Media
30 september 2014 | door: Arthur Govers, Piraat

De NPO moet nu doorpakken

De president van de NPO is goed bezig, maar moet doorpakken. Bouw een platform voor pilots en laat de omroepen volledig los. Die graven zelf hun eigen graf als ze fuseren voor waardeloze zendtijd.

"Iedereen kan onafhankelijk televisie maken, dus ook een omroep. Groei verder op het internet."

Henk Hagoort, de bestuursvoorzitter van de NPO, heeft veel over zich heen gekregen tijdens de noodzakelijke hervorming van de publieke omroep. De omroepen schreeuwen moord en brand, vooral in het oor van Hagoort. Dit is een schouderklop aan hem en tegelijkertijd een vinger die wijst op de mogelijkheid om de publieke omroep zijn bestaansrecht terug te geven. De omroepen plegen ondertussen volstrekt onnodig zelfmoord als ze besluiten te fuseren.

 

Vanaf 1951 kon er in Nederland televisie worden gekeken. Nu was het zo dat er protestanten, katholieken, liberalen en socialisten in dit land waren. Deze groepen keken liever niet naar elkaars televisiepresentatoren. De zendtijd van 'Nederland 1' moest dus keurig verdeeld worden om iedereen tevreden te houden. Ook toen er twee televisiezenders bijkwamen ging dat prima; iedere omroep kreeg zendtijd en staatssteun naar het aantal leden dat het had. De democratie zegevierde in de media.

 

Zendende piratenschepen, mondige liliputters, mini-staatjes met grote studio's en John de Mol begonnen aan de deur te rammelen. Toen die deur eenmaal, met grote tegenzin, was opengezet was de publieke omroep alleen nog maar de eerste drie knopjes op de afstandbediening. Met een schotel op het dak kon de televisiekijker eindeloos rond de wereld zappen.

 

Toen kwam het internet. Audiovisuele media kreeg er een dimensie bij. Iedere puber met een webcam kon zijn eigen televisiezender beginnen en haalde daarmee niet zelden kijkcijfers die de traditionele media in verlegenheid brengen. Nu het internet steeds vaker ook op het tv-scherm is aangesloten wordt de rol van de traditionele zenders al helemaal klein. In al het audiovisuele geweld dat ons dagelijks om de oren slaat is er maar een klein deel van de publieke omroep afkomstig. Dat is niet te vergelijken met zestig jaar geleden, toen 100% van de thuis geconsumeerde media publiek was.

 

De omroepen moeten zich realiseren dat iedereen televisie kan maken. Ieder merk kan televisie maken, of het nu een krant, een blog, een kledingmerk of een energiedrankje is. Zendtijd geeft een heel klein streepje voor, maar dat zal in een oogwenk voorbij zijn. Door nu te fuseren voor dat kleine beetje zendtijd gooit een omroep zijn merk weg. Iedereen kan onafhankelijk televisie maken, dus ook een omroep. Vergeet de NPO en groei zelf verder op het internet.

 

De NPO blijft achter met de zak belastinggeld en de opdracht hiermee op democratische wijze audiovisuele content te leveren. Dat kan tegenwoordig op een veel directere wijze dan door het tellen van zuilloze leden. Realiseer een platform voor pilots en laat het publiek stemmen. Creëer categorieën om de diversiteit te waarborgen. Anders dan kijkcijfers zullen de stemmen op het pilot geëngageerde stemmen zijn, die een spiegel vormen van de maatschappij. De NPO zal na decennia dwalen zijn oorspronkelijke taak weer kunnen vullen.

Trefwoorden:
Media

Deel

met uw netwerk:


Meer opiniestukken:

Bestel online:

Zo wordt u opiniemaker

In dit boek leert u in tien stappen denken en schrijven als een journalist

 

Alleen nog verkrijgbaar via bol.com


Schrijftip van de week

Week 50
Practice what you preach
> Meer