB en Uber schudden op een vergelijkbare manier de hotel- en taxiwereld op. De defensieve reacties hierop zijn voorspelbaar en het begin van een kansloos achterhoedegevecht.

"Airbnb en Uber geven hotels en taxibedrijven een unieke kans om zichzelf te vernieuwen"

De afgelopen weken lees ik regelmatig over de opkomst van Airbnb en Uber. Twee relatief nieuwe initiatieven die een alternatief bieden voor hotels en taxidiensten en die op een vergelijkbare manier via een internetportaal de hotel- en taxiwereld opschudden. De reacties vanuit de gevestigde orde zijn tot nu toe voorspelbaar defensief. Deze defensieve reacties zijn het begin van een kansloos achterhoedegevecht.

 

Hotels en taxibedrijven laten zelf ruimte liggen

Airbnb en Uber benutten de ruimte die hotels en taxibedrijven tot nu toe laten liggen. De prijs voor de meeste hotels en taxiservices is hoog en ondoorzichtig, zeker wanneer je het afzet tegen de kwaliteit en het serviceniveau (lees: klantvriendelijkheid) die ze bieden. Bovendien maakt het weinig verschil bij welke aanbieder je komt. Hotels en taxibedrijven bieden dezelfde weinig onderscheidende diensten aan, terwijl het alom bekend is dat het belang van unieke ervaringen en authenticiteit alleen maar toeneemt. Kortom, te duur, te weinig klantgericht en te weinig onderscheidend. Ingrediënten die ruimte bieden voor buitenstaanders om de markt eens lekker op te schudden.

 

Dit hebben we eerder gezien. Ik denk dat het meest aansprekende voorbeeld uit de luchtvaart komt. In Europa hebben prijsvechters als EasyJet en Ryanair de luchtvaartmarkt flink opgeschud, waardoor vliegen laagdrempelig en goedkoper is geworden. Oude luchtvaartmaatschappijen hebben lang geprobeerd om de prijsvechters via regelgeving buiten de deur te houden, maar inmiddels hebben de meeste maatschappijen eieren voor hun geld gekozen en hun kostenstrategie aangepast.

 

Gevestigde hotels en taxibedrijven zien die ontwikkeling ook aankomen. Met enige zorg en dat is terecht. Ze zullen aan de bak moeten om een antwoord te bedenken op deze nieuwe vormen.

 

Fortbewaking als standaard defensieve reactie

Tot nu toe zien we vooral dat de gevestigde bedrijven aan fortbewaking doen. Vanuit verschillende bronnen wordt negatieve publiciteit gezocht over de wantoestanden vanuit Airbnb en Uber. De algemene teneur: oneerlijke concurrentie, houden zich niet aan de regels, het zou verboden moeten worden. Voorspelbare reacties van bedrijven die weten dat een nieuwe ontwikkeling de status quo onder druk zet.

Volgens mij is het niet zinvol om aan fortbewaking te doen. Ongetwijfeld zullen er dingen misgaan via Airbnb en Uber. En misschien overleven deze initiatieven het op langere termijn niet. Maar de toon is wel gezet. Als Airbnb en Uber het niet redden, zullen andere partijen het gat gaan vullen. De ruimte die hotels en taxibedrijven laten liggen, is namelijk te groot. En met de huidige technische mogelijkheden is het eenvoudig om op een onderscheidende manier en tegen lagere kosten overnachtingen en vervoersdiensten aan te bieden. Dat laten Airbnb en Uber in ieder geval zien.

 

Reactie omdraaien om te winnen

Bestaande aanbieders kunnen hun tijd en energie beter gebruiken om na te denken hoe ze op langere termijn hun dienstverlening voor klanten interessant kunnen houden. Door kritisch te zijn op hun huidige dienstverlening. Door heilige huisjes, vanzelfsprekendheden en verworven rechten ter discussie te stellen. En vooral door zich goed te verdiepen in hoe ze echt dienstbaar kunnen zijn voor hun klanten.

 

Voor de meeste hotels en taxibedrijven is dit een forse verandering van mentaliteit en de manier waarop ze naar de wereld kijken. Maar het is ook de enige manier waarop ze zelf de regie kunnen houden over hun toekomst. Als hotels en taxibedrijven initiatieven als Airbnb en Uber omarmen in plaats van er tegen te vechten, hebben ze een unieke kans om zichzelf te vernieuwen en te onderscheiden van de massa. Dan voer je geen achterhoedegevecht, maar speel je mee met de koplopers om de prijzen. 

Deel

met uw netwerk:


Meer opiniestukken:

Bestel online:

Zo wordt u opiniemaker

In dit boek leert u in tien stappen denken en schrijven als een journalist

 

Alleen nog verkrijgbaar via bol.com


Schrijftip van de week

Week 50
Practice what you preach
> Meer